Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 554-573 / 593
-
Vad ger lärarutbildningen – egentligen? : En komparativ studie om lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen i Finland och Norge
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade finlandssvenska och norska lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen efter ett år i yrket. Utöver detta vill vi undersöka likheter och skillnader ... -
Vad hände sen? : Vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som gått en yrkesutbildning med krävande särskilt stöd
(2020)Syftet med denna avhandling är att undersöka vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som studerat med krävande särskilt stöd inom yrkesutbildningen. Studien fokuserar på respondenternas nuvarande arbete och ... -
Vad kan nyutexaminerade lärare bidra med i skolsamfundet? : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på vilken kunskap de vill bidra med som nyutexaminerade lärare
(2022)Syftet med avhandlingen är att undersöka vilken kunskap lärarstuderande på basis av sin lärarutbildning och magisteravhandling vill bidra med som nyutexaminerade lärare. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor ... -
“Vad sa du?” : En etnografisk studie om språkbadsklasslärarnas strategier för att locka fram svenskanvändning i årskurs 2 och 5
(2024)Studier i språkbadsundervisning har visat att många språkbadselever använder sitt språkbadsspråk främst i klassrummet. Det blir därför viktigt att i klassrummet uppmuntra eleverna till aktiv användning av språket. Syftet ... -
Vad säger det språkliga landskapet? En kvalitativ fallstudie om visuellt språklandskap och läraruppfattningar om detta i två språkbadsenheter.
(2021)Det övergripande syftet med denna studie är att analysera det språkliga landskapet i två språkbadsenheter, samt fyra lärares uppfattningar om det språkliga landskapet. Avsikten är även att jämföra hur de språkliga landskapen ... -
"Var går gränsen för när en elev ska få vilket stöd?" : Speciallärares upplevelser av trestegsstödets utmaningar
(2023)Den här avhandlingen handlar om utmaningar som speciallärare i Svenskfinland upplever i arbetet med trestegsstödet. Syftet med avhandlingen är att granska utmaningarna verksamma speciallärare upplever i arbetet med ... -
Var går gränsen? : vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden.
(Åbo Akademi, 2015)Syftet med denna avhandling är att undersöka vårdnadshavares uppfattning om lärares ansvarsområden utöver undervisning. Ansvarsområdena som undersökts har namngetts tillgänglighet, fostran och lärares externa uppgifter. ... -
Varför ett tionde läsår : - En kvalitativ studie om elevers uppfattningar kring det tionde läsåret
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att ta reda på varför finlandssvenska elever söker till utbildningen det tionde läsåret. Vidare vill jag också undersöka vad elever som har gått utbildningen har för uppfattningar om ... -
Varför läser elever i årskurs 5–6 skönlitteratur? En studie kring elevernas egna motiveringar till läsning
(2021)Avhandlingen handlar om hur eleverna själva motiverar sin läsning av skönlitteratur, d.v.s. läsning av litteratur för nöjes skull. Som bakgrund fungerar oron över den minskade läskunnigheten och avsaknaden av elevernas ... -
Varje barns rätt till utveckling och lärande : En fenomenologisk studie av tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter
(Åbo Akademi, 2019)Barnen med de neuropsykiatriska svårigheterna blir allt mer synliga i daghemsverksamheterna, samtidigt som resursaspekter och bristande kunskaper skapar oro på daghemmen. I denna studie lyfts dessa aspekter upp och diskuteras, ... -
Vegan students’ discrimination and bullying at school
(2023)The aim of this study is to investigate the discrimination and bullying that vegan students, from Kindergarten to University/Vocational studies suffer at school, on a global scale. In addition, the impact that the age of ... -
Vegetarisk skolmat – framtid eller fallgrop? : En kvalitativ intervjustudie ur kosthållsperspektiv
(2023)Syftet med denna avhandling är att undersöka synen på den vegetariska skollunchen från kosthållsperspektiv, det är en synvinkel som sällan hörs i diskussionen om vegetarisk skolmat. 1. Vilka attityder finns hos kosthållspersonal ... -
Victimisation from Physical Punishment and Intimate Partner Aggression in South Africa : The Role of Revictimisation
(2021)Aim: The aim of the study was to investigate victimisation from physical punishment during childhood, victimisation from an intimate partner as an adult, and psychological concomitants. Method: A questionnaire was completed ... -
Vilka elever behöver specialundervisning i högstadiet?
(Åbo Akademi, 2016) -
Vilka faktorer har ett samband med ungdomars syn på åtgärder mot klimatförändringen? : En kvantitativ enkätstudie
(Åbo Akademi, 2020)Klimatförändringen är en global kris som är alarmerande för alla världens nationer, oberoende av geografiskt läge. Inhemsk forskning visar att unga i Finland oroar sig mycket för klimatkrisen, men det är oklart om oron ... -
Visioner för den finländska läroboken : En kvalitativ intervjustudie
(Åbo Akademi, 2020)Läroboken har sedan 1200-talet varit det primära läromedlet i den finländska skolan och dess utveckling har påverkats av den mångfacetterade samhällsutvecklingen. Den finländska läroboken fortsätter att utvecklas av bl.a. ... -
Visioner och verklighet : Argumentationsanalys av texter om lärarutbildningen i Finland
(Åbo Akademi, 2018)I och med samhällets förändring och utveckling återspeglas förändringsbehoven också till lärarutbildningen. Hur ska detta hanteras? Finns det uttalade förväntningar på lärarutbildningen som handlar om denna relation mellan ... -
Visuell läsning som kompetensområde : en pedagogisk studie i visuell grammatik inom multimodal digital kommunikation
(Åbo Akademi, 2015)Avhandlingens primära syfte är att upprätta en förståelse för visuell kompetens som en del av visuell litteracitet inom multimodal digital kommunikation i undervisningen. Avhandlingens sekundära syfte är att ur ett pedagogiskt ...