Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 216-235 / 531
-
Kamraters och tränares stöd för elever i idrottsklass
(2024)Det treåriga projektet idrottshögstadieförsöket som pågick åren 2017–2020 strävade efter att underlätta vardagen för idrottande högstadieelever. Projektet erbjöd ett utvecklat stödnätverk för idrottande högstadieeleverna. ... -
Kan extra fysisk aktivitet ge bättre resultat i matematik? : En interventionsstudie i årskurs 7
(Åbo Akademi, 2019)Embargo till 26.2.2022 -
”Kan vi leka med dynorna?” : Barnens och pedagogernas erfarenheter av kärnaktiviteter inom småbarnspedagogiken
(2022)Denna magisteravhandling har utförts i samarbete med en privat organisation som anordnar småbarnspedagogik på 15 olika enheter. Studien har utgått från Vlasov m.fl. (2019) beskrivning av processkvaliteternas kärnfaktorer ... -
Klasslärare och klimatförändringen : En kvalitativ undersökning av klasslärares syn på undervisningen om klimatförändringen
(2023)Barn bör få undervisning om klimatförändringen för att klara av den osäkra framtiden den medför. Avhandlings syfte är därför att undersöka hur klasslärare skulle förklara klimatförändringen för sina elever och vad klasslärarnas ... -
Klasslärarens arbete i förändring : En undersökning om hur klasslärare i Svenskfinland uppfattar sin arbetsbild
(2023)Den finländska klassläraren är idag mer stressad och utmattad än någonsin tidigare. Ett flertal kartläggningar tyder på att klasslärares arbetsmängd har ökat betydligt, samtidigt som den arbetsrelaterade stressen ökat och ... -
Klasslärarens tankar om sitt välbefinnande i arbete
(2023)Under 2022 utbröt flera lärarstrejker i Finland som ett resultat av klasslärarens missnöje kring lönen i relation till den ökade arbetsmängden. Det finns en rädsla kring att attraktionskraften till läraryrket minskar i ... -
Klasslärares arbete i skolämnet gymnastik
(Åbo Akademi, 2019) -
Klasslärares och vårdnadshavares digitala kommunikation i Wilma : En kvalitativ intervjustudie av klasslärares och vårdnadshavares upplevelser av att kommunicera digitalt i skoldatasystemet
(Åbo Akademi, 2020)Då kommunikationen mellan hem och skola sker digitalt upplever klasslärare och vårdnadshavare att kommunikationen är snabb och smidig (Borsh m.fl., 2017). Wilma är det skoldatasystem som används mest i Svenskfinland då det ... -
Klasslärares syn på kamratrespons i skrivundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)För att kunna ta emot och ge givande respons bör en person utveckla en sådan förmåga från en tidig ålder. Respons är någonting som en person aldrig kommer att komma undan, varken i skolan eller i arbetslivet. Respons är ... -
Klasslärares syn på möjligheten att undervisa huslig ekonomi i årskurs fyra till sex i grundskolan i Finland : En kvalitativ studie med en fenomenografisk metodansats
(2022)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 går det redan i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen att undervisa i huslig ekonomi, ifall utbildningsanordnaren besluter det ... -
Klasslärares syn på trestegsstödet : En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin roll och beredskap samt utmaningar vid implementering av trestegsstödet
(Åbo Akademi, 2019)I de nationella styrdokumenten i Finland betonas en skola för alla, vilket innebär att eleverna i skolan är inkluderade och där syftet är att alla elever ska få stöd i första hand i sin egen närskola och i sin egen klass. ... -
Klasslärares tankar kring lärarstuderandes populärvetenskapliga videor och didaktiska tilläggsmaterial
(2021)Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärares syn på lärarstuderandes populärvetenskapliga material ur ett skolperspektiv. Syftet är mer specifikt att undersöka hur klasslärare ser på betydelsen av ... -
Klasslärares trivsel och arbetsbelastning : En inblick i den lilla skolan
(2022)Syftet med avhandlingen är att undersöka klasslärares upplevelser av arbetsbelastning och trivsel i sitt arbete i små skolor. Vidare undersöks också hur klasslärare i små skolor upplever att coronapandemin har påverkat ... -
Klasslärares upplevelser av språklig inkludering i grundskolan : En enkätundersökning bland grundskolelärare i Svenskfinland
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingens syfte är att undersöka hur klasslärare i grundskolor i Svenskfinland upplever arbetet med språklig inkludering i sina klasser. Därtill undersöks lärarnas upplevda kompetens i att arbeta med språklig inklusion, ... -
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En intervjustudie om hur klasslärarstuderande ser på sina erfarenheter av och sin kommande undervisning i naturvetenskapliga ämnen.
(2021)Abstrakt Läraren har stor inverkan på elevernas inlärning och vidare påverkas lärarens undervisning av den egna uppfattningen av undervisningsämnet. Under lärarutbildningen går studerande kurser i alla undervisningsämnen ... -
Klasslärarstuderande och naturvetenskaper : En studie av klasslärarstuderandes attityder till naturvetenskaper och deras uppfattning om integreringen av ämnen inom ämneshelheten omgivningslära
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka klasslärarstuderandes attityder till undervisning i naturvetenskaper. Forskningsfrågorna är följande: 1. Vilka faktorer anser klasslärarstuderande har påverkat deras attityd ... -
Klasslärarstuderandes attityder och beredskap till arbetet med särskilt begåvade elever
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna pro gradu avhandling är att undersöka vilka attityder samt vilken beredskap sista årets klasslärarstuderande har till arbetet med inklusion av särskilt begåvade elever. Den här avhandlingen har en ...