Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 150-169 / 528
-
Fostran till goda människor : om dygdetik i F–6 i den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2019) -
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
(2023)This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ... -
Främjande av elevers psykiska hälsa : En kvalitativ studie om hur finlandssvenska klasslärare främjar elevers psykiska hälsa
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet för studien är att undersöka hur lärare i den grundläggande utbildningens lägre årskurser i Finland arbetar för att främja elevernas psykiska hälsa. Samt att få en inblick i hur några finlandssvenska ... -
Främjande av psykisk hälsa i skolan: Lärares definitioner, arbetssätt och upplevelser
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med min avhandling är att undersöka lärares syn på psykisk hälsa. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats: 1. Hur definierar lärare begreppet psykisk hälsa? 2. Hur arbetar ... -
Från att mjölka kor till att mixa smoothies : En kvalitativ studie i hur samhällets förändringar inverkat på den informella inlärningen i köket från 1930-talet till 2020-talet
(2021)Avhandlingens syfte är att undersöka hur den informella inlärningen i köket har förändrats från 1930-talet till 2020-talet i svenskösterbottniska hem på landsbygden och vad som påverkat denna förändring. Avhandlingen är ... -
Fyra klasslärares relation till läromedel inom matematikundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares relation till läromedel inom matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel ... -
Fyrbenta läsambassadörer. Läshundsverksamhet i finlandssvensk skolkontext.
(2021)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014) är syftet med litteraturundervisningen att väcka elevers läslust, men samtidigt visar PIRLS-och PISA undersökningar ... -
Fysisk och virtuell tandemundervisning : En innehållsanalys av tandemprincipernas förekomst i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i klasstandem och eklasstandem
(Åbo Akademi, 2019)Tandem inom språkinlärning betyder att två personer med olika modersmål bildar ett tandempar och lär sig varandras språk i interaktion och ömsesidigt samarbete. I klasstandem tillämpas tandem i skolkontext som modell för ... -
Färdig utbildad klasslärare – men inte fullärd: En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin första tid i yrket
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna studie är att undersöka klasslärares upplevelser av sin första tid i yrket och mer specifikt hur de beskriver den egna lärarkompetensen och professionsutvecklingen efter sina fem första år i yrket. Som ... -
Följder av #DammenBrister och #MeToo : Lärarstuderandes syn på sexuella trakasserier och skolans roll som förebyggare
(2022)Det övergripande syftet med denna avhandling är att öka förståelse av sexuella trakasserier i skolmiljön. Min strävan är att genom kvalitativ forskning belysa (1) hur kampanjer som #metoo och #dammenbrister syns i ... -
” För tillfället så har jag inga elever med behov av differentiering” : differentiering i gymnastikundervisningen inom den grundläggande utbildningens årskurser 7–9
(Åbo Akademi, 2015)Differentiering i gymnastikundervisning är ett relativt outforskat område. I den nya läroplanen som tas i bruk höstterminen 2016 har begreppet differentiering fått en allt större betydelse. Enligt läroplanen innebär ... -
För- och nackdelar med utomhuspedagogik i årskurs 1–2 i en skola i Svenskfinland
(2023)Utomhuspedagogik är en alternativ form av undervisning och utomhuspedagogik kan tillämpas inom de flesta ämnen i skolan. Begreppet utomhuspedagogik kan ibland vara svårt att förstå som begrepp. Utomhuspedagogikens huvudsakliga ... -
Förebygga störande beteende i undervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om störande beteende och förebyggande metoder
(2023)I dagens samhälle är störande beteende ett alltmer förekommande bekymmer i undervisningen. Störande beteende innefattar allt beteende som har en negativ inverkan för en själv och andra och som skadar lärmiljön. Om beteendet ... -
Föräldraengagemang i högstadieelevernas skolgång och idrottsverksamhet
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att ta reda på hur högstadieelever upplever att föräldrar engagerar sig i deras skolgång och idrottsverksamhet. Med hjälp av varje forskningsfråga kommer vi att jämföra skillnaden i elevernas ... -
Föräldrars inställning till sina barns fysiska aktivitet i samband med skolvägen
(Åbo Akademi, 2017) -
Föräldrars roll i idrottande högstadieelevers skolgång och idrottsverksamhet
(Åbo Akademi, 2020) -
Föräldrars uppfattningar kring skolans möjlighet att ordna undervisning i huslig ekonomi i årskurserna 1–6
(2022)Syftet med avhandlingen är att ta reda på hurdana uppfattningar föräldrar har gällande skolans möjlighet att ordna undervisning i huslig ekonomi i årskurserna 1–6. I anknytning undersöks också hur föräldrarna skulle forma ... -
Föräldrastöd för barnets bästa : en studie i rådgivningshälsovårdarens föräldrastödjande uppgift
(Åbo Akademi, 2014)Syftet med avhandlingen är att få en ökad förståelse av vad det innebär att som hälsovårdare på en kommunal rådgivning stöda föräldrar, och att nå en djupare insikt i vad som kännetecknar den föräldrastödjande uppgiften ... -
Föräldrasyn på språkduschtandem
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingen skrivs inom projektet Språkduschtandem som är ett tandemprojekt vars strävan är att utveckla tandempedagogik inom småbarnspedagogik, förskola och för åk 1–6. Tandem är en språkinlärningsmetod där språket ... -
Genusmedveten undervisning i glesbygdsskolor : En fenomenografisk studie
(2022)Avhandlingens syfte är att undersöka genusmedvetenhet hos klasslärare i glesbygden. I studien undersöks hur klasslärare förstår begreppen genus och genusmedvetenhet samt i vilken utsträckning en genusmedveten undervisning ...