Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 384-403 / 531
-
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som arbetssätt - lärarstuderandes attityder, kunskap och upplevda självförmåga
(2021)Samundervisning är ett arbetssätt som innebär att lärartätheten ökar i ett klassrum då speciallärare samundervisar tillsammans med en klass- eller ämneslärare. Forskning har visat att användningen av samundervisning ökar ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
Samundervisning som inkluderande arbetssätt i en förskolegrupp : En fallstudie
(2023)Samundervisning i skolan har varit föremål för forskning i flertalet nationella och internationella studier. Däremot har inte samma omfattande forskning gjorts om samundervisning inom förskola eller småbarnspedagogik. De ... -
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ... -
Samvaro, språkanvändning och attityder : svenskspråkiga elevers syn på att gå i en samlokaliserad skola
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med denna avhandling är att beskriva svenskspråkiga elevers uppfattningar om och erfarenheter av att gå i en samlokaliserad skola med finskspråkiga elever. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor utformats:1. ... -
Se till mig som lärare är : En studie om lärarnas utsatthet för hot och våld i lärmiljö
(2024)Läraryrket genomgår ständiga förändringar och samhället ställer allt större krav på skolans professionella verksamhet. Samtidigt överskuggas lärmiljön av ökat hot och våld mot lärare. Det finns ett behov av forskning ... -
”Sen när man tröttnar och int mera vill utvecklas så tror jag int att man är så bra lärare mera heller” : Nyutexaminerade klasslärares syn på sin profession och professionsutveckling efter ett år i yrket
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med studien är att undersöka nyutexaminerade klasslärares syn på sin egen profession och framtida professionsutveckling efter ett år i yrket. Studien bidrar till en ökad förståelse av klasslärares egna upplevelser ... -
Självuppfattning i matematik : En viktig prediktor för matematikångest, matematikfärdigheter och motivation för matematik
(2023)Matematik är ett av de viktigaste läroämnena i skolan eftersom kunskaper i matematik är centrala både i arbetslivet och vardagen. Finländska studier har dock visat att elevers matematikkunskaper har minskat betydligt. Till ... -
Skol- och museisamarbete i läroämnet slöjd
(2023)Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare och museer samarbetar med avseende på slöjdämnet. Undersökningen fokuserar på läroämnet slöjd specifikt men även dess roll som en del av helhetsskapande undervisning. ... -
Skolan börjar! : Att som klasslärare bemöta barnet och hens föräldrar i övergången från barn till elev
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med avhandlingen är att undersöka lärarnas uppfattning om övergången från barn till elev och hur lärare bemöter nya förstaklassare och deras familjer. Mina forskningsfrågor är: - Hur uppfattar lärare övergången ... -
Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle - En kvantitativ studie om lärares syn på samhällsfostran
(2021)Vårt nutida samhälle kännetecknas av förändring, utveckling och framtidsengagemang. Skolan existerar inordnad i samhället och påverkas följaktligen av omvärldens förändringar (Utbildningsstyrelsen, 2014, s. 18). Vi förbereder ... -
”Skolans uppgift är att både undervisa och fostra barn och att ge de bästa förutsättningarna till att må bra” : Klasslärares syn på och arbete med socioemotionella färdigheter i skolan
(2022)Temat för avhandlingen är klasslärares syn på elevers socioemotionella färdigheter och hur de arbetar med att utveckla dessa färdigheter hos sina elever. Socioemotionella färdigheter är viktiga att bemästra eftersom de ... -
Skolcoachens arbete i skolan : Skolcoachens upplevelse av sin arbetsbild och roll vid främjandet av elevers hälsa
(2023)Embargo 23.10.2024 asti -
Skolpersonalens förhållande till elevers stillasittande och försök till minskat stillasittande under skoldagen
(Åbo Akademi, 2014)Denna avhandling är en del av projektet Skolan i rörelse, vars mål är att kartlägga ungas fysiska aktivitet och öka deras fysiska aktivitet under skoldagen. Syftet med den här avhandlingen är att ta reda på hur skolpersonalen ... -
Skolprestationer hos elever med invandrarbakgrund : betydelsen av skolengagemang, socioekonomisk ställning och familjestruktur
(Åbo Akademi, 2018)Skolorna i Finland blir allt mer heterogena gällande elevers språkliga och kulturella bakgrund. Samtidigt visar PISA-mätningarna från 2015 att det i Finland finns stora skillnader i skolprestationer mellan elever med och ... -
Skoltrivselns betydelse ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om trivsel och vilka arbetssätt lärare använder för att skapa trivsel
(Åbo Akademi, 2018)Trivsel i skolan är en betydelsefull faktor för elevernas välmående i skolan. När eleverna trivs i skolan har de bättre förutsättningar att prestera bättre. Även i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ... -
Skoltrött från ungdom till ung vuxen
(Åbo Akademi, 2015)