Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 411-430 / 593
-
"Saadaanko me nyt mennä rastille" : En kvalitativ undersökning om fem språkbadslärares upplevelser av språkbadselevers kodväxling
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka språkbadslärares uppfattningar om sina elevers kodväxling. Utgående från syftet har jag valt att formulera tre forskningsfrågor: 1. Hur och i vilka situationer upplever lärarna ... -
Sagotering som verktyg i arbete med nyanlända barn
(2022)Inom småbarnspedagogiken framhålls inkludering av alla barn oberoende av stödbehov. Det innebär att också nyanlända barn som inte har ett gemensamt språk med barnen och lärarna i gruppen bör omfattas av inkluderingen. Detta ... -
Samarbete och kontinuitet : En studie om stadieövergångar för barn i behov av stöd inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
(2024)En stadieövergång är en känslig händelse i ett barns liv och extra känsliga är barn i behov av stöd. För barn i behov av stöd är det viktigt att stödet finns tillgängligt under hela processen, att det finns trygga vuxna ... -
Samarbete över gränser - En kvalitativ studie om klasslärares erfarenheter av samarbete med barnskyddet
(2021)Klasslärare har en central roll i att lägga märke till elevers välmående samtidigt som klasslärares handlingar i skolan också är betydelsefulla för elevers välmående (Koskela, 2009, s. 246). Att bära på ansvaret för både ... -
Samarbetet mellan skoldirektörer och rektorer samt skoldirektörers och rektorers syn på rektorns ledarskap - En kvantitativ undersökning
(2020)Den här avhandlingen handlar om samarbetet mellan finlandssvenska skoldirektörer och rektorer, utgående från distribuerat ledarskap och flerprofessionellt samarbete. Syftet är att undersöka samverkan ... -
Samband mellan akademisk självuppfattning och upplevda inlärningssvårigheter
(Åbo Akademi, 2016)Finland har länge varit känt för sin högklassiga utbildning och kunnat briljera med att de finländska eleverna presterat högt i internationella undersökningar som mäter skolprestationer. Trots detta visar bl.a. resultaten ... -
Samband mellan klassrumsmålorienteringar, matematikmotivation och matematikprestationer
(2023)Forskningen kring klassrumsmålorienteringar har sitt ursprung i Achievement goal theory. Klassrumsmålorienteringar har visat sig vara en bidragande faktor till elevers matematikmotivation och hur de presterar i matematik. ... -
Samband mellan subjektivt välbefinnande och skolprestationer hos barn i årskurserna 4–6
(2023)Det subjektiva välbefinnandet definieras i denna avhandling som individens utvärdering av sitt liv, genom de egna upplevelserna och känslorna. Skolprestationer definieras som de akademiska färdigheterna eleverna lär sig i ... -
Sambandet mellan familjespråk och val av skolspråk : En fallstudie om språkpolicy i en familj i fyra generationer
(2023)Syftet med min avhandling är att undersöka hur språken svenska och finska används mellan olika familjemedlemmar och hur skolan eventuellt har påverkat familjespråkpolicyn. Med hjälp av avhandlingen uppmärksammar jag hur ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Sambandet mellan fysisk aktivitet, akademisk självkänsla och matematikprestationer i åk 7-9
(2024)Barn och unga rör sig allt mindre jämfört med tidigare. Resultat från bland annat Pisa-undersökningar visar att även välmående i skolan har en negativ trend. Har fysisk aktivitet en inverkan eller ett samband på akademiskt ... -
Sambandet mellan matematikprestationer och IKT-användning hos 15-åriga elever i Finland
(Åbo Akademi, 2020) -
Sambandet mellan perfektionism, skoltrötthet och skolprestationer hos ungdomar i Svenskfinland
(2021)Det är många faktorer som påverkar elevers välbefinnande och prestationer i skolan. I föreliggande avhandling är perfektionism, det vill säga strävan efter perfektion, i fokus. Perfektionism är ett mångfacetterat begrepp ... -
Sambandet mellan rytmträning och läsflyt : En metaanalys
(Åbo Akademi, 2020) -
Sambandet mellan välbefinnande och skolprestationer : En empirisk studie kring lärares arbete med välbefinnande och relationer för att främja elevers skolprestationer
(2023)Genomförda Pisa-undersökningar påvisar att ungdomars välbefinnande blir allt sämre, vilket även syns bland finländska ungdomars svar i enkäten Hälsa i skolan som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med ... -
Samläraskap i slöjd : Ett ämne, två lärarresurser
(Åbo Akademi, 2019) -
Samtal för barnets bästa : En kvalitativ studie om hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare inom småbarnspedagogik upplever den handledande rollen. Utgående från syftet har följande två forskningsfrågor formulerats: 1. Hur upplever speciallärare möjligheter ... -
Samtida bilderböcker i undervisningen. Lärares reflektioner inom ramen för fortbildningsprojektet Gränsland
(2021)Bilderboken är en svårbeskrivlig kategori inom litteraturen. I den samtida bilderboken finns det en stark koppling mellan text och bild. Under de senaste två decennierna har bilderboken upplevt ett uppsving och fått ett ... -
Samundervisning i förskolan : En fallstudie om samundervisning som inkluderande arbetssätt
(2023)I och med Salamancadeklarationen ställdes hela utbildningsväsendet inför en utmaning då överenskommelsen om närskoleprincipen, det vill säga principen om en inkluderande skola där alla elever skulle få sin utbildning ...