Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 377-396 / 594
-
Perceptions about School Effectiveness : Voices from the School Principal and Teachers in a Swedish-speaking Basic Comprehensive School, Finland
(2024)Introduction: Finland’s performance in the PISA assessment has led to the perception that Finnish schools are functioning effectively. The concept of school effectiveness in Swedish-speaking school has been underexplored ... -
Perfektionistiska elevprofiler kopplat till skolprestationer
(2021)Det finns positiva och negativa sidor av perfektionism. Positiv perfektionism innebär i stora drag en stark inre motivation och vilja att göra sitt bästa. Negativ perfektionism är förknippad med depressiva symtom och en ... -
Performativa agenter i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel
(2021)Tidigare forskning visar att det finns lite forskning inom området dans i skolan och att det finns en lucka som behöver fyllas inom forskningen. För att bidra med kunskap till fältet dans i skolan är syftet med denna ... -
Persian Language Learning by Iranian Children in Finland : Parents' Reasons and Challenges
(2023)Preservation of ethnic identity and heritage language is one of the concerns of immigrants who are far from their country. This research was done with the aim of finding the reasons and challenges of Persian-speaking Iranian ... -
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
(2021)En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ... -
Physical Activity Levels of Finnish School-Aged Children
(2022)Aim: The main aim of this study was to understand the levels of physical activity among Finnish school-aged children (4th to 6th graders) during a school week. Other aims of the study were to analyse which are the most ... -
Planer utan en plan : En normkritisk innehållsanalys av planer för jämställdhet och likabehandling inom småbarnspedagogiken
(2024)Planer för jämställdhet och likabehandling infördes från och med den 1 juni 2023 inom småbarnspedagogiken, med en tvåårig övergångsperiod för likabehandlingsplanen (lag om jämställdhet mellan kvinnor och män 1986/609, 5b ... -
Positiva attityder till naturvård – hur utvecklas de? : En systematisk litteraturstudie om barns och ungas attityder till naturvård och undervisningens inverkan på deras attitydutveckling
(2022)Våra attityder till naturvård har en stor betydelse för möjligheterna att skydda den biologiska mångfalden, som i dagsläget minskar i snabb takt. Vi finländare värdesätter naturvården högt, och förlusten av biologisk ... -
Praktiken av slow-pedagogik på daghem och dess påverkan på yrkesrollen för lärare inom småbarnspedagogik
(2024)I en värld som accelererar snabbt och ständigt förändras, där mätbara resultat ofta står i centrum för småbarnspedagogik, framträder slow-pedagogik som ett motstånd. Slow-pedagogik innebär att barnen får utforska världen ... -
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
(2021)Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ... -
Profilgrupper inom specialundervisningen i årskurs 7–9 med fokus på depressiva symtom och inlärningssvårigheter
(2021)Psykisk ohälsa och depressiva symtom bland ungdomar är ett växande problem i årskurserna 7–9 i Finland. Lärare i Finland står inför en stor utmaning när det gäller att upptäcka tecken på psykisk ohälsa i ett tidigt skede ... -
Provångest hos finlandssvenska elever i årskurs 7–9
(Åbo Akademi, 2018) -
Provångest och skolprestationer i årskurs sju och nio
(Åbo Akademi, 2019)Tidigare forskning visar att antalet elever med provångest i skolan ökar i takt med att proven blir fler och pressen blir större. PISA-undersökningen 2015 visar att 49 % av finländska 15-åringar upplever ångest inför prov ... -
Psykoterapeuters professionella livskvalitet i Finland:: Medkänslotillfredsställelse, burnout och medkänslotrötthet
(Åbo Akademi, 2017)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka psykoterapeuternas professionella livskvalitet i Finland. Med professionell livskvalitet avses här hjälpandets sekundära effekter, nämligen medkänslotillfredsställelse, ... -
Punktskriftens användning bland vuxna synskadade i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2019) -
På vilket sätt arbetar gymnasier i Svenskfinland med skolfrånvaro? : Analys av handlingsplaner
(2023)Syftet med denna avhandling är att ta se på hur handlingsplaner för gymnasier i Svenskfinland ser innehåller, hur de ingriper och arbetar vid frånvaro samt hur samarbetet kring frånvaro fördelas i det mångprofessionella ...