Selaus syöttöajan mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 41-60 / 531
-
Kvalitetsarbete i en småbarnspedagogisk kontext : Ett chefsperspektiv på systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation inom småbarnspedagogiken
(2023)Ordet kvalitet kan läsas i nästan alla sammanhang där vi pratar om småbarspedagogik, samtidigt som begreppet kvalitet är väldigt komplext och varierar utifrån var och ens egen uppfattning om vad kvalitet är. Systematiskt ... -
Gymnastiklärares syn på idrottande elevers dubbelkarriär
(2023)Syftet med avhandlingen är att undersöka gymnastiklärares syn på möjligheter och utmaningar med idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor. Dessutom ska avhandlingen synliggöra samarbetet mellan ... -
Pedagogiskt ledarskap av distansundervisning på gymnasienivå
(2023)Intresset för distansundervisning på olika nivåer är stort, men oftast undersöks lärares och elevers perspektiv, medan skolledarens roll vid utvecklingen av olika former av distansundervisning är mer sällsynt. En global ... -
Rektorers professionella lärande under distansledarskap : En kvalitativ studie om grundskolerektorers lärande under covid-19-pandemin
(2023)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur rektorer gestaltar sitt professionella lärande under distansledarskap orsakat av covid-19-pandemin och tolka lärandet med hjälp av teorin om transformativt lärande. Avhandlingens ... -
Etiska utmaningar i bildningsdirektörernas arbete
(2023)Etiska dilemman inom det kommunala utbildningsledarskapet faller på bland annat bildningsdirektören att förhålla sig till. Bildningsdirektörens ledarposition med lojalitet mot överordnande, solidaritet inom organisationen ... -
Samundervisning som inkluderande arbetssätt i en förskolegrupp : En fallstudie
(2023)Samundervisning i skolan har varit föremål för forskning i flertalet nationella och internationella studier. Däremot har inte samma omfattande forskning gjorts om samundervisning inom förskola eller småbarnspedagogik. De ... -
Kollaborativt lärande i distansstudier : Yrkeshögskolestuderandes upplevelser av utmaningar
(2023)Syftet med denna avhandling är att utforska utmaningar med kollaborativt lärande i en distansstudiekontext ur ett högskolestuderandeperspektiv. Genom undersökningen vill jag svara på följande forskningsfråga: 1. Hurudana ... -
En god lärmiljö ur elevperspektiv : En multimetodisk studie av femteklassares syn på en god lärmiljö i en finlandssvensk kontext
(2023)Elever spenderar flera timmar per dag i skola och klassrum. Lärmiljön blir således en viktig plats för elevernas lärande och välbefinnande. Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 uppmärksammar ... -
Mansjobb och kvinnogöra : Hushållsarbetets fördelning i heterosexuella parförhållanden
(2023)Finland ligger i toppen på listor över världens mest jämställda länder. Men om man zoomar in på lokal nivå finns det ännu orättvisa mellan könen, bland annat gällande hushållsarbetets fördelning. Statistikcentralen berättar ... -
Behovet att utveckla stödmaterial för att öka lärares beredskap att integrera digitala verktyg i slöjdundervisningen
(2023)Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudana kunskaper eleverna behöver i framtiden. För att kunna främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha ... -
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i grundskolan : Kollegialt utvecklingsarbete ur lärarperspektiv
(2023)Språk- och kunskapsutvecklande arbete innebär att stöda elever med annat modersmål i undervisningen och att de elever ska utveckla kunskap inom kunskapsspråket. Språkinriktad undervisning ska vara inkluderande och ge samma ... -
Samband mellan subjektivt välbefinnande och skolprestationer hos barn i årskurserna 4–6
(2023)Det subjektiva välbefinnandet definieras i denna avhandling som individens utvärdering av sitt liv, genom de egna upplevelserna och känslorna. Skolprestationer definieras som de akademiska färdigheterna eleverna lär sig i ... -
“(…) it sounds great, but one has to look closer” : A Case Study of Multiage Classroom in Germany
(2023)The following thesis is a case study in a multiage classroom in Germany. There is a research gap in the study of such classrooms, creating a need for more research in the area. There were two main goals, one being to observe ... -
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ... -
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ... -
Teachers’ Perspectives on Teaching Multilingual Pupils in English : A Qualitative Study in Finland
(2023)This qualitative study explores the challenges faced by English instructors in Finland when teaching multilingual pupils and the strategies they employ to address these challenges. Data was collected through semi-structured ... -
Lärares uppfattningar om krisberedskap : På vilket sätt ger skolan eleverna de färdigheter som behövs för att klara en kris?
(2023)Begreppet kris har inte en utan flera definitioner, men den gemensamma nämnaren för alla kriser är att de utgår från en specifik händelse som oftast innefattar ett tidsförlopp och en mängd mänskliga handlingar, beteenden ... -
Barnets rätt till stöd : En analys av lokala planer för småbarnspedagogik- processer och formuleringar
(2023)Avhandlingens syfte var att undersöka processerna kring uppgörandet av de lokala planerna för småbarnspedagogik och hur dessa planer formulerats med avseende på stödnivåer och inkludering. -
Lärarerfarenheter av språk- och ämnesöverskridande samarbete mellan finsk- och svenskspråkig skola : En fallstudie om utmaningar, möjligheter och utvecklingspotential
(2023)Enligt den senaste läroplanen (2014) blev ämnesöverskridande undervisning obligatorisk för alla grundskolor. Det lokala delprojektet Med på noterna är ett mindre språk- och ämnesöverskridande samarbetsprojekt av det ... -
”Distansperioden blev som en fortbildningsvår” : Slöjdlärares reflektioner över utvecklingen av sina digitala ämneskunskaper under distansstudieperioden våren 2020
(2023)Våren 2020 måste alla Finlands skolor anpassa sin undervisning till att undervisas helt digitalt, eftersom en allmän distansstudieperiod inleddes. Orsaken till att distansperioden inleddes den 18 mars 2020 med kort varsel ...