Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 177-196 / 531
-
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ... -
Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
(2021)Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen. Utgående från ... -
Hemundervisning och lärande : Hemundervisande vårdnadshavares tankar om lärande
(Åbo Akademi, 2019) -
Hur ser yrkeslärare på rollen som bedömare? : Hur reform uppfattas och påverkar uppfattningar om bedömning av kunnande.
(Åbo Akademi, 2018)Under 2014 – 2018 genomgår yrkesutbildningen i Finland en omfattande reform. En större del av ansvaret för yrkesutbildningarnas inlärning i arbete sätts på arbetslivet och detta oroar utbildningsanordnare, arbetsgivare och ... -
Hur står det till med våra skolgångsbiträden? : En enkätstudie om finlandssvenska skolgångsbiträden
(2022)Syftet med forskningen för denna avhandling är att undersöka och få en uppfattning om finlandssvenska skolgångsbiträdens kunskap i en pedagogisk kontext, samt att kartlägga möjliga problematiska områden kring deras ... -
Hälsofrämjande slöjd : ”För mig är det nog, kanske inte för alla”
(Åbo Akademi, 2019)Referat Många studerande kan ha känt stress under studietiden. Studiens syfte är att ta reda på hur studerande kan använda slöjd för att uppnå god hälsa och undvika stress. Resultatet av denna studie kan vara till nytta ... -
Hållbar utveckling i den finländska lärarutbildningen : politisk retorik eller verklighet?
(Åbo Akademi, 2012)Syftet med avhandlingen är att kartlägga hur hållbar utveckling och dess olika dimensioner har integrerats i lärarutbildningen i Finland i förhållande till vad som står skrivet i olika nationella och internationella politiska ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
Högläsning i hemmet : En kvantitativ studie om hur läsfrämjande insatser inverkar på högläsningen i hemmet
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med den här avhandlingen är att utforska hur läsfrämjande insatser inverkar på högläsningen i hemmet ur föräldrarnas perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är Vilka faktorer förklarar kvalitativ högläsning i ... -
Högstadieelevers sömn- och kostvanor över tid
(2021)Syftet med vår avhandling är att undersöka högstadieelevers sömn-och kostvanor. Materialet har blivit insamlat under en period på tre år och samma elever har undersökts under alla tre tillfällen ... -
Identifiering av begåvade elever
(Åbo Akademi, 2016) -
Identifiering av förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
(2023)Forskningsbaserade kartläggningsverktyg är ytterst viktiga för att på ett jämlikt sätt kunna identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för att kunna följa upp barnens utveckling ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
(2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Idrottande elevers upplevda skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7–9
(2021)Syftet med avhandlingen är att undersöka idrottande elevers skol- och idrottsengagemang under årskurserna 7– 9. Dessutom strävar jag i undersökning efter att kartlägga eventuella faktorer som kan förklara elevernas val av ... -
Idrottselevers upplevelser och erfarenheter av dubbelkarriären i högstadiet
(2022)Syftet med denna avhandling var att undersöka idrottselevers upplevelser och erfarenheter av ”idrottshögstadieförsöket” och deras dubbelkarriär under årskurserna åtta och nio. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor ... -
Idrottsutbrändhet hos idrottsklasselever i årskurs 7 – 9
(2022)Syftet med vår avhandling är att undersöka idrottsutbrändhet hos idrottsklasselever i årskurs 7 – 9. Vidare undersöks hur idrottsutbrändhet kan påverka valet av andra stadiets utbildning. Vi ser även på skillnader mellan ...