Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 9-28 / 532
-
Arbetssäkerhet i slöjd : En undersökning om slöjdlärares metoder för att upprätthålla arbetssäkerhet i slöjdsalen
(2021)Studiens syfte är att lyfta fram vilka personliga undervisningsmetoder lärare använder sig av i undervisningen för att undvika olyckor och farliga situationer i slöjdsalen. Studien tar också fasta på lärarnas synpunkter ... -
Arbetstagares psykosociala välbefinnande i arbetet : Ett förmansperspektiv
(Åbo Akademi, 2019) -
"Att få alla till målet" : Differentieringsmetoder och arbetssätt i slöjdundervisningen
(2021)Avhandlingens syfte är att undersöka hur slöjdlärare jobbar i sin undervisning och att undersöka hur slöjdlärare differentierar sin undervisning. Utgående från forskningens huvudsyfte har följande tre forskningsfrågor ... -
Att förstå sitt uppdrag : Personliga tränares uppfattningar av yrkets bärande kvaliteter
(Åbo Akademi, 2018) -
Att ha en studerande i klassen : en studie i hur elever i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderandes närvaro i skolan
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka hur elever i grundskolan F–6 (förskola till årskurs 6) i Vasa övningsskola uppfattar klasslärarstuderande och deras närvaro i skolan. Den fenomenografiska forskningsansatsen ... -
Att leda relationer och grupper på distans : Lärares upplevelser av att arbeta med relationer och grupprocesser i och genom distansundervisning
(2023)Som ett resultat av Covid-19 blev många skolor tvungna att stänga ner sin fysiska verksamhet och istället övergå till distansundervisning. Detta innebar en för många helt obekant undervisningsform med nya inlärnings- och ... -
Att lära sig svenska i naturen : En fallstudie om svenskundervisning i naturskola med finskspråkiga sjätteklassare
(Åbo Akademi, 2019)Utomhuspedagogik, dvs. att hålla undervisning utanför det traditionella klassrummet, är en pedagogisk metod som blir mer och mer allmän i skolvardagen. Det är dock ett brett begrepp som omfattar allt från att hålla lektioner ... -
Att möta kriser i skolan : En kvalitativ studie i skolans beredskap att hantera krissituationer.
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet med studien är att behandla krishantering i skolan, att redogöra för nyblivna lärares uppfattning av den egna beredskapen att möta kriser i skolan samt rektorers uppfattning av den egna skolans ... -
Att se det goda i sig själv och i sina medmänniskor : En kvalitativ studie om två finlandssvenska klasslärares arbete med och upplevelser av positiv pedagogik i årskurs 2
(2021)Positiv psykologi handlar om att stärka det goda i människor genom att arbeta utifrån styrkor och resurser. När positiv psykologi integrerats i skolvärlden har begreppet positiv pedagogik uppstått. Metoden strävar efter ... -
Att skapa en god skrivmiljö : Om förändring, skrivmaterial och handledning i en förskola
(Åbo Akademi, 2018)Referat Syftet med avhandlingen är att bidra med mer kunskap om skrivning i förskolan genom att arrangera en skrivhörna och att under två veckors tid observera hur den förändrar förskolans miljö och verksamhet. Dessutom ... -
Att som finskspråkig förälder välja svenskspråkigt daghem på en språkö
(Åbo Akademi, 2020)Studiens syfte är att undersöka varför finskspråkiga föräldrar till barn inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken valt ett svenskt daghem i en finskspråkig miljö och hur de ser sin egen och daghemmets roll i barnens ... -
Att stärka elevers välbefinnande i skolan : En kvalitativ studie om klasslärares syn
(2020)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har lärare ansvar för att främja elevers välbefinnande i skolan och stödja eleven att växa till sin fulla potential som människa (Utbildningsstyrelsen, ... -
Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet
(2021)Enligt grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska undervisningen ordnas med hänsyn till alla elevers behov med de möjligheter som finns. Målet är att hitta lösningar som främjar alla elevers lärande ... -
Att undervisa med hjälp av en berättelse : en klasslärares upplevelser av storyline som pedagogisk metod
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med den här pro gradu avhandlingen är att bidra med kunskap om hur storyline som undervisningsmetod kan användas i nybörjarundervisning. Klassläraren i undersökningen använder storyline som en av sina undervisningsmetoder ... -
Att utmana sitt andraspråk : En kvalitativ studie om tidigare språkbadselevers uppfattningar om att byta till en svenskspråkig skola efter årskurs sex
(2023)Ett intressant men än så länge rätt ovanligt fenomen är att en del elever i svenskt språkbad väljer att byta till en helt svenskspråkig skola. Denna form av skolbyte avviker från den planerade utbildningsstigen för ...