Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 169-188 / 528
-
Genusmedveten undervisning i glesbygdsskolor : En fenomenografisk studie
(2022)Avhandlingens syfte är att undersöka genusmedvetenhet hos klasslärare i glesbygden. I studien undersöks hur klasslärare förstår begreppen genus och genusmedvetenhet samt i vilken utsträckning en genusmedveten undervisning ... -
Grafiska romaner i undervisningen : en systematisk litteraturstudie
(Åbo Akademi, 2019) -
Grammatikdidaktik: Svensk grammatik och språklig medvetenhet i några läromedel för grundskolans första årskurser
(Åbo Akademi, 2015)Mitt övergripande forskningsintresse är grammatikdidaktik, medan det explicita syftet med denna licentiatavhandling är att erhålla ny kunskap om grammatikdidaktik så som den synliggörs i nutida läromedel för grundskolans ... -
Gruppdynamik i könsheterogena och könshomogena gymnastikgrupper ur elevers synvinklar
(Åbo Akademi, 2019) -
Gymnasieelevers sömnvanor och skärmtid
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna avhandling är att kartlägga gymnasieelevers sömnvanor och skärmtid. Utöver detta vill jag ta reda på om det förekommer ett statistiskt signifikant samband mellan den tid som eleverna går och lägger sig ... -
Gymnasiestuderandes uppfattningar om kolets kretslopp
(2021)Insatser inom utbildningen krävs för att främja en hållbar framtid. För förståelse av den pågående klimatförändringen är det väsentligt att ha kunskaper om kolets kretslopp. Elever och studerande i alla åldrar har dock ... -
Gymnastiklärares syn på idrottande elevers dubbelkarriär
(2023)Syftet med avhandlingen är att undersöka gymnastiklärares syn på möjligheter och utmaningar med idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor. Dessutom ska avhandlingen synliggöra samarbetet mellan ... -
Gör som jag säger, inte som jag gör!: Arbetsplatsmobbning och dess möjliga konsekvenser för det mobbningsförebyggande arbetet inom småbarnsfostran
(Åbo Akademi, 2016)Mobbning är inget nytt fenomen och har undersökts mycket både inom skolan, arbetslivet och under senare år också på daghem. Förekomsten av mobbning ger upphov till stora samhälleliga kostnader och kan vara orsaken till ... -
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ... -
Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
(2021)Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen. Utgående från ... -
Hemundervisning och lärande : Hemundervisande vårdnadshavares tankar om lärande
(Åbo Akademi, 2019) -
Hur ser yrkeslärare på rollen som bedömare? : Hur reform uppfattas och påverkar uppfattningar om bedömning av kunnande.
(Åbo Akademi, 2018)Under 2014 – 2018 genomgår yrkesutbildningen i Finland en omfattande reform. En större del av ansvaret för yrkesutbildningarnas inlärning i arbete sätts på arbetslivet och detta oroar utbildningsanordnare, arbetsgivare och ... -
Hur står det till med våra skolgångsbiträden? : En enkätstudie om finlandssvenska skolgångsbiträden
(2022)Syftet med forskningen för denna avhandling är att undersöka och få en uppfattning om finlandssvenska skolgångsbiträdens kunskap i en pedagogisk kontext, samt att kartlägga möjliga problematiska områden kring deras ... -
Hälsofrämjande slöjd : ”För mig är det nog, kanske inte för alla”
(Åbo Akademi, 2019)Referat Många studerande kan ha känt stress under studietiden. Studiens syfte är att ta reda på hur studerande kan använda slöjd för att uppnå god hälsa och undvika stress. Resultatet av denna studie kan vara till nytta ... -
Hållbar utveckling i den finländska lärarutbildningen : politisk retorik eller verklighet?
(Åbo Akademi, 2012)Syftet med avhandlingen är att kartlägga hur hållbar utveckling och dess olika dimensioner har integrerats i lärarutbildningen i Finland i förhållande till vad som står skrivet i olika nationella och internationella politiska ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ...