Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 512 Liiketaloustiede
Viitteet 157-176 / 431
-
Har hållbar verksamhet en effekt på företagets lönsamhet? : En studie om hållbarhetsrapporterande företag inom modebranschen
(Åbo Akademi, 2019)Denna avhandling berör hållbar utveckling inom modebranschen och dess effekt på lönsamhet i företag. Modebranschen kännetecknas av flera olika faktorer som hotar miljön på en ekologisk, en social och en ekonomisk nivå. ... -
Har revisorer rätt yrkesfärdigheter för att granska hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om granskarens yrkesfärdigheter vid granskning av hållbarhetsrapporter
(2022)Allt fler företag publicerar hållbarhetsrapporter och väljer att låta sina hållbarhetsrapporter granskas av externa aktörer för att öka på hållbarhetsrapporternas tillförlitlighet. Den externa hållbarhetsgranskaren kan ... -
Har revisorerna kännedom om sina kunders verksamhet? : En studie över hur revisorer samlar kunskap om kunden och hur de upplever att denna kunskap påverkar revisionskvalitén
(Åbo Akademi, 2019)Den tekniska och den kundupplevda kvalitén på revisionen avgörs både av att revisorn verkligen förstår både kundföretagets verksamhet och uppdragsgivarens behov. Flera undersökningar har bevisat att det finns ett positivt ... -
Have Advanced Analytics Influenced Golf Betting Odds?
(2023)The study tries to find an answer to whether betting lines for major championships of golf are following the Strokes Gained model or The Official World Golf Ranking (OWGR). The literature review focuses on how the Strokes ... -
How Customer Privacy Concerns Affect the Environment of Online Shopping - A Study on Finland
(Åbo Akademi, 2020)The purpose of this research is to establish the influence of Finnish customers’ privacy concerns on their online purchase intentions and behaviour. It seeks to establish how Finland-based online retailers’ customer ... -
How does (National) Culture influence Customer Satisfaction and the Customer’s Willingness to Recommend a Company to others? : A Cross- Country Comparison of Swedish, Finnish, Norwegian and Danish Customer Feedback
(2021)Customer satisfaction is a primary focus for an increasing number of companies, as customers who are highly satisfied with a product or a service provide positive word-of-mouth to others. Therefore, many companies are ... -
How taxing is it to use online services? Evidence from the use of Different Available Online Services from Users’ Perspective
(Åbo Akademi, 2019)The growth of digitalization in today’s world is not only a trend anymore, rather it is a necessity for the people. With the advancement of digitalization and internet, the use of various types of online services has become ... -
How to identify the right collaboration partner? : A qualitative study of Finnish Instagram micro-influencers
(2023)The study explores the decision-making process of Finnish micro-influencers when identifying collaboration partners for influencer marketing campaigns. It particularly emphasizes the role of personal branding, strategic ... -
HR-personal – mamma, terapeut och städerska? : En kvalitativ studie om hur yrkesutövare inom HR formar sin yrkesidentitet
(Åbo Akademi, 2020)Denna avhandling är en studie om hur HR-anställda inom olika HR-roller och branscher formar sin yrkesidentitet. Formas yrkesidentitet individuellt eller socialt? Eller är identitet individuellt eller kollektivt ... -
Hur går finländska små och medelstora företag i konkurs? : En identifiering av konkursprocesserna med hjälp av nyckeltal
(Åbo Akademi, 2020)Forskning inom konkursprediktion har fokuserat på att hitta de lämpligaste modellerna för att prediktera konkurs med hög tillförlitlighet. Tillförlitligheten påverkas av huruvida nyckeltalen försämras systematiskt då ... -
Hur individer fattar ekonomiska beslut : En systematisk litteraturstudie
(2021)Dagligen står människan inför olika beslut som ska fattas. Vissa beslut är rationella och andra irrationella. Vad som anses vara rationellt kan variera, och vad är det som påverkar ett beslutsfattande? Konsekvenserna av ... -
Hur kan man mäta användarupplevelsemognaden i företag?
(Åbo Akademi, 2019) -
Hur kan nyckeltal och icke-finansiella faktorer tillämpas i konkursprediktionssyfte? : En studie av finska små och medelstora företag
(Åbo Akademi, 2019)Forskning inom konkursprediktion har en lång historia. Ett antal olika modeller har utvecklats i syfte att så noggrant som möjligt förutspå konkurser, för att därmed kunna undvika eller lindra deras konsekvenser. Forskning ... -
Hur kan återvinningsgraden höjas? : En studie i skärningspunkten mellan Theory of Planned Behavior, marknadskommunikation och unga urbana konsumenters intention att sortera hushållsavfall
(2022)Över 80 % av de sopor som slängs i blandavfallet i Finland kunde sorteras. Det stora svinnet av nyttomaterial innebär att avfallet inte kan återvinnas och omvandlas exempelvis till glas- och metallföremål, biogas eller ... -
Hur konstrueras en lärande konsult? : Sex samtal med konsulter om kunskap, kunskapspraktiker och yrkeskonstruktion
(Åbo Akademi, 2018)Det här är en avhandling om experter, problemlösare, lagspelare, tänkare, fiktiva figurer och icke-konsulter. Samtidigt är det här en avhandling om samtal, diskurser, arketyper och om konstruktion. Men framför allt är det ... -
Hur konstrueras organisationsidentiteter visuellt?
(Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Hur konstrueras tillit i hybridteam? : En studie om den dyadiska tillitprocessen i hybridteam
(2023)Denna pro gradu-avhandling fokuserar på tillit som ett fenomen i organisation och ledning, med särskild tonvikt på konceptet dyadisk tillit i hybridteam. Det finns ett växande behov att undersöka hur tillit konstrueras i ... -
Hur motiveras nedskrivningen eller avsaknaden av nedskrivningar i goodwill? : En undersökning av den finländska träförädlingsindustrin
(2021)Goodwill är en immateriell tillgång som det har tidigare forskats mycket kring, anledningen till det är att goodwill är svår att värdera. Under 2005 infördes IFRS som redovisningsmetod för börsnoterade företag i Europa. ... -
Hur och varför expanderar finländska samhälleliga företag internationellt?
(2022)Samhälleliga företag har fått ett större intresse från flera håll. Dessa företag har som mission att stöda samhället och främja social hållbarhet. De drivs som traditionella företag men delar inte vinsterna endast till ...