Förskollärares didaktiska överväganden i planeringen och genomförandet av bokstunder
Backman, Emma (2024)
Backman, Emma
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753864
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061753864
Tiivistelmä
I finska ”Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2014” (Utbildningsstyrelsen, 2014) finns mål inom lärområdet Språkets rika värld. Målen rör utveckling av språk, litteracitet samt ett vidgat intresse för läsning. Tidigare forskning visar att dessa mål kan uppnås genom bokstunder. Dock menar forskare att det kräver en genomtänkt och målmedveten planering.
Syftet med avhandlingen är att undersöka förskollärares didaktiska överväganden i planeringen och genomförandet av bokstunder. Eftersom fokuset ligger på vilka didaktiska överväganden och val förskollärare gör, är de didaktiska frågorna vad, hur och varför centrala. Utgående från dessa har tre forskningsfrågor utarbetats.
1. Vad fokuserar förskollärare på i förberedelserna av bokstunder?
2. Hur beskriver förskollärare genomförandet av bokstunder?
3. Vilka syften med bokstunder lyfter förskollärare fram?
För att besvara forskningsfrågorna har hermeneutik valts som forskningsansats och semistrukturerad intervju valts som datainsamlingsmetod. Sammanlagt sex förskollärare intervjuades. Data transkriberades och analyserades sedan med tematisk analys.
Resultatet visar att förskollärare i planeringen fokuserar på bokval, frågor och material samt logistik, så som gruppindelning. Det framkommer att det inte alltid finns ett planerat pedagogiskt syfte med bokstunderna och därför kan bokvalet och genomförandet av bokstunder många gånger bli spontant. Resultatet tyder på att förskollärare ofta genomför reflekterande högläsning, eftersom genomförandet av bokstunderna till stor del präglas av verbal lärarinitierad interaktion. Det förekommer dock även barninitierad kommunikation. Interaktionen rör både innehållet, bilderna och ord i texten. Syften som förskollärare lyfter fram är att skapa ett läsintresse hos barnen, ha en lugn stund tillsammans samt utveckla barnens språk och fantasi. Vidare ämnar förskollärare visa på diversitet genom litteraturen samt inspirera barnen till gemensam reflektion kring både sig själva och omvärlden.
Syftet med avhandlingen är att undersöka förskollärares didaktiska överväganden i planeringen och genomförandet av bokstunder. Eftersom fokuset ligger på vilka didaktiska överväganden och val förskollärare gör, är de didaktiska frågorna vad, hur och varför centrala. Utgående från dessa har tre forskningsfrågor utarbetats.
1. Vad fokuserar förskollärare på i förberedelserna av bokstunder?
2. Hur beskriver förskollärare genomförandet av bokstunder?
3. Vilka syften med bokstunder lyfter förskollärare fram?
För att besvara forskningsfrågorna har hermeneutik valts som forskningsansats och semistrukturerad intervju valts som datainsamlingsmetod. Sammanlagt sex förskollärare intervjuades. Data transkriberades och analyserades sedan med tematisk analys.
Resultatet visar att förskollärare i planeringen fokuserar på bokval, frågor och material samt logistik, så som gruppindelning. Det framkommer att det inte alltid finns ett planerat pedagogiskt syfte med bokstunderna och därför kan bokvalet och genomförandet av bokstunder många gånger bli spontant. Resultatet tyder på att förskollärare ofta genomför reflekterande högläsning, eftersom genomförandet av bokstunderna till stor del präglas av verbal lärarinitierad interaktion. Det förekommer dock även barninitierad kommunikation. Interaktionen rör både innehållet, bilderna och ord i texten. Syften som förskollärare lyfter fram är att skapa ett läsintresse hos barnen, ha en lugn stund tillsammans samt utveckla barnens språk och fantasi. Vidare ämnar förskollärare visa på diversitet genom litteraturen samt inspirera barnen till gemensam reflektion kring både sig själva och omvärlden.