Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 397-416 / 593
-
Rastaktivitet bland elever i årskurs 4–9
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med vår avhandling är att undersöka elevers rastaktivitet i årskurserna fyra till nio. Våra forskningsfrågor är: ⦁ Var tillbringar elever sina raster? ⦁ Vad gör eleverna på raster utomhus? ⦁ Vad gör eleverna ... -
Reformpedagogik : En analys av Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med denna avhandling är att identifiera centrala reformpedagogiska tankegångar och utforska hur dessa kommer till uttryck i den grundläggande utbildningens styrdokument på 2000-talet. Avhandlingen avser att besvara ... -
Rektorer i Svenskfinland efterlyser ett integrerat åskådningsämne : En enkätstudie om åskådningsundervisningen i den grundläggande utbildningen
(2021)Syftet med studien är att ge en helhetsbild av rektorers syn på åskådningsundervisningen i den grundläggande utbildningen. Rektorernas syn undersöks utifrån deras åsikter om uppdraget för åskådningsämnena nu och framöver ... -
Rektorers professionella lärande under distansledarskap : En kvalitativ studie om grundskolerektorers lärande under covid-19-pandemin
(2023)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur rektorer gestaltar sitt professionella lärande under distansledarskap orsakat av covid-19-pandemin och tolka lärandet med hjälp av teorin om transformativt lärande. Avhandlingens ... -
Rektorers professionella utveckling
(Åbo Akademi, 2018) -
Rektorers påverkan på klasslärares arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse ur ett klasslärarperspektiv
(2022)Klasslärarskapet är en av grundpelarna för elevers utveckling vilket korrelerar med samhällsutvecklingen. I dagens läge redovisar många undersökningar för missnöje bland klasslärare och allt fler överväger branschbyte. ... -
Rektorers uppfattningar av att leda yrkesutbildningsreformen
(2021)Juha Sipiläs regering gav år 2017 regeringspropositionen gällande reformen av yrkesutbildningen till riksdagen i Finland. År 2018 trädde Lag om yrkesutbildning 531/2017 i kraft. Yrkesutbildningsanordnarna i Finland fick ... -
Rektorers uppfattningar av att ansvara för hållbarhetsfrågor i gymnasiet
(2022)Syfte med denna avhandling är att beforska ledning av gymnasieskolors arbete med hållbarhet ur ett rektorsperspektiv. Jag avser ta reda på hur rektorer uppfattar hållbarhet som begrepp, vilka dimensioner av hållbarhet som ... -
Rektorns roll för lärarvälmåendet i skolan - En studie om rektorers uppfattningar om arbetet för att förebygga utbrändhet hos lärare i skolan
(2021)Denna magisteravhandlinghar som syfte att undersöka rektorers uppfattning omderas roll i skolan för att förebygga utbrändhet hos lärare. Två forskningsfrågor har utformats för att uppfylladetta ... -
Rektorns roll i små finlandssvenska skolor
(2021)I denna avhandling undersöker jag vad en liten skola är och innebörden med att vara rektor i en liten skola Mitt syfte med avhandlingen är att undersöka små skolor och även skapa en förståelse för vad som kännetecknar ... -
Resiliens som en individuell och kollegial resurs inom småbarnspedagogik
(2024)Vardagen inom småbarnspedagogik är händelserikt och fylld av olika situationer under dagen, en del planerade och en del mindre förväntade. Pedagogerna upplever sitt arbete med barnen som meningsfullt och viktigt samtidigt ... -
Respons som motiverande faktor : Ett bidrag till responsutveckling för elevtexter
(Åbo Akademi, 2019) -
Rättvis utdelning av stipendier : Stipendiekultur i finländsk grundläggande utbildning åk 1–6
(2023)Syftet med avhandlingen är att analysera de förändrade stipendieutdelningsgrunderna för stipendiefonderna som finns tillgängliga för elever vid Vasa Övningsskola årskurs 1–6 för att se om utdelningsgrunderna stämmer överens ... -
"Saadaanko me nyt mennä rastille" : En kvalitativ undersökning om fem språkbadslärares upplevelser av språkbadselevers kodväxling
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka språkbadslärares uppfattningar om sina elevers kodväxling. Utgående från syftet har jag valt att formulera tre forskningsfrågor: 1. Hur och i vilka situationer upplever lärarna ... -
Sagotering som verktyg i arbete med nyanlända barn
(2022)Inom småbarnspedagogiken framhålls inkludering av alla barn oberoende av stödbehov. Det innebär att också nyanlända barn som inte har ett gemensamt språk med barnen och lärarna i gruppen bör omfattas av inkluderingen. Detta ... -
Samarbete och kontinuitet : En studie om stadieövergångar för barn i behov av stöd inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
(2024)En stadieövergång är en känslig händelse i ett barns liv och extra känsliga är barn i behov av stöd. För barn i behov av stöd är det viktigt att stödet finns tillgängligt under hela processen, att det finns trygga vuxna ... -
Samarbete över gränser - En kvalitativ studie om klasslärares erfarenheter av samarbete med barnskyddet
(2021)Klasslärare har en central roll i att lägga märke till elevers välmående samtidigt som klasslärares handlingar i skolan också är betydelsefulla för elevers välmående (Koskela, 2009, s. 246). Att bära på ansvaret för både ... -
Samarbetet mellan skoldirektörer och rektorer samt skoldirektörers och rektorers syn på rektorns ledarskap - En kvantitativ undersökning
(2020)Den här avhandlingen handlar om samarbetet mellan finlandssvenska skoldirektörer och rektorer, utgående från distribuerat ledarskap och flerprofessionellt samarbete. Syftet är att undersöka samverkan ... -
Samband mellan akademisk självuppfattning och upplevda inlärningssvårigheter
(Åbo Akademi, 2016)Finland har länge varit känt för sin högklassiga utbildning och kunnat briljera med att de finländska eleverna presterat högt i internationella undersökningar som mäter skolprestationer. Trots detta visar bl.a. resultaten ...