Understanding change processes in business networks : a study of convergence in Finnish telecommunications 1985-2005
Nyström, Anna-Greta (2008-08-29)
Nyström, Anna-Greta
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
29.08.2008
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-436-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-436-4
Kuvaus
Aktörer inom telekommunikationsbranschen i Finland har genomgått en intensiv förändring under de senaste 25 åren, från 1980-talets självständiga företag till företag beroende av varandra, och även av aktörer inom närliggande branscher. I dag skapas telekommunikationsmarknaden inte endast av operatörerna, utan också av mediebolag (t.ex. MTV Media) och IT-företag (t.ex. TietoEnator). Gränserna mellan olika industrier håller därmed på att suddas ut - ett fenomen som allmänt benämns som teknologisk konvergens. Konvergens innebär att någonting integreras; det kan handla om t.ex. teknologier (telefoni och Internet), företag (AOL och Time Warner), industrier (telekom, media och IT-branscherna), tjänster (mobilt TV), produkter (PDA) osv. Detta innebär att ytterst få telekomaktörer ensamma kan vidareutveckla marknaden och tekniska lösningar. Samarbete mellan aktörer krävs; mobiltelefontillverkare, innehållsproducenter, operatörer osv. bör intesifiera sitt samarbete för att kunna erbjuda attraktiva tjänster och produkter till kunder och slutanvändare.
Avhandlingen fokuserar speciellt på affärsnätverk och samarbetsmönster mellan nätverksaktörer som medel för att få tillgång till resurser som krävs i en konvergenskarakteriserad affärsomgivning. Avhandlingen lyfter fram vad den teknologiska konvergensen har inneburit för telekomaktörer, dvs. att företag tvingats förändra sina strategier och verksamhetsmodeller. För många företag i branschen har anpassningen till konvergenstänkande varit utmanande, och i vissa fall kan man till och med tala om att företagen upplevt en identitetskris.
Den utförda forskningen visar att konvergens uppfattas på marknaden som en pågående förändringsprocess, där varje telekomaktör är tvungen att utvärdera sin roll och position i relation till andra aktörer inom branschen. Konvergensprocesser forsätter i framtiden med ökad intensitet. Aktörerna skapar medvetet sin omgivning genom att agera i olika roller, som kan sträcka sig över industrigränser. Avhandlingen påvisar även att externa händelser och industrikontexten påverkar dynamiken i ett affärsnätverk.
Suomen televiestintäalan toimijat ovat viimeisten 25 vuoden aikana kokeneet intensiivisen muutoksen. 1980-luvulla toimijat olivat itsenäisiä yhtiöitä, kun taas tänä päivänä ne ovat enemmän ja enemmän riippuvaisia toisistaan. Riippuvuuden voidaan katsoa ylittävän myös toimialarajat, sillä televiestintäala koostuu nykyään paitsi teleoperaattoreista myös mm. sisällöntuottajista (esim. MTV Media) ja IT-yhtiöistä (esim. TietoEnator). Rajat toimialojen välillä ovat siten hämärtymässä. Tätä ilmiötä kutsutaan konvergenssiksi. Konvergenssi tarkoittaa yhdentymistä koskien esim. tekniikkaa (Internet ja puhelut), yrityksiä (AOL ja Time Warner), toimialoja (televiestintä-, media- ja IT-alat), palveluita (mobiiliTV), tuotteita (PDA-laitteet) jne.. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että televiestintätoimijat eivät enää yksin pysty kehittämään markkinoita ja teknisiä ratkaisuja, vaan yhteistyötä vaaditaan erilaisten toimijoiden välillä luomaan tuotteita ja palveluita sekä yritysasiakkaille että loppukäyttäjille.
Väitöskirja keskittyy erityisesti liiketoimintaverkostoihin ja yhteistyökuvioihin keinona hankkia vaadittavat resurssit konvergoidussa ympäristössä eri mobiilioperaattoreiden välillä. Tutkimus korostaa myös teknisen konvergenssin merkitystä televiestintätoimijoille. Monille alan toimijoille sopeutuminen konvergenssiprosessiin on ollut haastava; joissakin tapauksissa voidaan jopa puhua identiteettikriisistä. Tutkimus osoittaa, että konvergenssi käsitetään televiestintäalalla jatkuvana muutosprosessina, jossa jokaisen toimijan tulee uudelleen ja uudelleen arvioida roolinsa ja asemansa markkinoilla. Konvergenssiprosessi tulee jatkumaan tulevaisuudessa yhä lisääntyvällä intensiteetillä. Toimijat vaikuttavat tietoisesti liikeympäristöönsä toimimalla erilaisissa liiketoimintaverkoston rooleissa, jotka esimerkiksi parantavat niiden asemia tai jopa avaavat uusia mahdollisuuksia toisilla toimialoilla. Tutkimus osoittaa myös, että ulkoiset tekijät sekä toimialaympäristö vaikuttavat liiketoimintaverkoston dynamiikkaan.
Avhandlingen fokuserar speciellt på affärsnätverk och samarbetsmönster mellan nätverksaktörer som medel för att få tillgång till resurser som krävs i en konvergenskarakteriserad affärsomgivning. Avhandlingen lyfter fram vad den teknologiska konvergensen har inneburit för telekomaktörer, dvs. att företag tvingats förändra sina strategier och verksamhetsmodeller. För många företag i branschen har anpassningen till konvergenstänkande varit utmanande, och i vissa fall kan man till och med tala om att företagen upplevt en identitetskris.
Den utförda forskningen visar att konvergens uppfattas på marknaden som en pågående förändringsprocess, där varje telekomaktör är tvungen att utvärdera sin roll och position i relation till andra aktörer inom branschen. Konvergensprocesser forsätter i framtiden med ökad intensitet. Aktörerna skapar medvetet sin omgivning genom att agera i olika roller, som kan sträcka sig över industrigränser. Avhandlingen påvisar även att externa händelser och industrikontexten påverkar dynamiken i ett affärsnätverk.
Suomen televiestintäalan toimijat ovat viimeisten 25 vuoden aikana kokeneet intensiivisen muutoksen. 1980-luvulla toimijat olivat itsenäisiä yhtiöitä, kun taas tänä päivänä ne ovat enemmän ja enemmän riippuvaisia toisistaan. Riippuvuuden voidaan katsoa ylittävän myös toimialarajat, sillä televiestintäala koostuu nykyään paitsi teleoperaattoreista myös mm. sisällöntuottajista (esim. MTV Media) ja IT-yhtiöistä (esim. TietoEnator). Rajat toimialojen välillä ovat siten hämärtymässä. Tätä ilmiötä kutsutaan konvergenssiksi. Konvergenssi tarkoittaa yhdentymistä koskien esim. tekniikkaa (Internet ja puhelut), yrityksiä (AOL ja Time Warner), toimialoja (televiestintä-, media- ja IT-alat), palveluita (mobiiliTV), tuotteita (PDA-laitteet) jne.. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että televiestintätoimijat eivät enää yksin pysty kehittämään markkinoita ja teknisiä ratkaisuja, vaan yhteistyötä vaaditaan erilaisten toimijoiden välillä luomaan tuotteita ja palveluita sekä yritysasiakkaille että loppukäyttäjille.
Väitöskirja keskittyy erityisesti liiketoimintaverkostoihin ja yhteistyökuvioihin keinona hankkia vaadittavat resurssit konvergoidussa ympäristössä eri mobiilioperaattoreiden välillä. Tutkimus korostaa myös teknisen konvergenssin merkitystä televiestintätoimijoille. Monille alan toimijoille sopeutuminen konvergenssiprosessiin on ollut haastava; joissakin tapauksissa voidaan jopa puhua identiteettikriisistä. Tutkimus osoittaa, että konvergenssi käsitetään televiestintäalalla jatkuvana muutosprosessina, jossa jokaisen toimijan tulee uudelleen ja uudelleen arvioida roolinsa ja asemansa markkinoilla. Konvergenssiprosessi tulee jatkumaan tulevaisuudessa yhä lisääntyvällä intensiteetillä. Toimijat vaikuttavat tietoisesti liikeympäristöönsä toimimalla erilaisissa liiketoimintaverkoston rooleissa, jotka esimerkiksi parantavat niiden asemia tai jopa avaavat uusia mahdollisuuksia toisilla toimialoilla. Tutkimus osoittaa myös, että ulkoiset tekijät sekä toimialaympäristö vaikuttavat liiketoimintaverkoston dynamiikkaan.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [57]