Toimintakykyinen merisotilas parantaa suorituskykyä
Suominen, Ari (2024)
Suominen, Ari
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3457-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3457-9
Tiivistelmä
Merivoimien suorituskyky perustuu toimintakykyisten ja tulivoimaisten joukkojen ja taistelukestävien järjestelmien korkeaan käyttövalmiuteen. Toimintakykyinen meriso tilas on kriittinen resurssi. Suomalaisen merisotilaan toimintakykyä kokonaisuutena ei ole aikaisemmin tutkittu. Tällä kehittämistutkimuksella on näin selkeä tarve.
Toimintakyky määritellään yksilön kykynä vastata toimintaympäristön ja annetun tehtävän asettamiin vaatimuksiin ja haasteisiin. Toimintakyvyllä on kaksi osatekijää: (1) toimintaympäristöstä ja tehtävästä nousevat toimintakykyvaatimukset ja (2) yksilön voimavarat vastata näihin asetettuihin vaatimuksiin eli toimintakykyedellytykset. Voimavarat voidaan yleisesti jakaa yksilöön ja ympäristöön liittyviin tekijöihin. Kun voimavarat vastaavat toimintakykyvaatimuksia, sotilas on toimintakykyinen.
Tällä laadullisella tutkimuksella on kaksi tutkimuskysymystä: Mikä lisää merisotilaan kokonaisvaltaisen toimintakyvyn voimavaroja? Miten toimintakulttuuria voitaisiin kehittää? Ensimmäisellä kysymyksellä hahmotetaan yksilön toimintakyvyn voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä. Toisella kysymyksellä keskitytään ympäristöön liittyviin voimavaroihin. Ensimmäisessä kysymyksessä keskeisenä menetelmänä ovat syvähaastattelut. Osallistuva havainnointi täydentää materiaalia. Toisessa menetelmä on pitkäaikainen osallistuva havainnointi, jota syvähaastattelut taas vuorostaan täydentävät. Empiirisessä osuudessa tuotetaan tietoa organisaatiorakenteen ja toimintakulttuurin kehittämiseen.
Tutkimusmateriaali osoittaa sota-aluksen erityislaatuiseksi toimintaympäristöksi. Tämä vaatii tutkimusmateriaalin tulkintaan erityisiä teoreettisia näkökulmia. Käyttökelpoisia lähestymistapoja tutkimusmateriaalin tulkintaan ovat psykodynaaminen organisaatio- ja johtamiskulttuuriteoria sekä Scheinin organisaatiokulttuuriteoria. Teoriat täydentävät toisiaan ja luovat yhdessä hyvän tulkintakehyksen.
Tutkimusmateriaalin ja tutkimuskatsauksen pohjalta merisotilaan toimintakyky ilmenee aina sosiaalisessa kontekstissa. Merisotilasta on siksi tarkasteltava aina osana toimintaympäristöään, johon kuuluu myös niin sanottu siviilimaailma. Kokonaisvaltaisen toimintakyvyn malli sisältää sotilaan lisäksi organisaation (organisaatiokulttuurin ja -rakenteen) ja toimintaympäristön. Vuorovaikutuksella on keskeinen merkitys.
Toimintaympäristö, toiminnan tavoitteet ja tehtävätaktiikka sekä resurssit muodostavat käsketyn toiminnan toimintakykyvaatimukset. Toimintakykyedellytyksillä tarkoitetaan valmiuksia voittaa nämä vaatimukset. Toimintakyvyn voimavarat vaihtelevat yksilöllisistä syistä sekä ympäristön vaikutuksesta. Merivoimien organisaatiokulttuurilla on ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat toimintakyvyn voimavaroihin pitemmällä ajanjaksolla. Olosuhteet sen sijaan vaikuttavat toimintakykyyn juuri nyt.
Tutkimus erittelee Merivoimien toimintakulttuurista toimintakykyvoimavaroja lisääviä ja niitä heikentäviä ominaispiirteitä organisaation syväkulttuuriin perehtymällä. Ympäristön toimintakykyvoimavaroja heikentävänä puolena nähdään Merivoimien organisaatiokulttuurissa liiallinen komentajakeskeisyys. Päätöksenteko on viety olosuhteisiin nähden turhan ylös erityisesti esikuntien työskentelyssä. Tämä murentaa sotilaan koherenssin tunnetta ja kokemusta oman asiantuntijuuden arvostamisesta.
Vastavuoroisesti tutkimuksessa tulee esiin toimintakyvyn voimavaroja lisäävästi sota-aluksilla kehittynyt koko henkilöstön osallistaminen. Se tuottaa edellä mainittujen tunteiden vastatunteita: vahvaa osallisuuden tunnetta sekä luottamusta omiin kykyihin ja osaamiseen eli minäpystyvyyteen. Aluksilla on jaettu vahva visio, jonka avulla kehi tettään uusia ratkaisuja toimintaympäristön haasteisiin sekä pystytään toimimaan saumattomasti yhteen ilman esimiehen seikkaperäisiä toimintaohjeita. Osallistamalla pe rustehtävän suorittaminen helpottuu ja sotilaiden voimavarat lisääntyvät.
Merisotilaan kokonaisvaltaisen toimintakyvyn yksilöön liittyvät voimavarat ovat toisiinsa kietoutuneita. Voimavaroihin vaikuttavat muun muassa johtaminen, varhai sista vuorovaikutussuhteista lähtien kaikki vuorovaikutus, psyykkisen toimintakyvyn synnynnäiset ja opitut ominaisuudet, henkinen toimintakyky (resilienssi, arvot ja etiikka), fyysinen kunto ja synnynnäiset fyysiset ominaisuudet, riittävä palautuminen, monipuolinen ruokavalio sekä huollon järjestelyt (ml. terveydenhuolto).
Toimintakyvyn voimavaroihin voidaan proaktiivisesti tai reaktiivisesti vaikuttaa. On tärkeää tunnistaa proaktiivisia arjen tukimekanismeja. Toimintakykyä kannattelevat toimivan vuorovaikutuksen lisäksi organisaation, esimiehen ja yksilön oma tuki.
Kompleksinen toimintaympäristö ja muuttuvat sodankäynnin muodot haastavat organisaation tukea kehittämään organisaatiorakenteita ja -kulttuuria. Johtamiskulttuurilla on iso merkitys. Merisotilaan omat toimet toimintakyvyn ylläpitämiseksi ovat tärkeitä. Voimavaroja tukee siviilielämän ja meripalveluksen onnistunut yhteensovittaminen. Yhteiskunnan työelämän odotukset haastavat sota-alusta palveluspaikkana.
Saadakseen kaikki ryhmän voimavarat ja koko osaamisen käyttöön esimiehen on tunnettava ryhmän sosiaalinen identiteetti ja ryhmädynamiikka. Tuloksellinen toiminta perustuu johtajaa ja johdettavia yhdistävän sosiaalisen identiteetin dynamiikkaan. Osallistava johtaminen tukee sotilaan koherenssin tunnetta ja vaikuttaa näin po sitiivisesti toimintakyvyn keskeiseen voimavaraan – minäpystyvyyteen.
On tärkeää toimia oikein toimintakykyvaatimuksien ja voimavarojen sekä palautumisen välisessä kokonaisuudessa. Mikäli palautumisen johtamiseen ei kiinnitetä huomiota, hyvätkin toimintakyvyn voimavarat käytetään nopeasti loppuun. Heikommillakin toimintakyvyn voimavaroilla voi pärjätä hyvin tehokkaalla palautumisella.
Merivoimien organisaatiorakenteita tulee kehittää jäykästä ja hierarkkisesta joustavammaksi, jossa on hajautettu päätöksenteko, avoin tiedonkulku ja jaettu yhteinen vahva visio. Kompleksinen ja yhä enemmän informaatiota sisältävä toimintaympäristö edellyttää sotilasjohtajuudelta kykyä yhdessä hahmottaa isoja kokonaisuuksia riittävän tilannetietoisuuden saavuttamiseksi. Kulttuuria tulee kehittää komentajakeskeisyydestä ja kontrollista aktiivisen vuorovaikutuksen suuntaan, jossa sotilaalla on vastuullisen subjektin rooli. Tällöin koko työyhteisön vastuu tehtävien suorittamisesta korostuu. Näin vastataan parhaiten tulevaisuuden haasteisiin. Toimintakykyyn keskittyminen parantaa sota-aluksien ja koko Merivoimien suorituskykyä.
Toimintakyky määritellään yksilön kykynä vastata toimintaympäristön ja annetun tehtävän asettamiin vaatimuksiin ja haasteisiin. Toimintakyvyllä on kaksi osatekijää: (1) toimintaympäristöstä ja tehtävästä nousevat toimintakykyvaatimukset ja (2) yksilön voimavarat vastata näihin asetettuihin vaatimuksiin eli toimintakykyedellytykset. Voimavarat voidaan yleisesti jakaa yksilöön ja ympäristöön liittyviin tekijöihin. Kun voimavarat vastaavat toimintakykyvaatimuksia, sotilas on toimintakykyinen.
Tällä laadullisella tutkimuksella on kaksi tutkimuskysymystä: Mikä lisää merisotilaan kokonaisvaltaisen toimintakyvyn voimavaroja? Miten toimintakulttuuria voitaisiin kehittää? Ensimmäisellä kysymyksellä hahmotetaan yksilön toimintakyvyn voimavaroihin vaikuttavia tekijöitä. Toisella kysymyksellä keskitytään ympäristöön liittyviin voimavaroihin. Ensimmäisessä kysymyksessä keskeisenä menetelmänä ovat syvähaastattelut. Osallistuva havainnointi täydentää materiaalia. Toisessa menetelmä on pitkäaikainen osallistuva havainnointi, jota syvähaastattelut taas vuorostaan täydentävät. Empiirisessä osuudessa tuotetaan tietoa organisaatiorakenteen ja toimintakulttuurin kehittämiseen.
Tutkimusmateriaali osoittaa sota-aluksen erityislaatuiseksi toimintaympäristöksi. Tämä vaatii tutkimusmateriaalin tulkintaan erityisiä teoreettisia näkökulmia. Käyttökelpoisia lähestymistapoja tutkimusmateriaalin tulkintaan ovat psykodynaaminen organisaatio- ja johtamiskulttuuriteoria sekä Scheinin organisaatiokulttuuriteoria. Teoriat täydentävät toisiaan ja luovat yhdessä hyvän tulkintakehyksen.
Tutkimusmateriaalin ja tutkimuskatsauksen pohjalta merisotilaan toimintakyky ilmenee aina sosiaalisessa kontekstissa. Merisotilasta on siksi tarkasteltava aina osana toimintaympäristöään, johon kuuluu myös niin sanottu siviilimaailma. Kokonaisvaltaisen toimintakyvyn malli sisältää sotilaan lisäksi organisaation (organisaatiokulttuurin ja -rakenteen) ja toimintaympäristön. Vuorovaikutuksella on keskeinen merkitys.
Toimintaympäristö, toiminnan tavoitteet ja tehtävätaktiikka sekä resurssit muodostavat käsketyn toiminnan toimintakykyvaatimukset. Toimintakykyedellytyksillä tarkoitetaan valmiuksia voittaa nämä vaatimukset. Toimintakyvyn voimavarat vaihtelevat yksilöllisistä syistä sekä ympäristön vaikutuksesta. Merivoimien organisaatiokulttuurilla on ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat toimintakyvyn voimavaroihin pitemmällä ajanjaksolla. Olosuhteet sen sijaan vaikuttavat toimintakykyyn juuri nyt.
Tutkimus erittelee Merivoimien toimintakulttuurista toimintakykyvoimavaroja lisääviä ja niitä heikentäviä ominaispiirteitä organisaation syväkulttuuriin perehtymällä. Ympäristön toimintakykyvoimavaroja heikentävänä puolena nähdään Merivoimien organisaatiokulttuurissa liiallinen komentajakeskeisyys. Päätöksenteko on viety olosuhteisiin nähden turhan ylös erityisesti esikuntien työskentelyssä. Tämä murentaa sotilaan koherenssin tunnetta ja kokemusta oman asiantuntijuuden arvostamisesta.
Vastavuoroisesti tutkimuksessa tulee esiin toimintakyvyn voimavaroja lisäävästi sota-aluksilla kehittynyt koko henkilöstön osallistaminen. Se tuottaa edellä mainittujen tunteiden vastatunteita: vahvaa osallisuuden tunnetta sekä luottamusta omiin kykyihin ja osaamiseen eli minäpystyvyyteen. Aluksilla on jaettu vahva visio, jonka avulla kehi tettään uusia ratkaisuja toimintaympäristön haasteisiin sekä pystytään toimimaan saumattomasti yhteen ilman esimiehen seikkaperäisiä toimintaohjeita. Osallistamalla pe rustehtävän suorittaminen helpottuu ja sotilaiden voimavarat lisääntyvät.
Merisotilaan kokonaisvaltaisen toimintakyvyn yksilöön liittyvät voimavarat ovat toisiinsa kietoutuneita. Voimavaroihin vaikuttavat muun muassa johtaminen, varhai sista vuorovaikutussuhteista lähtien kaikki vuorovaikutus, psyykkisen toimintakyvyn synnynnäiset ja opitut ominaisuudet, henkinen toimintakyky (resilienssi, arvot ja etiikka), fyysinen kunto ja synnynnäiset fyysiset ominaisuudet, riittävä palautuminen, monipuolinen ruokavalio sekä huollon järjestelyt (ml. terveydenhuolto).
Toimintakyvyn voimavaroihin voidaan proaktiivisesti tai reaktiivisesti vaikuttaa. On tärkeää tunnistaa proaktiivisia arjen tukimekanismeja. Toimintakykyä kannattelevat toimivan vuorovaikutuksen lisäksi organisaation, esimiehen ja yksilön oma tuki.
Kompleksinen toimintaympäristö ja muuttuvat sodankäynnin muodot haastavat organisaation tukea kehittämään organisaatiorakenteita ja -kulttuuria. Johtamiskulttuurilla on iso merkitys. Merisotilaan omat toimet toimintakyvyn ylläpitämiseksi ovat tärkeitä. Voimavaroja tukee siviilielämän ja meripalveluksen onnistunut yhteensovittaminen. Yhteiskunnan työelämän odotukset haastavat sota-alusta palveluspaikkana.
Saadakseen kaikki ryhmän voimavarat ja koko osaamisen käyttöön esimiehen on tunnettava ryhmän sosiaalinen identiteetti ja ryhmädynamiikka. Tuloksellinen toiminta perustuu johtajaa ja johdettavia yhdistävän sosiaalisen identiteetin dynamiikkaan. Osallistava johtaminen tukee sotilaan koherenssin tunnetta ja vaikuttaa näin po sitiivisesti toimintakyvyn keskeiseen voimavaraan – minäpystyvyyteen.
On tärkeää toimia oikein toimintakykyvaatimuksien ja voimavarojen sekä palautumisen välisessä kokonaisuudessa. Mikäli palautumisen johtamiseen ei kiinnitetä huomiota, hyvätkin toimintakyvyn voimavarat käytetään nopeasti loppuun. Heikommillakin toimintakyvyn voimavaroilla voi pärjätä hyvin tehokkaalla palautumisella.
Merivoimien organisaatiorakenteita tulee kehittää jäykästä ja hierarkkisesta joustavammaksi, jossa on hajautettu päätöksenteko, avoin tiedonkulku ja jaettu yhteinen vahva visio. Kompleksinen ja yhä enemmän informaatiota sisältävä toimintaympäristö edellyttää sotilasjohtajuudelta kykyä yhdessä hahmottaa isoja kokonaisuuksia riittävän tilannetietoisuuden saavuttamiseksi. Kulttuuria tulee kehittää komentajakeskeisyydestä ja kontrollista aktiivisen vuorovaikutuksen suuntaan, jossa sotilaalla on vastuullisen subjektin rooli. Tällöin koko työyhteisön vastuu tehtävien suorittamisesta korostuu. Näin vastataan parhaiten tulevaisuuden haasteisiin. Toimintakykyyn keskittyminen parantaa sota-aluksien ja koko Merivoimien suorituskykyä.
Kokoelmat
- Julkaisut [512]