Mielikuvien luominen traileroinnilla : tutkimuskohteena Big Brother Suomi
Harjanne, Tuuva (2006-11-27)
Harjanne, Tuuva
Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia
27.11.2006
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1164635301_7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1164635301_7
Tiivistelmä
The thesis studies the launch campaign of Big Brother Finland, especially from the viewpoint of on-air promotion. Interest to the subject arose when participating in the campaign as an on-air promotion planner together with Subtv's marketing director, on-air promotion editor and the channel's advertising agency. The launch of the campaign was a challenge due to the format, since not a lot of information can be revealed before the start of the program. When the planning started, all the material consisted of two logos. The first season of the Finnish version of Big Brother begun on Subtv August 2005. The goal of the program was to become a topic of discussion on TV on the fall 2005 and to raise the profile of the channel. The goal of the launch was to get good ratings for the first episode. The launch campaign was also supposed to open up the format to the viewers and to arouse interest in the show. Secrecy and the size of the program were set to be the marketing tones of the launch. Although partly different messages were told via on-air promotion and external media, the campaign was congruent in visual design. In the study, interviews of Subtv's staff, campaign plans and notes were used as research material. From the aspect of affecting images and emotions, the finished campaign promos and other on-air elements were analyzed. In on-air promotion, all choices in audio and visual design affect the outcome and therefore the images that the viewer constructs. The two promo series were made to affect emotions and to awaken curiosity. Other on-air elements were merely used to present program information. The campaign and the series were accepted with enthusiasm. The launch of the second season was even more massive than the first. Participation in the launch campaign of Big Brother Finland was an essential experience in the development of professional identity. When one has taken part in the creation of a massive campaign from scarce materials, tools are given to future assignments in the field of on-air promotion. Opinnäytetyössäni käsittelen Big Brother Suomi -ohjelman lanseerauskampanjaa erityisesti sen ruutuelementtien osalta. Olen töissä Subtv-kanavalla trailersuunnittelijana ja olin mukana suunnittelemassa kampanjaa yhdessä Subtv:n markkinointipäällikön, trailereditoijan ja kanavan mainostoimiston kanssa. Ohjelmalanseeraus oli haasteellinen, sillä ohjelmasta ei formaatin mukaan saa paljastaa juuri mitään ennen sen alkua, eikä valmista materiaalia ollut kahta logoa lukuun ottamatta. Big Brotherin suomalaisen version ensimmäinen tuotantokausi alkoi Subtv:ssä elokuussa 2005. Ohjelman tavoitteena oli nostaa koko kanavan profiilia ja nousta puheenaiheeksi. Lanseerauskampanjan tavoitteena oli saada hyvät katsojaluvut ensimmäiselle jaksolle. Lanseerauksen piti avata formaattia ja herättää kiinnostus ohjelmaa kohtaan. Markkinoinnin sävyksi valittiin mahtipontisuus ja salaperäisyys. Ulkopuolisessa mainonnassa ja ruutulanseerauksessa keskityttiin osittain eri viestien välittämiseen, mutta koko kampanja oli visuaalisesti yhdenmukainen. Tutkimuksessani käytin Subtv:n työntekijöiden teemahaastatteluita, kampanjasuunnitelmia ja omia muistiinpanojani. Analysoin valmiita trailereita ja muita ruututoimenpiteitä mielikuviin ja tunteisiin vaikuttamisen kannalta. Trailereissa kaikki kuva- ja äänimaailmassa tehdyt valinnat vaikuttavat lopputulokseen ja katsojalle ohjelmasta syntyviin mielikuviin. Ruutulanseeraukseen kuului kaksi trailersarjaa, joista toisen piti herättää uteliaisuus ja toisen vaikuttaa tunteisiin. Muita ruutuelementtejä käytettiin pelkän ohjelmainformaation esittämiseen. Kampanja ja ohjelma otettiin innostuneesti vastaan. Sarjan toinen kausi lanseerattiin vielä mahtipontisemmin. Ammatillisen identiteetin kannalta Big Brother Suomen lanseerauskampanja oli opettava kokemus. Kun on ollut mukana luomassa massiivista kampanjaa lähes tyhjästä, hallussa on hyvät työkalut tuleviin työtehtäviin.
Kokoelmat
- Viestintä [81]