Matka serkamolaiseen teatteriin : kohti sanatonta kerrontaa
Serkamo, Pia (2006-05-19)
Serkamo, Pia
Helsinki Polytechnic Stadia Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia
19.05.2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1147156954_3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1147156954_3
Tiivistelmä
Matka serkamolaiseen teatteriin käsittelee nimensä mukaisesti erään teatterikäsityksen muovautumista. Siihen ovat osaltaan vaikuttaneet niin Aristoteleen Runousoppi kuin Bertolt Brechtin eeppinen teatterikin. Teatterin rinnalla kulkee voimakkaasti tanssi, jonka kehitystä työ niinikään lyhyesti käsittelee. Nykypäivän teatterintekijöistä serkamolaiseen teatterinäkemykseen ovat ratkaisevasti vaikuttaneet Päivi Ketonen (tarinateatteri), Juha Hurme ja Nigel Charnock (tanssiteatteri). Heidän suhdettaan teatteriin ja tanssiin avaavat kirjoittajan tekemät haastattelut, jotka löytyvät kokonaisuudessaan tämän työn liitteinä. Leimansa serkamolaiseen teatteriin on lyönyt myös kirjoittajan opiskelu portugalilaisessa teatterikoulussa vuonna 2004. Siellä kirjoittaja pääsi työstämään teatteriesitystä uudessa kulttuuriympäristössä muun muassa romaanin ja maalausten innoittamana. Voimakkaimmaksi perinnöksi Portugalista jäi kuitenkin halu tehdä teatteria, jota voi ymmärtää ilman sanoja. Serkamolainen teatteri pohtii teatterin ja tanssin yhdistelmiä esittävässä taiteessa myötäillen muun muassa Pina Bauschin jalan jälkiä. Serkamolainen teatteri ammentaa innoituksensa teatterista, tanssista, ihmisestä, kehosta ja liikkeestä. Se on teatteria, jota ei ymmärretä järjellä vaan sydämellä.
Kokoelmat
- Esittävä taide [38]