Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 377-396 / 534
-
Samband mellan subjektivt välbefinnande och skolprestationer hos barn i årskurserna 4–6
(2023)Det subjektiva välbefinnandet definieras i denna avhandling som individens utvärdering av sitt liv, genom de egna upplevelserna och känslorna. Skolprestationer definieras som de akademiska färdigheterna eleverna lär sig i ... -
Sambandet mellan familjespråk och val av skolspråk : En fallstudie om språkpolicy i en familj i fyra generationer
(2023)Syftet med min avhandling är att undersöka hur språken svenska och finska används mellan olika familjemedlemmar och hur skolan eventuellt har påverkat familjespråkpolicyn. Med hjälp av avhandlingen uppmärksammar jag hur ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Sambandet mellan fysisk aktivitet, akademisk självkänsla och matematikprestationer i åk 7-9
(2024)Barn och unga rör sig allt mindre jämfört med tidigare. Resultat från bland annat Pisa-undersökningar visar att även välmående i skolan har en negativ trend. Har fysisk aktivitet en inverkan eller ett samband på akademiskt ... -
Sambandet mellan matematikprestationer och IKT-användning hos 15-åriga elever i Finland
(Åbo Akademi, 2020) -
Sambandet mellan perfektionism, skoltrötthet och skolprestationer hos ungdomar i Svenskfinland
(2021)Det är många faktorer som påverkar elevers välbefinnande och prestationer i skolan. I föreliggande avhandling är perfektionism, det vill säga strävan efter perfektion, i fokus. Perfektionism är ett mångfacetterat begrepp ... -
Sambandet mellan rytmträning och läsflyt : En metaanalys
(Åbo Akademi, 2020) -
Sambandet mellan välbefinnande och skolprestationer : En empirisk studie kring lärares arbete med välbefinnande och relationer för att främja elevers skolprestationer
(2023)Genomförda Pisa-undersökningar påvisar att ungdomars välbefinnande blir allt sämre, vilket även syns bland finländska ungdomars svar i enkäten Hälsa i skolan som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med ... -
Samläraskap i slöjd : Ett ämne, två lärarresurser
(Åbo Akademi, 2019) -
Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats: 1. Hur upplever speciallärare möjligheter ... -
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ... -
Samundervisning som arbetssätt - lärarstuderandes attityder, kunskap och upplevda självförmåga
(2021)Samundervisning är ett arbetssätt som innebär att lärartätheten ökar i ett klassrum då speciallärare samundervisar tillsammans med en klass- eller ämneslärare. Forskning har visat att användningen av samundervisning ökar ... -
Samundervisning som ett inkluderande arbetssätt mellan klasslärare och specialklasslärare : En fallstudie
(2023)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen ska utbildningen utvecklas enligt principen om inkludering vilket innebär att elever så långt som möjligt med beaktande av stödbehov deltar i undervisning ... -
Samundervisning som inkluderande arbetssätt i en förskolegrupp : En fallstudie
(2023)Samundervisning i skolan har varit föremål för forskning i flertalet nationella och internationella studier. Däremot har inte samma omfattande forskning gjorts om samundervisning inom förskola eller småbarnspedagogik. De ... -
Samundervisning ur ett rektorsperspektiv : En kvalitativ studie med fokus på rektorns ledarroll, lärares arbetssituation samt elevers inkludering och lärande
(2022)Samundervisning är en undervisningsmetod där två eller flera lärare, varav en av dem ofta besitter specialpedagogisk kunskap, samarbetar och undervisar tillsammans. Då lärarna samundervisar kan eleverna inkluderas i ett ... -
Samvaro, språkanvändning och attityder : svenskspråkiga elevers syn på att gå i en samlokaliserad skola
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med denna avhandling är att beskriva svenskspråkiga elevers uppfattningar om och erfarenheter av att gå i en samlokaliserad skola med finskspråkiga elever. Utgående från syftet har tre forskningsfrågor utformats:1. ... -
Se till mig som lärare är : En studie om lärarnas utsatthet för hot och våld i lärmiljö
(2024)Läraryrket genomgår ständiga förändringar och samhället ställer allt större krav på skolans professionella verksamhet. Samtidigt överskuggas lärmiljön av ökat hot och våld mot lärare. Det finns ett behov av forskning ... -
”Sen när man tröttnar och int mera vill utvecklas så tror jag int att man är så bra lärare mera heller” : Nyutexaminerade klasslärares syn på sin profession och professionsutveckling efter ett år i yrket
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med studien är att undersöka nyutexaminerade klasslärares syn på sin egen profession och framtida professionsutveckling efter ett år i yrket. Studien bidrar till en ökad förståelse av klasslärares egna upplevelser ...