0-visio - teoriasta käytännöksi : Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien liikenneturvallisuussuunnitelma 2012-2016
Klang, Jaakko; Kautiala, Christel; Seimelä, Katja; Into, Laura (2012-11)
Klang, Jaakko
Kautiala, Christel
Seimelä, Katja
Into, Laura
Varsinais-Suomen ELY-keskus
11 / 2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-658-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-658-3
Tiivistelmä
Liikenneturvallisuus syntyy eri osapuolten toiminnan ja yhteistyön tuloksena. Poliitikot päättävät yhteiskunnan suunnittelusta ja liikennejärjestelmästä, suunnittelijat toteuttavat poliitikkojen tekemiä päätöksiä, virkamiehet laativat lakiehdotuksia ja sääntöjä, ELY-keskus ja kunnat vastaavat teistä ja niiden kunnosta, poliisi valvoo liikennesääntöjen noudattamista, Liikenneturva tiedottaa ja kouluttaa, yritykset, yhteisöt ja yksityiset ihmiset tilaavat ja käyttävät kuljetuspalveluja ja kaikki kuntalaiset osallistuvat liikenteeseen.
Liikenneturvallisuussuunnitelma toimii työkaluna Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikenneturvallisuustyössä. Alueellisen liikenneturvallisuustyön nollavisio ja tavoitteet asetettiin valtakunnallisen liikenneturvallisuussuunnitelman, alueen nykytila-analyysin sekä suunnitelman laadinnan aikana sidosryhmien kanssa käydyn keskustelun pohjalta. Nollavision mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Lisäksi visiona on vastuullinen liikkuminen, joka myös koetaan turvalliseksi. Seitsemän kohdan ohjelmaan nollavision toteuttamiseksi on tiivistetty tärkeimmät toimet. Yksilöityihin toimenpiteisiin on kirjattu maankäytön suunnitteluun, kestävään liikkumiseen, liikenneympäristöön ja liikennekäyttäytymiseen liittyviä toimenpiteitä.
Lisäksi liikenneturvallisuusyhteistyöhön kohdistuvia toimenpiteitä sisältyy suunnitelmaan. Toimenpiteiden toteuttamisen vastuu- ja yhteistyötahoja on useita. Toimenpiteet kohdistuvat alueen tielläliikkujiin, organisaatioihin ja päätöksentekijöihin. Pitkän aikavälin ja valtakunnallisen tason toimenpiteet edesauttavat liikenneturvallisuuden kehittymistä toivottuun suuntaan. Vaikutustarkastelu osoittaa, että asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii laajaa keinovalikoimaa, usean toimijan välistä yhteistyötä sekä resursseja liikenneturvallisuustyöhön. Tämä liikenneturvallisuussuunnitelma haastaa eri hallinnonalat, viranomaiset, järjestöt ja yritykset omalta osaltaan toteuttamaan toimia, jotka vievät kohti nollavisiota. Suunnitelman toteutuminen edellyttää, että sillä on kuntien ja päättäjien tuki. Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikenteen tulevaisuus kehittyy suunnitelman mukaisesti, jos liikenteen vastuunkantajat sitoutuvat suunnitelman vision periaatteisiin ja pitävät elämää suojelevia arvoja toimintansa perustana. Trafiksäkerhet är resultat av olika parters verksamhet och samarbete. Politiker fattar beslut om samhällsplanering och trafiksystemet, planerare verkställer politikernas beslut, tjänstemän utarbetar lagförslag och regler, NTM-centralen och kommunerna ansvarar för vägar och deras skick, polisen övervakar följandet av trafikregler, Trafikskyddet informerar och utbildar, företag, samfund och privatmänniskor beställer och använder transporttjänster och alla kommuninvånare deltar i trafiken. Trafiksäkerhetsplanen är ett verktyg för trafiksäkerhetsarbetet i Egentliga Finland och Satakunta. Nollvisionen och målen för det regionala trafiksäkerhetsarbetet sattes utgående från den diskussion som fördes med intressentgrupper samtidigt som den nationella trafiksäkerhetsplanen, analysen av regionens nuläge samt själva planen utarbetades. Enligt nollvisionen ska ingen behöva omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Dessutom är visionen att trafiken ska vara ansvarsfull och upplevas trygg. De viktigaste åtgärderna för verkställandet av nollvisionen sammanfattas i programmet med sju programpunkter. Under de enskilda åtgärderna har man nedtecknat åtgärder som anknyter till planeringen av markanvändningen, hållbar trafik samt trafikmiljön och trafikbeteendet. I planen ingår dessutom åtgärder för trafiksäkerhetssamarbete. Ansvars- och samarbetssektorerna som genomför åtgärderna är många. Åtgärderna riktas till trafikanter, organisationer och beslutsfattare i regionen. Långsiktiga och nationella åtgärder bidrar till att utveckla trafiksäkerheten i önskad riktning. Utredningen av verkningar visar att det behövs flera olika metoder, samarbete mellan flera aktörer och resurser för trafiksäkerhetsarbetet för att nå de satta målen.
Denna trafiksäkerhetsplan utmanar olika förvaltningar, myndigheter, organisationer och företag till att för egen del genomföra åtgärder som är ett steg på vägen mot nollvisionen. För att kunna genomföras måste planen ha kommunernas och beslutsfattarnas stöd. Den framtida trafiken i Egentliga Finland och Satakunta utvecklas enligt planen om de ansvariga aktörerna inom trafiken förbinder sig till principerna för planens vision och utgår i sin verksamhet från värden som skyddar livet. Traffic safety is the sum of operations and co-operation carried out by several parties. Politicians make decisions on societal planning and the traffic system, designers implement the decisions made by politicians, officials draft legislative proposals and regulations, the ELY Centre and municipalities answer for roads and their condition, the police supervise the observance of traffic regulations, Liikenneturva informs and trains, various entities (companies, associations, private persons, and others) order and use transport services, and all residents of the municipality participate in traffic.
The traffic safety plan serves as a tool in the traffic safety work of Southwest Finland and Satakunta. The zero vision and goals of the regional traffic safety work were set on the basis of the national traffic safety plan, a present-state analysis for the region, and discussions held among interest groups during the preparation of the plan. According to the zero vision, nobody has to get killed or seriously injured in traffic. Another objective is responsible movement that is also experienced as safe. The seven-item programme for turning the zero vision into reality crystallises the most important measures. The detailed measures include actions related to land-use planning, sustainable movement, traffic environment, and traffic behaviour. Also measures related to traffic safety co-operation are included in the plan. There are several co-operation parties for and parties in charge of carrying out the measures. The measures target regional road users, organisations, and decision-makers. The long-term and all national measures promote development of traffic safety in the desired direction. The impact review demonstrates that reaching the goals set requires an extensive selection of measures, collaboration among several actors, and sufficient resources for traffic safety work.
This traffic safety plan challenges diverse branches of administration, authorities, associations, and companies to implement concrete actions, doing their part to bring the zero vision closer. Realisation of the plan requires the support of municipalities and decisionmakers. The future of traffic in Southwest Finland and Satakunta develops according to plan if the parties responsible for traffic commit to the vision principles of the plan and hold life-saving values as the foundation of their operations.
Liikenneturvallisuussuunnitelma toimii työkaluna Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikenneturvallisuustyössä. Alueellisen liikenneturvallisuustyön nollavisio ja tavoitteet asetettiin valtakunnallisen liikenneturvallisuussuunnitelman, alueen nykytila-analyysin sekä suunnitelman laadinnan aikana sidosryhmien kanssa käydyn keskustelun pohjalta. Nollavision mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Lisäksi visiona on vastuullinen liikkuminen, joka myös koetaan turvalliseksi. Seitsemän kohdan ohjelmaan nollavision toteuttamiseksi on tiivistetty tärkeimmät toimet. Yksilöityihin toimenpiteisiin on kirjattu maankäytön suunnitteluun, kestävään liikkumiseen, liikenneympäristöön ja liikennekäyttäytymiseen liittyviä toimenpiteitä.
Lisäksi liikenneturvallisuusyhteistyöhön kohdistuvia toimenpiteitä sisältyy suunnitelmaan. Toimenpiteiden toteuttamisen vastuu- ja yhteistyötahoja on useita. Toimenpiteet kohdistuvat alueen tielläliikkujiin, organisaatioihin ja päätöksentekijöihin. Pitkän aikavälin ja valtakunnallisen tason toimenpiteet edesauttavat liikenneturvallisuuden kehittymistä toivottuun suuntaan. Vaikutustarkastelu osoittaa, että asetettujen tavoitteiden saavuttaminen vaatii laajaa keinovalikoimaa, usean toimijan välistä yhteistyötä sekä resursseja liikenneturvallisuustyöhön. Tämä liikenneturvallisuussuunnitelma haastaa eri hallinnonalat, viranomaiset, järjestöt ja yritykset omalta osaltaan toteuttamaan toimia, jotka vievät kohti nollavisiota. Suunnitelman toteutuminen edellyttää, että sillä on kuntien ja päättäjien tuki. Varsinais-Suomen ja Satakunnan liikenteen tulevaisuus kehittyy suunnitelman mukaisesti, jos liikenteen vastuunkantajat sitoutuvat suunnitelman vision periaatteisiin ja pitävät elämää suojelevia arvoja toimintansa perustana.
Denna trafiksäkerhetsplan utmanar olika förvaltningar, myndigheter, organisationer och företag till att för egen del genomföra åtgärder som är ett steg på vägen mot nollvisionen. För att kunna genomföras måste planen ha kommunernas och beslutsfattarnas stöd. Den framtida trafiken i Egentliga Finland och Satakunta utvecklas enligt planen om de ansvariga aktörerna inom trafiken förbinder sig till principerna för planens vision och utgår i sin verksamhet från värden som skyddar livet.
The traffic safety plan serves as a tool in the traffic safety work of Southwest Finland and Satakunta. The zero vision and goals of the regional traffic safety work were set on the basis of the national traffic safety plan, a present-state analysis for the region, and discussions held among interest groups during the preparation of the plan. According to the zero vision, nobody has to get killed or seriously injured in traffic. Another objective is responsible movement that is also experienced as safe. The seven-item programme for turning the zero vision into reality crystallises the most important measures. The detailed measures include actions related to land-use planning, sustainable movement, traffic environment, and traffic behaviour. Also measures related to traffic safety co-operation are included in the plan. There are several co-operation parties for and parties in charge of carrying out the measures. The measures target regional road users, organisations, and decision-makers. The long-term and all national measures promote development of traffic safety in the desired direction. The impact review demonstrates that reaching the goals set requires an extensive selection of measures, collaboration among several actors, and sufficient resources for traffic safety work.
This traffic safety plan challenges diverse branches of administration, authorities, associations, and companies to implement concrete actions, doing their part to bring the zero vision closer. Realisation of the plan requires the support of municipalities and decisionmakers. The future of traffic in Southwest Finland and Satakunta develops according to plan if the parties responsible for traffic commit to the vision principles of the plan and hold life-saving values as the foundation of their operations.
Kokoelmat
- Elinvoimaa alueelle [45]