Överföring av kunskap och expertis mellan generationer - fallstudie om kunskapsöverföringsprocessen på ett vetenskapligt bibliotek
Backman-Witting, Febe (2024)
Backman-Witting, Febe
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452936
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452936
Tiivistelmä
Kunskap och information är något mycket viktigt för organisationer i vår samtid och korrekt hantering av dessa två komponenter är en förutsättning för att en organisation ska vara framgångsrik. I dagens samhälle är kunskapshantering och kunskapsöverföring något ytterst relevant, och brist på god förvaltning av dessa kan göra organisationen ostrukturerad och oorganiserad. Syftet med denna avhandling är att undersöka kunskaps- och expertisöverföring inom ett vetenskapligt bibliotek och faktorer som påverkar denna i samband med pensionering.
Som metod har en kvalitativ fallstudie utförts i avhandlingen och det empiriska materialet som samlats in är personliga intervjuer med personal involverade i två pensioneringssituationer på biblioteket, samt bibliotekets chef.
Denna avhandling undersöker bl.a. hur biblioteket har hanterat personal- och generationsskiften och på vilket sätt kunskap och expertis i allmänhet överförs på biblioteket. Avhandlingen besvarar också hur kunskapsöverföringsprocessen mellan generationerna ser ut, hurudana underlättande faktorer och utmaningar som framkom under överföringsprocessen samt hur bra överföringsprocessen lyckades.
Ur materialet framkom att mentorskap kombinerat med nedskrivna dokument och digitala arkiv var de viktigaste komponenterna vid kunskapsöverföringen på biblio-teket. Viktiga underlättande faktorer såsom förtroende och tid betonades också, samt vikten av nätverkande. Motivation ansågs även vara mycket viktigt i kunskaps-överföringsprocessen. Överförandet av kunskap och expertis i allmänhet på biblioteket ansågs fungera tillräckligt bra. Processer och arbetsuppgifter har biblioteket rutiner på plats för att bevara, men tyst kunskap har länge varit svår att fånga och hålla inne i organisationen. Biblioteket söker ständigt efter bättre och smidigare sätt att sprida och överföra kunskap. Bibliotekets hantering av aktuella personal- och generationsskiften ansågs ha genomförts med varierande resultat.
Denna fallstudie kan betraktas som ett exempel på en generellt lyckad kunskaps-överföring. Alla respondenterna var nöjda med kunskapsöverföringens slutresultat, även om en del hade synpunkter på hur processen kunde ha löpt smidigare. Respondenterna kunde konstatera att inga uppenbara brister hade upptäckts i kunskapsöverföringen och de mottagande respondenterna ansåg sig vara tillräckligt väl förberedda på att utföra arbetsuppgifterna de övertagit från den avgående personalen. Fallstudien kan utgöra exempel på lyckad kunskapsöverföring och kan anses vara lämplig att ha som modell för andra organisationer eller bibliotek som genomgår generationsskifte.
Som metod har en kvalitativ fallstudie utförts i avhandlingen och det empiriska materialet som samlats in är personliga intervjuer med personal involverade i två pensioneringssituationer på biblioteket, samt bibliotekets chef.
Denna avhandling undersöker bl.a. hur biblioteket har hanterat personal- och generationsskiften och på vilket sätt kunskap och expertis i allmänhet överförs på biblioteket. Avhandlingen besvarar också hur kunskapsöverföringsprocessen mellan generationerna ser ut, hurudana underlättande faktorer och utmaningar som framkom under överföringsprocessen samt hur bra överföringsprocessen lyckades.
Ur materialet framkom att mentorskap kombinerat med nedskrivna dokument och digitala arkiv var de viktigaste komponenterna vid kunskapsöverföringen på biblio-teket. Viktiga underlättande faktorer såsom förtroende och tid betonades också, samt vikten av nätverkande. Motivation ansågs även vara mycket viktigt i kunskaps-överföringsprocessen. Överförandet av kunskap och expertis i allmänhet på biblioteket ansågs fungera tillräckligt bra. Processer och arbetsuppgifter har biblioteket rutiner på plats för att bevara, men tyst kunskap har länge varit svår att fånga och hålla inne i organisationen. Biblioteket söker ständigt efter bättre och smidigare sätt att sprida och överföra kunskap. Bibliotekets hantering av aktuella personal- och generationsskiften ansågs ha genomförts med varierande resultat.
Denna fallstudie kan betraktas som ett exempel på en generellt lyckad kunskaps-överföring. Alla respondenterna var nöjda med kunskapsöverföringens slutresultat, även om en del hade synpunkter på hur processen kunde ha löpt smidigare. Respondenterna kunde konstatera att inga uppenbara brister hade upptäckts i kunskapsöverföringen och de mottagande respondenterna ansåg sig vara tillräckligt väl förberedda på att utföra arbetsuppgifterna de övertagit från den avgående personalen. Fallstudien kan utgöra exempel på lyckad kunskapsöverföring och kan anses vara lämplig att ha som modell för andra organisationer eller bibliotek som genomgår generationsskifte.