”Flirtsportens” amerikanska skola : Filmrevyns & Filmiaittas sexuella manus 1923–1930
Kurula, Mikaela Hanna-Maria (2024)
Kurula, Mikaela Hanna-Maria
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141913
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141913
Tiivistelmä
I avhandlingen analyseras sexualitetsdiskursens innehåll och dess praktiker i finländska filmtidningarna Filmrevyn (1921–1927) och Filmiaitta (1921–1932) som utkom på svenska och finska under 1920-talet och var Finlands största filmtidningar. Analysen centreras kring de amerikanska filmerna och filmstjärnorna för att studera hur de spred och formade, eller användes i den finländska sexualitetsdiskursen. Syftet är att undersöka hollywoodfilmens och filmtidningars betydelse för skapandet och spridandet av sexualitetsnormer, -stereotyper och -ideal i Finland.
Forskningsfrågan som avhandlingen besvarar är: Hur representeras Hollywoods filmstjärnors sexualitet i filmtidningar under 1920-talet i Finland och vilka typer av sexuell information innehåller representationerna? Materialet som analyseras är hämtat från undersökningsåren 1923, 1925, 1928 och 1930 och består av en kritisk diskursanalys på såväl texter som bilder. Avhandlingens disposition och analyser utgår från Tom Reicherts tvärvetenskapliga klassificerings- och analysmodell för sexuell information inom marknadsföring. Queer teoretiska perspektiv och intersektionalitet perspektivet fungerar som riktlinjer för avhandlingens analyser.
Det som framkommer i avhandlingen är att den sexuella informationen blir mer erotisk till sin karaktär år 1928 och 1930, och leder till en erotisering av filmtidningarnas sexualitetsdiksurs i sin helhet. Något som sammanfaller med denna förändring, och kan betraktas som orsaker bakom och en del av den ökade erotiseringen, är baddräktens genomslag, filmtidningarnas stilistiska förändring och ökat fokus på filmstjärnor, en mer ökad acceptans att prata om den fysiska kroppen efter kroppskulturfilmens ankomst till Finland våren 1925 och en mer erotisk proamerikansk riktad sexualitetsdiskurs till följd av
trustisota. Sexualitetsdiskursen var främst riktad till en föreställd heterosexuell manlig publik och kretsade kring kvinnliga filmstjärnor och deras kroppar. Trots det så möjliggörs också ett betraktande av filmstjärnor från alternativa sexuella perspektiv tack vare Filmiaittas stora bildmaterial under åren 1928 och 1930.
I avhandlingen presenteras olika typer av sexuell information som var en del av sexualitetsdiskursen. Teman som tas upp är nakenhet/kläder, kroppsideal, sexuellt beteende, personlighet och sexuella referenser samt sexuella inbäddningar. Fokus ligger dock på de fyra förstnämnda. Mycket av den sexuella informationen är kopplat till nakenhet, exotism, dans och naturlighet. Mängden sexuell information och sexualitetsdiskursens karaktär i Filmiaitta efter 1928 gör att frågan om ett alternativt motiv föds, och indikerar att de riktade sig till män som en tidig form av en manstidning.
Forskningsfrågan som avhandlingen besvarar är: Hur representeras Hollywoods filmstjärnors sexualitet i filmtidningar under 1920-talet i Finland och vilka typer av sexuell information innehåller representationerna? Materialet som analyseras är hämtat från undersökningsåren 1923, 1925, 1928 och 1930 och består av en kritisk diskursanalys på såväl texter som bilder. Avhandlingens disposition och analyser utgår från Tom Reicherts tvärvetenskapliga klassificerings- och analysmodell för sexuell information inom marknadsföring. Queer teoretiska perspektiv och intersektionalitet perspektivet fungerar som riktlinjer för avhandlingens analyser.
Det som framkommer i avhandlingen är att den sexuella informationen blir mer erotisk till sin karaktär år 1928 och 1930, och leder till en erotisering av filmtidningarnas sexualitetsdiksurs i sin helhet. Något som sammanfaller med denna förändring, och kan betraktas som orsaker bakom och en del av den ökade erotiseringen, är baddräktens genomslag, filmtidningarnas stilistiska förändring och ökat fokus på filmstjärnor, en mer ökad acceptans att prata om den fysiska kroppen efter kroppskulturfilmens ankomst till Finland våren 1925 och en mer erotisk proamerikansk riktad sexualitetsdiskurs till följd av
trustisota. Sexualitetsdiskursen var främst riktad till en föreställd heterosexuell manlig publik och kretsade kring kvinnliga filmstjärnor och deras kroppar. Trots det så möjliggörs också ett betraktande av filmstjärnor från alternativa sexuella perspektiv tack vare Filmiaittas stora bildmaterial under åren 1928 och 1930.
I avhandlingen presenteras olika typer av sexuell information som var en del av sexualitetsdiskursen. Teman som tas upp är nakenhet/kläder, kroppsideal, sexuellt beteende, personlighet och sexuella referenser samt sexuella inbäddningar. Fokus ligger dock på de fyra förstnämnda. Mycket av den sexuella informationen är kopplat till nakenhet, exotism, dans och naturlighet. Mängden sexuell information och sexualitetsdiskursens karaktär i Filmiaitta efter 1928 gör att frågan om ett alternativt motiv föds, och indikerar att de riktade sig till män som en tidig form av en manstidning.