Intuitiosta esitykseen : Lear-prosessi itsereflektion ja katsojapalautteen valossa
Alastalo, Marko (2006-11-27)
Alastalo, Marko
Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia
27.11.2006
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1164636057_3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1164636057_3
Tiivistelmä
My final project presents the directing process of my experimental production based on King Lear by William Shakespeare. I describe the process from the first visions of the beginning to the completed performance and finally the feedback from the audience. I concentrate on the special qualities of the production, such as interaction, small and moveable audience, cinematic qualities, polyphonic dramaturgy, and use of the video. The Project is divided into six parts. The first part introduces the project as a whole. The second part concentrates on the process before the beginning of the rehearsals. The third part focuses on the rehearsals and co-operation with the actors, whereas the fourth part deals with the performance and its special qualities. Following this, in the fifth part I study the interaction of the performance with the help of the audience feedback. In the final part conclusions are drawn. The focus of this work is the use of intuition even as a starting point of the theatre directing process. My conclusions drawn from the description of the process suggest that the starting point of the theatre production may be an intuitive vision as well as some conscious subject or message. Opinnäytetyöni käsittelee Shakespearen näytelmään Kuningas Lear perustuvan kokeellisen produktion ohjausprosessia. Kyseessä on oma ohjaukseni, jonka valmistumista ja toteutumista puran aina ensimmäisistä prosessin alkuun liittyneistä mielikuvista valmiiseen esitykseen ja katsojapalautteisiin saakka. Keskityn tarkastelemaan produktion erityispiirteitä, kuten interaktiivisuutta, pientä katsojamäärää, katsojien liikuteltavuutta, elokuvamaisuutta, polyfonista dramaturgiaa sekä videokuvan käyttöä esityksessä. Työ jakautuu kuuteen lukuun. Ensimmäinen luku on johdanto, jossa esittelen työtä kokonaisuutena. Toisessa luvussa keskityn harjoituksia edeltäneeseen prosessiin. Kolmannessa luvussa käsittelen harjoitusprosessia ja yhteistyötä näyttelijöiden kanssa. Neljännessä luvussa kuvailen valmista esitystä ja sen erityispiirteitä. Viidennessä luvussa tutkin esityksen interaktiivisuutta katsojapalautteiden avulla. Viimeisessä luvussa teen johtopäätöksiä siitä, mitä olen produktiosta oppinut. Työn näkökulmana on intuitiivinen lähestymistapa teatterin tekemiseen jo esityksen lähtökohdista alkaen. Prosessin erittelyn myötä tekemieni johtopäätösten mukaan teatteriesityksen lähtökohtana voi yhtä hyvin olla intuitiivinen mielikuva kuin jokin tiedostettu aihe, sanoma tai väite.
Kokoelmat
- Esittävä taide [38]