Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 50-69 / 531
-
Coachning och adeptaktivitet i brasiliansk jujutsuträning
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att kartlägga och beskriva coachning och adeptaktivitet i brasiliansk jujutsuträning. Dessutom vill jag ta reda på om det finns skillnader i de tränarbeteenden som används med adepter av olika ... -
Datasekretess i den grundläggande utbildningen : En kvalitativ studie om rektorers kunskaper, inställningar och tillämpningar av datasekretess
(Åbo Akademi, 2019)Referat I och med digitaliseringen av samhället har hanteringen av datasekretessen förändrats. Det förändrade sättet att hantera exempelvis personuppgifter gav upphov till att den enskilda individen inte hade särskilt ... -
Dataspelet Minecraft i matematikundervisningen : en interventionsstudie
(Åbo Akademi, 2016)Finländska elever presterar fortsättningsvis bra i matematik men deras inre motivation till ämnet är klart under medelnivån för OECD-länderna. Det finns ett konstaterat samband mellan intresse och prestationer, och att ... -
"De lär ju sig med ögonen, med näsan och med alla sinnen, de upplever en bondgård" : En kvalitativ studie om klasslärares syn på undervisning på en lantgård
(Åbo Akademi, 2019)Studiebesök till lantgårdar är en form av utomhusundervisning och upplevelsebaserat lärande. Undervisningen sker i en autentisk miljö och platsen är utgångspunkten för lärandet. Eleverna får konkreta upplevelser och lär ... -
De välmående barnen : Lärares uppfattningar och erfarenheter av positiv pedagogik i småbarnspedagogisk verksamhet
(2023)Denna magisteravhandling undersöker hur lärare inom småbarnspedagogik uppfattar och arbetar med positiv pedagogik. Positiv pedagogik grundar sig i positiv psykologi. Syftet med positiv psykologi är att bidra till individens ... -
Delaktighetens betydelse inom en arbetskultur : En etnografisk studie om ledarskapets inverkan på kollektiva lärprocesser
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med avhandlingen är att utforska ett ledarskap som främjar kollektivt lärande i en arbetskultur. Genom studien vill jag svara på följande två forskningsfrågor: 1. Hur skapar ledaren förutsättningar för kollektiva ... -
”Den enes skräp - den andres skatt” : Materialanskaffning inom slöjden
(2023)Materialanskaffning inom slöjden är något som varje slöjdlärare skall göra, men som nybliven slöjdlärare kan det vara svårt att veta hur man skall göra. Detta gör att det är bra att kunna se hur andra mera erfarna slöjdlärare ... -
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
(2023)Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ... -
Den longitudinella relationen mellan matematikångest och matematikprestationer
(Åbo Akademi, 2020)Matematikångest innebär negativa emotionella reaktioner orsakade av matematik eller tanken på att utföra matematikrelaterade uppgifter. Ångesten har visat sig ha ett negativt samband med matematikprestationer. Syftet med ... -
Den mångkulturella undervisningens framgångsfaktorer och utmaningar
(2022)Den mångkulturella undervisningen blir allt viktigare i skolorna i samband med en ökande kulturell diversitet. Den mångkulturella undervisningen syftar till att fostra eleverna till att bli toleranta och förstående ... -
Den svenska skolslöjden : En studie om slöjdämnets utveckling och nuläge i Sverige
(Åbo Akademi, 2017)Studiens syfte är att klargöra hur den svenska skolslöjden har utvecklats och format sig, samt att belysa de utmaningar som skolslöjden står inför i nuläget. Resultatet av denna studie kan vara en resurs för slöjdlärare ... -
Den särskilt begåvade eleven i skolan : Behov av stöd och differentierade arbetssätt
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur undervisningen för särskilt begåvade elever ordnas i den grundläggande utbildningen i svenskspråkiga skolor i Finland. Syftet är också att undersöka speciallärares uppfattningar ... -
Den ömsesidiga effekten mellan matematikprestation, självuppfattning i och intresse för matematik : En longitudinell kvantitativ studie
(Åbo Akademi, 2020)Den ömsesidiga effektmodellen mellan självuppfattning och prestation i matematik antas vara kulturellt universal och modellen innebär att båda variablerna predicerar varandra. För att framgångsrikt hitta en ömsesidig ... -
"Det bästa med jobbet är ju eleverna" : nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever
(Åbo Akademi, 2019)Syftet med denna studie är att undersöka nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever. Som vetenskaplig grund för studien ligger den relationella pedagogiken. För att uppnå syftet har följande ... -
"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
(Åbo Akademi, 2020)I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och ... -
"Det kan kännas för mig som att klättra uppför ett berg, att måsta skriva en lång inlämningsuppgift" : Hur högskolestuderande med diagnosen adhd upplever sina studier
(2021)Att vara studerande på högskolenivå och ha diagnosen adhd medför unika utmaningar. I och med att lagen om förlängd läroplikt uppdateras i augusti 2021 och att kraven på specialpedagogiskt kunnande inom andra stadiets ... -
"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur ser lärarstuderande på ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa.