Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 396-415 / 531
-
Skolan börjar! : Att som klasslärare bemöta barnet och hens föräldrar i övergången från barn till elev
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med avhandlingen är att undersöka lärarnas uppfattning om övergången från barn till elev och hur lärare bemöter nya förstaklassare och deras familjer. Mina forskningsfrågor är: - Hur uppfattar lärare övergången ... -
Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle - En kvantitativ studie om lärares syn på samhällsfostran
(2021)Vårt nutida samhälle kännetecknas av förändring, utveckling och framtidsengagemang. Skolan existerar inordnad i samhället och påverkas följaktligen av omvärldens förändringar (Utbildningsstyrelsen, 2014, s. 18). Vi förbereder ... -
”Skolans uppgift är att både undervisa och fostra barn och att ge de bästa förutsättningarna till att må bra” : Klasslärares syn på och arbete med socioemotionella färdigheter i skolan
(2022)Temat för avhandlingen är klasslärares syn på elevers socioemotionella färdigheter och hur de arbetar med att utveckla dessa färdigheter hos sina elever. Socioemotionella färdigheter är viktiga att bemästra eftersom de ... -
Skolcoachens arbete i skolan : Skolcoachens upplevelse av sin arbetsbild och roll vid främjandet av elevers hälsa
(2023)Embargo 23.10.2024 asti -
Skolpersonalens förhållande till elevers stillasittande och försök till minskat stillasittande under skoldagen
(Åbo Akademi, 2014)Denna avhandling är en del av projektet Skolan i rörelse, vars mål är att kartlägga ungas fysiska aktivitet och öka deras fysiska aktivitet under skoldagen. Syftet med den här avhandlingen är att ta reda på hur skolpersonalen ... -
Skolprestationer hos elever med invandrarbakgrund : betydelsen av skolengagemang, socioekonomisk ställning och familjestruktur
(Åbo Akademi, 2018)Skolorna i Finland blir allt mer heterogena gällande elevers språkliga och kulturella bakgrund. Samtidigt visar PISA-mätningarna från 2015 att det i Finland finns stora skillnader i skolprestationer mellan elever med och ... -
Skoltrivselns betydelse ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om trivsel och vilka arbetssätt lärare använder för att skapa trivsel
(Åbo Akademi, 2018)Trivsel i skolan är en betydelsefull faktor för elevernas välmående i skolan. När eleverna trivs i skolan har de bättre förutsättningar att prestera bättre. Även i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ... -
Skoltrött från ungdom till ung vuxen
(Åbo Akademi, 2015) -
Skoltrötthet : En studie över hur skoltrötthet utvecklas i årskurs 7–9
(Åbo Akademi, 2019) -
Skoltrötthet hos elever i idrottsklasser och elever i traditionella klasser i årskurs 7-9
(2021)Syftet med vår avhandling är att undersöka elevers skoltrötthet under högstadietiden. Därtill undersöks även skillnader mellan könen samt skillnader mellan elever i idrottsklasser och elever i traditionella klasser. ... -
Skoltrötthet och skolengagemang bland elever i årskurs 7–9
(2023)Tidigare forskning visar att det finns en koppling mellan skoltrötthet och skolengagemang och att dessa fenomen har ett samband med elevens välbefinnande, studieframgång och skolfrånvaro. Lärarna och undervisningen har en ... -
Skrivsamtal i skolan : för att utveckla skrivhandledningen i de lägre årskurserna inom den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2019)Den här undersökningen tillkommer inom projektet Skrivkompetens som bedrivs vid Åbo Akademi i Vasa. Syftet med avhandlingen är att utveckla skrivhandledning i de lägre årskurserna inom den grundläggande utbildningen ... -
Sluta räkna - börja SE! : En läromedelsanalys
(2024)Matematikundervisningen och dess uppläggning är ett regelbundet återkommande diskussionsämne. Vanligen undervisas matematik på traditionellt sätt med lärargenomgång av stoffet följt av elevernas arbete i elevböckerna. Ett ... -
Slöjd som process och produkt : Talking Tools som dokumentations- och utvärderingsverktyg
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna studie är att granska hur användningen av smarttelefoner kan stöda elevens reflektion av sin egen slöjdprocess och samtidigt se hur eleven dokumenterar sin slöjdprocess med hjälp av Talking Tools (TT). ... -
Slöjdbloggens innehåll och utformning : En innehållsanalys av svenskspråkiga slöjdbloggar
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingen fokusområde är svenskspråkiga slöjdbloggar. Frågor som undersöktes i avhandlingens empiriska del var vilken typ av slöjd som förekommer i svenskspråkiga slöjdbloggar och hur en slöjdblogg ser ut. Till ... -
Slöjdens digitalisering : En studie om slöjdlärares uppfattning av digital slöjd
(2021)Digitala hjälpmedel och verktyg används mer och mer i grundskolan, det gäller även i slöjdundervisningen.Till skillnad från de övriga undervisningsämnena i skolan så har slöjdundervisningen fler möjligheter ... -
Slöjdlärares upplevelser av distansperioden våren 2020
(2021)Distansperioden våren 2020 blev ett faktum för att stävja smittspridningen av infektionssjukdomen covid-19. Syftet med denna studie är att beskriva slöjdlärares upplevelser av distansndervisningen som genomfördes under ... -
”Slöjdämnet borde förbereda eleverna på att anpassa sitt kunnande till verklighetens behov” : Medelålderspersoners syn på vardagsnyttan med teknisk slöjd inom den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2018)Slöjdämnets existens i Norden har på senare tid ifrågasatts av utomstående personer som anser att slöjden inte hör hemma i dagens högteknologiska samhälle. I min kandidatavhandling, Söderström (2016), fokuserades den ... -
Sociala medier som en del av slöjdundervisningen. : En studie om användningen av sociala medier i slöjdundervisningen.
(2022)Sociala medierna har blivit en allt vanligare del av barn och ungas vardag. Varför inte utnyttja dessa i undervisningen. Slöjdundervisningen består långt av planering av olika produkter och arbetet kring hela slöjdprocessen. ...