Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 59-78 / 528
-
Den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer
(Åbo Akademi, 2020)Matematikångest innebär negativa emotionella reaktioner orsakade av matematik eller tanken på att utföra matematikrelaterade uppgifter. Ångesten har visat sig ha ett negativt samband med matematikprestationer. Syftet med ... -
Den mångkulturella undervisningens framgångsfaktorer och utmaningar
(2022)Den mångkulturella undervisningen blir allt viktigare i skolorna i samband med en ökande kulturell diversitet. Den mångkulturella undervisningen syftar till att fostra eleverna till att bli toleranta och förstående ... -
Den svenska skolslöjden : En studie om slöjdämnets utveckling och nuläge i Sverige
(Åbo Akademi, 2017)Studiens syfte är att klargöra hur den svenska skolslöjden har utvecklats och format sig, samt att belysa de utmaningar som skolslöjden står inför i nuläget. Resultatet av denna studie kan vara en resurs för slöjdlärare ... -
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Den ömsesidiga effekten mellan matematikprestation, självuppfattning i och intresse för matematik : En longitudinell kvantitativ studie
(Åbo Akademi, 2020)Den ömsesidiga effektmodellen mellan självuppfattning och prestation i matematik antas vara kulturellt universal och modellen innebär att båda variablerna predicerar varandra. För att framgångsrikt hitta en ömsesidig ... -
"Det bästa med jobbet är ju eleverna" : nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med denna studie är att undersöka nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever. Som vetenskaplig grund för studien ligger den relationella pedagogiken. För att uppnå syftet har följande ... -
"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
(Åbo Akademi, 2020)I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och ... -
"Det kan kännas för mig som att klättra uppför ett berg, att måsta skriva en lång inlämningsuppgift" : Hur högskolestuderande med diagnosen adhd upplever sina studier
(2021)Att vara studerande på högskolenivå och ha diagnosen adhd medför unika utmaningar. I och med att lagen om förlängd läroplikt uppdateras i augusti 2021 och att kraven på specialpedagogiskt kunnande inom andra stadiets ... -
"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur ser lärarstuderande på ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
”Det känns inte lika nervöst då de bara är genom datorn” : En intervjustudie om gymnasiestuderandes upplevelser av eklasstandem
(2022)Tandem som metod för språkinlärning har som syfte att skapa möten för elever med olika modersmål. Tanken är att skapa möjligheter för interaktion mellan elever med olika språklig bakgrund, med målet att de kan lära sig ... -
Det nationella möter det regionala : En fallstudie av statsunderstöd och skolutveckling i ett pedagogiskt ledarskapsperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)Skolan har en utmaning i att följa den snabba samhällsutvecklingen och det finns konstant ett behov av att utveckla skolan. Nationella statsunderstöd är ett sätt att möjliggöra skolutveckling. Alla kommuner i Finland har ... -
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ... -
”Det är någonting annat som skulle behövas...” - Nya sätt för småbarnspedagogiken att stöda socialt utsatta barn
(2021)Barns välmående stöds kort- och långsiktigt genom att träna barns sociala och emotionella färdigheter (Jones et al. 2015, Puerta et al. 2016, Blewitt et al. 2018). Forskarna menar att goda sociala och ... -
"Det är något magiskt med vatten" : Specialklasslärares erfarenheter av simundervisning för elever i specialklass
(Åbo Akademi, 2019)För elever i specialklass kan skolans simundervisning vara en glädjefylld stund där elever förutom att träna sina simkunskaper även erbjuds goda träningsmöjligheter i olika vardagsfärdigheter. Vattnets egenskaper möjliggör ... -
”Det är som fyra, fyra och tre, tre, tre.”: En kvalitativ studie av små gruppers diskussioner och samarbete vid lösandet av ett matematiskt problem i tre olika länder i årskurs 6.
(Åbo Akademi, 2016)Avhandlingens syfte är att undersöka lösningsförslags uppkomst och behandling i små grupparbeten samt att ta reda på samband mellan samarbetsnivån och behandlingen av dessa lösningsförslag. Mina problemformuleringar är: - ...