Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 191-210 / 528
-
Identifiering av begåvade elever
(Åbo Akademi, 2016) -
Identifiering av förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
(2023)Forskningsbaserade kartläggningsverktyg är ytterst viktiga för att på ett jämlikt sätt kunna identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för att kunna följa upp barnens utveckling ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Idrottande elevers upplevda skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7–9
(2021)Syftet med avhandlingen är att undersöka idrottande elevers skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7– 9. Dessutom strävar jag i undersökning efter att kartlägga eventuella faktorer som kan förklara elevernas val av ... -
Idrottselevers upplevelser och erfarenheter av dubbelkarriären i högstadiet
(2022)Syftet med denna avhandling var att undersöka idrottselevers upplevelser och erfarenheter av ”idrottshögstadieförsöket” och deras dubbelkarriär under årskurserna åtta och nio. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor ... -
Idrottsutbrändhet hos idrottsklasselever i årskurs 7 – 9
(2022)Syftet med vår avhandling är att undersöka idrottsutbrändhet hos idrottsklasselever i årskurs 7 – 9. Vidare undersöks hur idrottsutbrändhet kan påverka valet av andra stadiets utbildning. Vi ser även på skillnader mellan ... -
Idrottsutövning under covid-19 : Niondeklassister i idrottsklasser under våren 2020
(2022)Covid-19 påverkade världen i alla dess former. Ett område som drabbades var idrotten och idrottsföreningar. Idrottare, tränare och föreningar blev tvungna att hitta på kreativa lösningar. Dels för att kunna träna och dels ... -
IKT i huslig ekonomi : En kvantitativ enkätstudie om faktorer som inverkar på ämneslärarnas IKT-användning i huslig ekonomi
(Åbo Akademi, 2016)Det ställs allt högre krav på att kunna hantera den allt mer digitaliserade vardagen. Elevens möjligheter att få utveckla sådana kunskaper, färdigheter och attityder som behövs för att kunna fungera som aktiva medborgare ... -
Implementering av digital lärstig : En kvalitativ studie
(2023)Digitaliseringen av skolan har pågått under flera årtionden. Skolan styrdokument säger alla med samma tydlighet att digitaliseringen bör ske i alla årskurser och i alla ämnen. Syftet med avhandlingen är att försöka ta ... -
Inkludering av geografiska informationssystem i undervisningen i grundskolans årskurser 7-9
(2020)Geografiska informationssystem (hädanefter GIS) är databaser i vilka information knyts till en geografisk plats. Denna information kan sedan bearbetas och analyseras. GIS är ett digitalt verktyg som inte enbart används av ... -
Inkludering i klassen : Nyblivna och erfarna klasslärares erfarenheter av inkludering
(Åbo Akademi, 2018)I och med att Salamancadeklarationen (1994) trädde i kraft har samhället och skolorna ändrat från att elever i behov av stöd ska gå i specialskolor och specialklasser till att så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning. ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Inskolningens och anknytningens betydelse inom småbarnspedagogiken ur lärares synvinkel : En intervjustudie
(2023)Syftet med avhandlingen är att ta reda på hur inskolningen inom småbarnspedagogiken fungerar i dag. Jag vill veta hur lärare inom småbarnspedagogiken uppfattar inskolningen och anknytningen mellan personal och barn samt ... -
Instruktionsfilm - slöjdlärarens förlängda arm? : En kvalitativ forskningsstudie om elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen
(2023)Studiens övergripande syfte är att utforska elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen. Undersökningen identifierar vilka för- och nackdelar eleverna ser med instruktionsfilmer ... -
Inverkar matematikångest på målsättningar i matematik? : En kvantitativ studie bland elever i årskurs 7 och 9
(Åbo Akademi, 2019)Få ungdomar har utbildnings- och yrkesmålsättningar i matematik. Detta är oroväckande med tanke på att betydelsen av matematik ständigt ökar i samhället. Vi går mot en allt mer teknisk miljö, vilket kräver allt högre kunskap ... -
Investigating Intercultural Competence in Higher Education by Telecollaboration in Spanish Learning
(2021)The present study explores the intercultural competence in learning Spanish as a foreign language in Finnish higher education. It focuses on the telecollaboration between students from two European universities: Hanken ... -
“(…) it sounds great, but one has to look closer” : A Case Study of Multiage Classroom in Germany
(2023)The following thesis is a case study in a multiage classroom in Germany. There is a research gap in the study of such classrooms, creating a need for more research in the area. There were two main goals, one being to observe ... -
"Ja, men jag ska ju bli lärare och inte forskare" : en kvalitativ studie om nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen och mer specifikt hur de upplever utbildningens betydelse för den egna personliga utvecklingen, ... -
"Jag har känt mig lite, så där, modigare": En kvalitativ interventionsstudie i positiv psykologi
(Åbo Akademi, 2019)Positiv psykologi är ett vetenskapsområde inom vilket man undersöker välbefinnande. Studiet av välbefinnande på olika områden i samhället har ökat markant sedan positiv psykologi blev en etablerad disciplin inom tillämpad ... -
”... jag känner att de ser på varandra med större tålamod och mera kärlek” : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av positiv pedagogik
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser av arbetet med positiv pedagogik under fortbildningen Styrka, Glädje och Medkänsla. Jag ställde följande forskningsfrågor: 1. För vilka ändamål beskriver lärarna att ... -
"Jag tycker vi har för lite fysisk aktivitet på timmarna" : Elevers upplevelser av fysisk aktivitet integrerad i klassrumsundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att undersöka integrering av fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen. Undersökningen begränsas till elever i årskurs 7–9 och gymnasiet. Utgående från syftet har två forskningsfrågor utformats: 1. ...