Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 129-148 / 528
-
Etiska utmaningar i bildningsdirektörernas arbete
(2023)Etiska dilemman inom det kommunala utbildningsledarskapet faller på bland annat bildningsdirektören att förhålla sig till. Bildningsdirektörens ledarposition med lojalitet mot överordnande, solidaritet inom organisationen ... -
"...ett förhållningssätt för elevernas välbefinnande som ska inkludera alla vuxna kring eleven" : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av arbetet med positiv pedagogik
(2022)Positiv psykologi är en inriktning inom psykologin som betonar de positiva upplevelserna människor har i livet såsom lycka, kärlek och njutning och den har som mål att förebygga psykisk ohälsa. Positiv pedagogik är ett ... -
Ett genusperspektiv på flickors upplevelser av att vara elev i en finlandssvensk högstadieskola
(2022)Målet med skolans jämställdhetsarbete är att ingen elev ska särbehandlas på grund av sitt kön, sin ålder eller etnicitet och att undervisningen ska ske i enlighet med jämställdhetslagen (L1986/609). Tidigare forskning visar ... -
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
(2021)Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ... -
Expertlärares fixeringar i klassrummet : En eye-trackingstudie med två expertlärare
(Åbo Akademi, 2019)I Finlands läroplansgrunder (2014) poängteras det sociala lärandet och en elevcentrerad undervisning. Lärarens uppdrag är att undervisa och fostra eleverna och detta sker oftast i klassrummet, där många oförutsägbara ... -
Exploring the Satisfaction of Finnish Secondary Teachers’ Basic Psychological Needs
(2022)Finland’s education system has had a strong and positive reputation throughout the world, however in 2021, the Trade Union of Education in Finland found that out of 2,619 respondents, 57% of Finnish teachers have been ... -
Extern coachning i samband med intressekonflikter : En fenomenografisk studie om intressekonflikter inom organisationer
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att utforska intressekonflikter i organisationer ur ett coachningsperspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur uppfattar externa coacher intressekonflikter inom organisationer? 2. ... -
Faktorer som hjälper och stjälper en dubbelkarriär : En kvalitativ undersökning utförd i idrottsprofilerade skolor
(2023)Syftet med denna magisteravhandling är att identifiera viktiga faktorer i finländska dubbelkarriärmiljöer baserat på en tvärfallsanalys av fem idrottsprofilerade skolor som deltar i Idrottshögstadieförsöket. Undersökningen ... -
Familjerisk för utveckling av läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 3
(2023)Att kunna läsa och skriva är viktiga förmågor som alla människor behöver för att klara sig i dagens samhälle. Alla elever har dock olika förutsättningar att lära sig läsa och skriva och vissa elever kan ligga i riskzonen ... -
Femteklassares kunskaper om matens väg från jord till bord och deras beskrivningar av miljövänlig mat
(Åbo Akademi, 2018)Hållbar utveckling är ett viktigt och aktuellt ämne globalt. Produktionen av mat kan orsaka många miljöproblem, och eftersom en tredjedel av vår klimatpåverkan har med mat att göra är det viktigt att ha kunskaper om hållbar ... -
Finlandssvenska speciallärares erfarenheter och kunskaper om särskilt begåvade elever
(Åbo Akademi, 2019) -
Finlandssvenska speciallärares glädjeämnen och utmaningar i arbetet
(Åbo Akademi, 2019)En studie om Finlandssvenska speciallärare glädjeämnen och utmaningar i sitt arbete. -
Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
(Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien ... -
Finnish Class Teacher’s Views on Multilingualism and Multilingual Children
(2023)In this thesis, Finnish class teachers were interviewed to learn more about their views on multilingualism and multilingual children. The following research questions were asked: 1. What are Finnish class teachers’ attitudes ... -
Finnish Primary Teachers’ Perspectives on Immigrant Students’ Home Language Use as Critical Language-Aware Practice
(2023)In the context of increasing linguistic and cultural diversity in Finnish primary schools due to globalisation, the growing recognition of language awareness urges teachers to adopt appropriate approaches in their multlingual ... -
Finskspråkiga gymnasieelevers erfarenheter av klasstandem som undervisningsmodell : En kvalitativ enkätstudie
(2023)Språkundervisningen kan lätt bli monoton och då erbjuder klasstandem en möjlig metod att variera undervisningen. Tandem grundar sig på tanken att två personer med olika modersmål interagerar med varandra för att i ömsesidigt ... -
Finskundervisningen i årskurs 1-6 i Finland : En uppföljning baserad på en lärarenkät
(2023)Embargo 28.5.2026 asti