Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 117-136 / 532
-
Elevers upplevelser och användning av de två inhemska språken under språk- och ämnesöverskridande temadagar i årskurs sex
(2021)Syftet med denna studie är att redogöra för hur sjätteklassare upplever sin användning av de två inhemska språken under temadagar samt analysera elevernas språkanvändning. Materialet som använts i studien har samlats ... -
En god lärmiljö ur elevperspektiv : En multimetodisk studie av femteklassares syn på en god lärmiljö i en finlandssvensk kontext
(2023)Elever spenderar flera timmar per dag i skola och klassrum. Lärmiljön blir således en viktig plats för elevernas lärande och välbefinnande. Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 uppmärksammar ... -
”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt mig av följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogen ... -
En kvalitativ intervjustudie om faderns frånvaro och dess påverkan på barnets skolgång
(2022)Familjestrukturen har genomgått en stor förändring både internationellt och nationellt, och antalet barn som växer upp utan pappor har ökat markant. Tidigare forskning tyder på att barns skolgång påverkas av att inte ha ... -
En kvantitativ kartläggning över vuxnas tidigare upplevelser av sexualundervisning och sexualfostran
(2023)Syftet med avhandlingen är att kartlägga vuxna personers upplevelse av varifrån de har fått information kring olika ämnesområden som tangerar sexualundervisning och varifrån de velat få information kring de olika ämnesområdena ... -
En studie av det allmänna stöd lärare inom småbarnspedagogik ger åt barn med försenad språkutveckling
(2020)Studiens syfte är att studera hur en försenad språkutveckling hos barn i daghemsålder kommer i uttryck i barngruppen inom småbarnspedagogiken. Forskningsfrågorna lyder: 1. Hur kommer en försenad språkutveckling hos barn ... -
En studie om undervisningsutrymmets funktionalitet i läroämnet huslig ekonomi
(2022)Klassrummets miljö har en viktig del för lärande visar forskning. Skolan är en plats där elever vistas dagligen och därför är det viktigt med en lärmiljö som stöder lärandet. Vid planering av undervisningsutrymmet i huslig ... -
Erfaren skolpersonal = god krisberedskap? : En kvalitativ studie om erfaren skolpersonals uppfattningar av sin krisberedskap
(2022)Under en vanlig skoldag kan det ske en akut kris nästan när som helst. En akut kris kan vara t.ex. dödsfall, trafikolycka, brand eller att någon skadar sig allvarligt ute på rasten. På grund av att en akut kris är en ... -
Etiska utmaningar i bildningsdirektörernas arbete
(2023)Etiska dilemman inom det kommunala utbildningsledarskapet faller på bland annat bildningsdirektören att förhålla sig till. Bildningsdirektörens ledarposition med lojalitet mot överordnande, solidaritet inom organisationen ... -
"...ett förhållningssätt för elevernas välbefinnande som ska inkludera alla vuxna kring eleven" : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av arbetet med positiv pedagogik
(2022)Positiv psykologi är en inriktning inom psykologin som betonar de positiva upplevelserna människor har i livet såsom lycka, kärlek och njutning och den har som mål att förebygga psykisk ohälsa. Positiv pedagogik är ett ... -
Ett genusperspektiv på flickors upplevelser av att vara elev i en finlandssvensk högstadieskola
(2022)Målet med skolans jämställdhetsarbete är att ingen elev ska särbehandlas på grund av sitt kön, sin ålder eller etnicitet och att undervisningen ska ske i enlighet med jämställdhetslagen (L1986/609). Tidigare forskning visar ... -
Ett relationellt perspektiv på handledning : blivande handledares tankar om relationernas och det mellanmänskliga mötets betydelse vid handledning av studerande i småbarnspedagogik
(2021)Handledning av lärarstuderande i fältpraktik har visat sig ha betydelse för deras kompetensutveckling och professionsutövning. Forskning visar på stora skillnader mellan sådan handledning som de som inte deltagit i ... -
Expertlärares fixeringar i klassrummet : En eye-trackingstudie med två expertlärare
(Åbo Akademi, 2019)I Finlands läroplansgrunder (2014) poängteras det sociala lärandet och en elevcentrerad undervisning. Lärarens uppdrag är att undervisa och fostra eleverna och detta sker oftast i klassrummet, där många oförutsägbara ... -
Exploring the Satisfaction of Finnish Secondary Teachers’ Basic Psychological Needs
(2022)Finland’s education system has had a strong and positive reputation throughout the world, however in 2021, the Trade Union of Education in Finland found that out of 2,619 respondents, 57% of Finnish teachers have been ... -
Extern coachning i samband med intressekonflikter : En fenomenografisk studie om intressekonflikter inom organisationer
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att utforska intressekonflikter i organisationer ur ett coachningsperspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur uppfattar externa coacher intressekonflikter inom organisationer? 2. ...