Att förstå informellt lärande online : En etnografisk studie om hur en ungdomslokal online fungerar som en fostrande verksamhet
Nyman, Isac (2024)
Nyman, Isac
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747356
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att undersöka hur en ungdomslokal online fungerar som en fostrande verksamhet. Eftersom den traditionella ungdomslokalen har tagits ur sitt fysiska utrymme och applicerats i en kontext online, kommer troligtvis internetkultur och illvilliga beteenden som trollande att prägla verksamheten på ett eller annat sätt. För att kunna svara på syftet har två forskningsfrågor formulerats.
- Hur modereras ungdomslokalen för att skapa ett tryggt utrymme för ungdomarna?
- Hur kan ungdomsledare fostra till netikett genom ungdomslokalens verksamhet?
För att kunna besvara syftet och forskningsfrågorna har en etnografisk forskningsansats valts som metodologi. Med hjälp av den etnografiska forskningsansatsen har datamaterialet samlats in genom deltagande observation. Min del av fältarbetet gjordes mellan januari–mars 2023, samt några tillfällen under november 2023. För att komplettera mina egna fältanteckningar, användes också fältanteckningar från forskningsprojektets två forskare som utförde fältarbete på ungdomslokalen mellan augusti 2022 och maj 2023. Under juni 2023 utfördes också fem intervjuer med ungdomsledare från ungdomslokalen. Intervjuerna genomfördes av en forskare i forskningsprojektet och transkriberades av mig under ett senare tillfälle. En kontinuerlig analys genomfördes under hela datainsamlingen för att kunna driva datainsamlingen framåt. Slutligen genomfördes en avslutande analys som utgick från modereringen av servern och en mer specifik analys av två fall som togs fasta på genom fältanteckningarna.
Resultatet visar att ordningsreglerna i sig själva inte spelar en stor roll på servern. Ordningsreglerna hjälper dock ungdomsledarna att inte behöva vela när de ska stänga av en ungdom från servern. Ungdomsledarna anser också att det är en högre tröskel att stänga av ungdomar som de har byggt en relation till, i jämförelse med ungdomar som ansluter till servern för första gången. Vidare visar resultaten att genom moderering och vuxen närvaro skapar ungdomsledarna ett tryggt och kravlöst utrymme för ungdomarna. Genom ungdomsledarnas trygga vuxna närvaro och moderering lär sig ungdomarna netikett genom tillsägelser och förslag på alternativa sätt att uttrycka sig leder ungdomsledarna med gott exempel och därigenom socialiseras ungdomarna in i de normer som existerar på internet. Ungdomar som blir avstängda från servern p.g.a. regelbrott får i en diskussion tillsammans med den ungdomsledare som stängde av hen veta vad hen har gjort för fel. Ungdomen får då klargjort förväntningarna som finns för att hen ska få delta i verksamheten.
- Hur modereras ungdomslokalen för att skapa ett tryggt utrymme för ungdomarna?
- Hur kan ungdomsledare fostra till netikett genom ungdomslokalens verksamhet?
För att kunna besvara syftet och forskningsfrågorna har en etnografisk forskningsansats valts som metodologi. Med hjälp av den etnografiska forskningsansatsen har datamaterialet samlats in genom deltagande observation. Min del av fältarbetet gjordes mellan januari–mars 2023, samt några tillfällen under november 2023. För att komplettera mina egna fältanteckningar, användes också fältanteckningar från forskningsprojektets två forskare som utförde fältarbete på ungdomslokalen mellan augusti 2022 och maj 2023. Under juni 2023 utfördes också fem intervjuer med ungdomsledare från ungdomslokalen. Intervjuerna genomfördes av en forskare i forskningsprojektet och transkriberades av mig under ett senare tillfälle. En kontinuerlig analys genomfördes under hela datainsamlingen för att kunna driva datainsamlingen framåt. Slutligen genomfördes en avslutande analys som utgick från modereringen av servern och en mer specifik analys av två fall som togs fasta på genom fältanteckningarna.
Resultatet visar att ordningsreglerna i sig själva inte spelar en stor roll på servern. Ordningsreglerna hjälper dock ungdomsledarna att inte behöva vela när de ska stänga av en ungdom från servern. Ungdomsledarna anser också att det är en högre tröskel att stänga av ungdomar som de har byggt en relation till, i jämförelse med ungdomar som ansluter till servern för första gången. Vidare visar resultaten att genom moderering och vuxen närvaro skapar ungdomsledarna ett tryggt och kravlöst utrymme för ungdomarna. Genom ungdomsledarnas trygga vuxna närvaro och moderering lär sig ungdomarna netikett genom tillsägelser och förslag på alternativa sätt att uttrycka sig leder ungdomsledarna med gott exempel och därigenom socialiseras ungdomarna in i de normer som existerar på internet. Ungdomar som blir avstängda från servern p.g.a. regelbrott får i en diskussion tillsammans med den ungdomsledare som stängde av hen veta vad hen har gjort för fel. Ungdomen får då klargjort förväntningarna som finns för att hen ska få delta i verksamheten.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]