Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 271-290 / 528
-
Lärarens vilja att stödja elevernas välmående
(2024)Allt fler elever upplever ett försämrat välmående inom skolan jämfört med tidigare. Samtidigt upplever lärare ett försämrat välmående, främst orsakat av arbetsrelaterad stress och arbetsbörda. Lärarnas arbetsuppgifter är ... -
Lärarerfarenheter av språk- och ämnesöverskridande samarbete mellan finsk- och svenskspråkig skola : En fallstudie om utmaningar, möjligheter och utvecklingspotential
(2023)Enligt den senaste läroplanen (2014) blev ämnesöverskridande undervisning obligatorisk för alla grundskolor. Det lokala delprojektet Med på noterna är ett mindre språk- och ämnesöverskridande samarbetsprojekt av det ... -
Lärares datalogiska tänkande : En fallstudie om finlandssvenska grundskolelärares lärande inom ett Scratchprojekt
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att studera finlandssvenska grundskolelärares datalogiska tänkande inom ramen för nätkursen "Programmering i grundskolan – vad, hur och varför?", som har getts som fortbildningskurs för lärare ... -
Lärares erfarenheter av implementeringen av trestegsstödet i skolan : En fallstudie
(2022)År 2011 trädde utbildningsreformen som omfattade trestegsstödet i kraft och alla grundskolor var då skyldiga att implementera stödet. Trestegsstödet har idag använts i finländska grundskolor i över 10 år och kan ses som ... -
Lärares erfarenheter och attityder gentemot begåvade barn i förskolan
(Åbo Akademi, 2020) -
Lärares förhållningssätt till språkvariationer i undervisningen
(Åbo Akademi, 2020) -
Lärares förväntningar på och erfarenheter av programmet Lexplore
(2023)I läroplanen framkommer det att digitala verktyg ska användas för att stödja elevers inlärning. Digitala verktyg har fått en allt större betydelse i skolans vardag. Syftet med avhandlingen är att undersöka lärares förväntningar ... -
Lärares syn på elevers flerspråkighet : en fenomenologisk studie av lärares uppfattningar om elevers flerspråkighet och hemspråksundervisningens betydelse för elevens språkliga utveckling
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med denna avhandling är att undersöka lärares syn på elevers flerspråkighet och lärarens uppfattning om hemspråksundervisningens betydelse för elevens språkliga utveckling. Ur syftet för denna avhandling har två ... -
Lärares syn på stöttning av skrivning i grundskolan
(2020)Avhandlingen skrivs inom fortbildningsprojektet Gränsland vid Centret för Livslångt Lärande vid Åbo Akademi i Vasa. Undersökningen görs ur ett kompetensutvecklande perspektiv där syftet med avhandlingen är att undersöka ... -
Lärares synpunkter på hur de kan åtgärda skillnader i prestationer hos hög- och lågpresterande flickor : En kvalitativ studie
(2022)Skillnader i prestationer hos pojkar och flickor är ett omdebatterat forskningsämne och har varit under observation i flera decennier. Nationella centret för utbildningsutvärdering (förkortas framöver Karvi) har publicerat ... -
Lärares tankar om läromedel och val av läromedel : I Finland och Tanzania
(Åbo Akademi, 2020)Denna avhandling är att handlar om läromedel i två olika kontexter. Syftet med denna avhandling är att få en inblick i hur lärare i Finland och lärare i Tanzania tänker kring läromedel och val av läromedel. Vidare undersöker ... -
Lärares uppfattningar om krisberedskap : På vilket sätt ger skolan eleverna de färdigheter som behövs för att klara en kris?
(2023)Begreppet kris har inte en utan flera definitioner, men den gemensamma nämnaren för alla kriser är att de utgår från en specifik händelse som oftast innefattar ett tidsförlopp och en mängd mänskliga handlingar, beteenden ... -
Lärares önskemål kring ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi : Hur borde undervisningsmaterialet vara uppbyggt för årskurs 1–4
(2022)Syftet med avhandlingen är att reda ut vilken form och hurdant innehåll ett undervisningsmaterial i huslig ekonomi för grundskolans lägre årskurser kunde ha på basen av klasslärares och klasslärarstuderandes erfarenheter ... -
Lärarperspektiv på utomhuspedagogik i finlandssvenska skolor
(Åbo Akademi, 2016)Utomhuspedagogik är ett ämnesövergripande arbetssätt där elevens aktivitet står i fokus och inlärningen sker genom flera sinnen i samspel mellan upplevelser och reflektion. Undervisningen sker såväl i naturlandskap som i ... -
Läromedelsanalys av Den oförglömliga hamburgaren : Ett läromedel för kreativt skrivande
(Åbo Akademi, 2020)Temat för denna avhandling är kreativt skrivande. Temat behandlas genom en läromedelsanalys. Det analyserade läromedlet är boken Den oförglömliga hamburgaren. Boken är ett läromedel i kreativt skrivande och riktas till ... -
Läromedelsanalys av Pi Matematik : En kvalitativ innehållsanalys av berättelsen i läromedlet från årskurs sju till nio
(2022)Syftet med denna magisteravhandling är att undersöka berättelsemönster i ett allmänt använt matematikläromedel och huruvida dessa har potential att främja elevers nyfikenhet. Forskningsfrågan lyder: Hur lyfter läromedelsserien ... -
Läsflyt och räkneflyt hos elever i årskurs 1 och 2 i relation till kön och språklig bakgrund
(Åbo Akademi, 2018)Avhandlingens tema är färdigheter i läsflyt och räkneflyt hos tvåspråkiga elever i årskurs 1 och 2. Tvåspråkighet anses vara något eftersträvansvärt och positivt. I en studie av Kieffer och Vukovic (2012) visade det sig ...