Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 137-156 / 534
-
Faktorer som hjälper och stjälper en dubbelkarriär : En kvalitativ undersökning utförd i idrottsprofilerade skolor
(2023)Syftet med denna magisteravhandling är att identifiera viktiga faktorer i finländska dubbelkarriärmiljöer baserat på en tvärfallsanalys av fem idrottsprofilerade skolor som deltar i Idrottshögstadieförsöket. Undersökningen ... -
Familjerisk för utveckling av läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 3
(2023)Att kunna läsa och skriva är viktiga förmågor som alla människor behöver för att klara sig i dagens samhälle. Alla elever har dock olika förutsättningar att lära sig läsa och skriva och vissa elever kan ligga i riskzonen ... -
Femteklassares kunskaper om matens väg från jord till bord och deras beskrivningar av miljövänlig mat
(Åbo Akademi, 2018)Hållbar utveckling är ett viktigt och aktuellt ämne globalt. Produktionen av mat kan orsaka många miljöproblem, och eftersom en tredjedel av vår klimatpåverkan har med mat att göra är det viktigt att ha kunskaper om hållbar ... -
Finlandssvenska speciallärares erfarenheter och kunskaper om särskilt begåvade elever
(Åbo Akademi, 2019) -
Finlandssvenska speciallärares glädjeämnen och utmaningar i arbetet
(Åbo Akademi, 2019)En studie om Finlandssvenska speciallärare glädjeämnen och utmaningar i sitt arbete. -
Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
(Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien ... -
Finnish Class Teacher’s Views on Multilingualism and Multilingual Children
(2023)In this thesis, Finnish class teachers were interviewed to learn more about their views on multilingualism and multilingual children. The following research questions were asked: 1. What are Finnish class teachers’ attitudes ... -
Finnish Primary Teachers’ Perspectives on Immigrant Students’ Home Language Use as Critical Language-Aware Practice
(2023)In the context of increasing linguistic and cultural diversity in Finnish primary schools due to globalisation, the growing recognition of language awareness urges teachers to adopt appropriate approaches in their multlingual ... -
Finskspråkiga gymnasieelevers erfarenheter av klasstandem som undervisningsmodell : En kvalitativ enkätstudie
(2023)Språkundervisningen kan lätt bli monoton och då erbjuder klasstandem en möjlig metod att variera undervisningen. Tandem grundar sig på tanken att två personer med olika modersmål interagerar med varandra för att i ömsesidigt ... -
Finskundervisningen i årskurs 1-6 i Finland : En uppföljning baserad på en lärarenkät
(2023)Embargo 28.5.2026 asti -
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ... -
Fostran till goda människor : om dygdetik i F–6 i den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2019) -
From Page to “Stage” : An Exploration of Creative Arts in Language Learning in Primary Education
(2023)This master’s thesis explores how elements of creative arts (drama, music, visual arts, and dance) can be integrated as part of language teaching and learning in primary education. Conducted methodologically as arts-based ... -
Främjande av elevers psykiska hälsa : En kvalitativ studie om hur finlandssvenska klasslärare främjar elevers psykiska hälsa
(Åbo Akademi, 2019)Det övergripande syftet för studien är att undersöka hur lärare i den grundläggande utbildningens lägre årskurser i Finland arbetar för att främja elevernas psykiska hälsa. Samt att få en inblick i hur några finlandssvenska ... -
Främjande av psykisk hälsa i skolan: Lärares definitioner, arbetssätt och upplevelser
(Åbo Akademi, 2016)Det övergripande syftet med min avhandling är att undersöka lärares syn på psykisk hälsa. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor utarbetats: 1. Hur definierar lärare begreppet psykisk hälsa? 2. Hur arbetar ... -
Från att mjölka kor till att mixa smoothies : En kvalitativ studie i hur samhällets förändringar inverkat på den informella inlärningen i köket från 1930-talet till 2020-talet
(2021)Avhandlingens syfte är att undersöka hur den informella inlärningen i köket har förändrats från 1930-talet till 2020-talet i svenskösterbottniska hem på landsbygden och vad som påverkat denna förändring. Avhandlingen är ... -
Fyra klasslärares relation till läromedel inom matematikundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares relation till läromedel inom matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel ... -
Fyrbenta läsambassadörer. Läshundsverksamhet i finlandssvensk skolkontext.
(2021)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014) är syftet med litteraturundervisningen att väcka elevers läslust, men samtidigt visar PIRLS-och PISA undersökningar ...