Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 323-342 / 431
-
Sadvertising som marknadsföringsmetod – En studie i om användningen av sadvertising i videoreklam ökar mervärdet för ett varumärke
(2021)Den snabba förändringen som sker i marknadsföringen leder till att varumärken ständigt behöver vara uppmärksamma på hur de marknadsför sig och anpassa sina metoder för att nå ut till konsumenterna på bästa sätt. Genom att ... -
Samband mellan kapitalstruktur och prestation: En studie av finska metallindustrin
(Åbo Akademi, 2019) -
Sambandet mellan ESG och dividend : En kvantitativ studie om sambandet mellan ESG och utdelningspolicy hos finländska börslistade bolag
(2023)Det finns ett växande intresse för hållbarhet i vårt samhälle. Därmed undersöks olika aspekter kring hållbarhet alltmer hela tiden. Det finns dock ännu gap i kunskapen kring hållbarhet och denna studie strävar till att ... -
Sambandet mellan outsourcing och lönsamhet : En studie inom Finlands skogsindustri
(Åbo Akademi, 2019)Förbättrad kostnadseffektivitet är ett av de främsta motiven till att företag använder sig av outsourcing idag. Outsourcing har enligt tidigare forskning generellt sett en positiv effekt på lönsamhet, vilket indikerar att ... -
Sentiment Analysis on YouTube Comments : Analysis of prevailing attitude towards Nokia Mobile Phones
(2023)The volume of textual data, more specifically, the magnitude of opinionated text on social media, has increased the interest of companies to closely analyze what their customers have to say about them and their products. ... -
Skatteplanering som en del av den ordinarie verksamheten? : En kvalitativ studie av huruvida medelstora företag i Finland tillämpar skatteplanering i sin dagliga verksamhet
(2022)Skatteplanering är ett ständigt återkommande tema, inte minst på grund av alla de skatteparadisläckor som med jämna mellanrum lyfts upp av media. Begreppet skatteplanering är omtvistat, och definitionerna av begreppet är ... -
Små företag, stor påverkan : Hållbart ledarskap genom ledningskontrollsystem
(2023)Denna avhandling undersöker hur hållbarhet kan integreras i företagsinterna system för verksamhetsstyrning och hur detta kan underlätta för små och medelstora företag (SMF) att uppnå sina hållbarhetsmål och hållbarhetsstrategier. ... -
Småprat i organisationer : Vad händer med småpratet då man samarbetar virtuellt?
(2023)I dagens läge implementerar många organisationer en hybridmodell. Användningen av digitala kommunikationsverktyg har också därmed också ökat drastiskt, det handlar om verktyg som används varje dag för att kunna utföra ... -
Snabb förändring till ofrivilligt distansarbete, en explorativ studie
(2023)Förändring är ett konstant i vår värld, för att vi ska kunna komma framåt och utvecklas så måste vi förändras. Men då förändring inte sker kontrollerat och i en takt som man kan förutspå så kan det förorsaka en hel del ... -
Social media as a source of information and coping with the extensive amount of information related to the Covid-19 pandemic : Differences between digital immigrants and digital natives
(2021)The Covid-19 pandemic changed the whole world in 2020. The amount of information about Covid-19 increased explosively in the spring of 2020, affecting people's information behaviour. The increased use of social media has ... -
Social Media Marketing und Metaverse Marketing im Vergleich
(2023)Die vorliegende Masterarbeit untersucht den Vergleich zwischen Social Media Marketing und Metaverse Marketing anhand von vier Fallbeispielen. Das Ziel besteht darin, zu analysieren, wie sich die Interaktionen zwischen ... -
Sportklubbars insatser i relations- och evenemangsmarknadsföring : Hur skapas och upprätthålls hyperlojala kundrelationer?
(Åbo Akademi, 2020)Abstrakt: Kundlojalitet är ett hett samtalsämne i dagens läge och kundlojaliteten kan anses vara väldigt eftersträvansvärd. Branschen för professionell sport är en bransch där kundlojaliteten är A och O för hela företagsamheten. ... -
Sportklubbars marknadsföring : Varumärkesförstärkande genom digital sportmarknadsföring
(2021)Det finns få gränslösa fenomen likt sport som världen över intresserar både åskådare och utövare. Den digitala utvecklingen med de sociala medierna i spetsen har ändå skapat en förändring i konsumtionen av sport, och ... -
Standardizing processes in education – A Uruguayan case study
(2023)This research is an examination based on the activity of a Uruguayan academy that faced severe scalability issues back in 2018. The aim of the research is to identify key barriers and obstacles the institute had to overcome ... -
Storytelling as an intertextual strategy in brand communication
(Åbo Akademi, 2018) -
Strategisk hållbarhetskommunikation : En kvalitativ innehållsanalys av börsnoterade finansbolag i USA och Norden
(2022)I en värld där information har blivit mer lättillgänglig och konsumenterna har blivit mera intresserade och pålästa inom olika fenomen, ställs det alltmer krav på företag och deras verksamheter. I en alltmer mode- och ... -
Strategiska förutsättningar för företag på en konkurrensutsatt marknad : En kvalitativ studie om den finländska livsmedelsmarknaden
(2023)Den här studien fokuserar på hur de strategiska förutsättningarna ser ut för företag som säljer på en oligopolmarknad. En oligopolmarknad är en marknad med ett antal stora aktörer som tillsammans har mycket makt och kan ...