Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Kompetens inom utbildningsplanerares yrkespraktik : En analys av utbildningsplanerares gestaltning av kompetens och kompetensutveckling
Ahlström, Siri (2022)Syftet med denna magisteravhandling är att undersöka hur utbildningsplanerare i olika yrkespraktiker gestaltar kompetens och kompetensutveckling. Forskningsfrågorna studien strävar efter att besvara är följande: 1. Hur ... -
Kompetensutveckling i agil organisationskontext : Om vikten i ett självdrivet förhållningssätt
Sjöholm, Linda (Åbo Akademi, 2020) -
Ledarskap och kreativitet : En undersökning om managers roll att leda kreativitet inom musikbranschen
Landgärds, Marcus (Åbo Akademi, 2020) -
Ledartexter är mer än nyheter - pedagogiska perspektiv i opinionsjournalistik
Hammarström, Ida (2022)Syftet med avhandlingen är att undersöka ledartexter i finlandssvenska dagstidningar som en form av pedagogisk uppfordran. Mina forskningsfrågor lyder: 1. Vilka fenomen uppmärksammas i ledartexter i två finlandssvenska ... -
Lärares erfarenheter av manliga och kvinnliga rektorers ledarskap : En kvantitativ studie bland finlandssvenska lärare
Johansson, Julia (Åbo Akademi, 2019) -
Läskunnighet för demokrati : En kvalitativ undersökning av lokala läroplaner
Mäki-Fränti, Roy (2022)Multilitteracitet, det vill säga olika former av kritisk läskunnighet, är ett centralt kompetensområde i Finlands läroplan. Genom multilitteracitet ska grundskoleeleven lära sig att ta ansvar för samhället och sin egen ... -
Mentorn i fokus : En kvalitativ studie om mentorers uppfattningar om bärande mentorskvalitéer
Anderssén, Josefin; Becker, Cecilia (Åbo Akademi, 2019) -
Pedagogers uppfattningar om självledarskap inom småbarnspedagogiken
Ekblad, Annika (2023)Syfte med denna avhandling är att utforska självledarskap inom småbarnspedagogiken ur småbarnspedagogers perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Vilka kvalitativt olika uppfattningar om självledarskap i arbetet ... -
Pedagogiskt ledarskap av distansundervisning på gymnasienivå
Sundman, Julia; Högnabba, Olivia (2023)Intresset för distansundervisning på olika nivåer är stort, men oftast undersöks lärares och elevers perspektiv, medan skolledarens roll vid utvecklingen av olika former av distansundervisning är mer sällsynt. En global ... -
Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
Finnholm, Nadja (2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats: Vilka olika sätt att uppfatta det egna ... -
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
Besic, Aida (2023)Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ... -
Perceptions of bilingualism and education among bilingual speakers : The case of Finland and Spain
Mateos-Aparicio Garcia-Abadillo, Maria Jose (Åbo Akademi, 2018) -
Persian Language Learning by Iranian Children in Finland : Parents' Reasons and Challenges
Mashayekhi, Hanieh (2023)Preservation of ethnic identity and heritage language is one of the concerns of immigrants who are far from their country. This research was done with the aim of finding the reasons and challenges of Persian-speaking Iranian ... -
Reformpedagogik : En analys av Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004
Lindblom, Gun (Åbo Akademi, 2018)Syftet med denna avhandling är att identifiera centrala reformpedagogiska tankegångar och utforska hur dessa kommer till uttryck i den grundläggande utbildningens styrdokument på 2000-talet. Avhandlingen avser att besvara ... -
Rektorers professionella lärande under distansledarskap : En kvalitativ studie om grundskolerektorers lärande under covid-19-pandemin
Savioja, Emmy (2023)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur rektorer gestaltar sitt professionella lärande under distansledarskap orsakat av covid-19-pandemin och tolka lärandet med hjälp av teorin om transformativt lärande. Avhandlingens ... -
Rektorers professionella utveckling
Lundberg, Rebecca (Åbo Akademi, 2018) -
Rektorers uppfattningar av att leda yrkesutbildningsreformen
Forsbacka, Sabina (2021)Juha Sipiläs regering gav år 2017 regeringspropositionen gällande reformen av yrkesutbildningen till riksdagen i Finland. År 2018 trädde Lag om yrkesutbildning 531/2017 i kraft. Yrkesutbildningsanordnarna i Finland fick ... -
Rektorers uppfattningar av att ansvara för hållbarhetsfrågor i gymnasiet
Tengman, Carl (2022)Syfte med denna avhandling är att beforska ledning av gymnasieskolors arbete med hållbarhet ur ett rektorsperspektiv. Jag avser ta reda på hur rektorer uppfattar hållbarhet som begrepp, vilka dimensioner av hållbarhet som ... -
Rektorns roll för lärarvälmåendet i skolan - En studie om rektorers uppfattningar om arbetet för att förebygga utbrändhet hos lärare i skolan
Wicklén, Jasmin; Ångerman, Milja (2021)Denna magisteravhandlinghar som syfte att undersöka rektorers uppfattning omderas roll i skolan för att förebygga utbrändhet hos lärare. Två forskningsfrågor har utformats för att uppfylladetta ... -
Samarbetet mellan skoldirektörer och rektorer samt skoldirektörers och rektorers syn på rektorns ledarskap - En kvantitativ undersökning
Nyman, Lucas (2020)Den här avhandlingen handlar om samarbetet mellan finlandssvenska skoldirektörer och rektorer, utgående från distribuerat ledarskap och flerprofessionellt samarbete. Syftet är att undersöka samverkan ...