Strategier för att minska ofrivillig ensamhet hos elever : En studie om befintliga strategier samt nya förslag från SFV Start!
Björklund, Madeleine (2024)
Björklund, Madeleine
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251704
Tiivistelmä
Enligt flera studier har det skett en frekvent ökning i upplevelsen av ensamhet bland barn och unga i Finland. Skolan har en viktig och central roll i att stödja elever som känner sig utanför eller ensam (OECD, 2021). Junttila (2022) lyfter fram problematiken kring att det upplevs idag att skolor inte har tillräckligt med kompetens eller resurser för att motarbeta ensamhet. Ensamhet (Svenska Yle, 2023) uppmärksammas inte heller tillräckligt, även då det är en grundorsak till flera problem. Ensamhet är kopplat till minskad motivation för inlärning, lägre självkänsla och svagare utveckling av socioemotionella färdigheter (Junttila, 2022), samt en ökad risk för att eleven hoppar av skolan i förtid (Frostad et al., 2014). Konsekvenserna för långvarig ensamhet är bland annat ångest, depression, aggression samt självmordstankar och –handlingar (Junttila, 2022). För att motarbeta ensamhetskänslor behövs verkningsfulla metoder och strategier. Syftet med avhandlingen är att kartlägga och öka kunskap om olika strategier som fokuserar på att motverka ensamhet bland barn och unga. Studien fokuserar delvis på befintliga strategier men även nya förslag på strategier. De nya strategierna jag granskar kommer från innovationstävlingen SFV Start! som arrangerades av Svenska folkskolans vänner 2022–2023. Detta undersöks utgående från följande forskningsfrågor:
1. Vad kännetecknar befintliga och SFV Start!:s strategier för att minska ofrivillig ensamhet inom ett klassrum?
2. Vad kännetecknar befintliga och SFV Start!:s strategier för att minska ofrivillig ensamhet inom skolmiljön?
För att svara på forskningsfrågorna används en triangulerande metod för att öka trovärdigheten i ett sådant mångfasetterat och komplext fenomen som ensamhet.
Studien visar att de strategier som skolan behöver implementera för att effektivt motverka ensamhet är att fokusera på olika åtgärder inom skolmiljön och individuella egenskaper (Jefferson et al., 2023). Verktyg som fokuserar på elevernas individuella egenskaper och som är implementerbart inom ett klassrum är följande; träna dynamiskt tankesätt, träna socioemotionella färdigheter och inkludera anknytning i undervisning. Strategier som har fokus på skolmiljön handlar om att; skapa positivt klassrumsklimat, skapa trygga och inkluderande utrymmen, skapa ett kompis-system, ge eleverna möjlighet att komma med idéer, uppmärksamma försämrad social kognition, öka möjlighet till social interaktion och
socialt stöd.
SFV Start!:s bidragen som inkluderades i denna avhandling är konkreta verktyg som är implementerbara inom skolväsendet. Förslagen från SFV Start! är evidensbaserade och anknyter sig till befintliga studier. KASAM:s innovation handlar om att träna socioemotionella färdigheter hos elever. Tävlingsbidraget Tillsammans lyfter fram på hur lek kan sammanföra eleverna. Back2School har fokus på skolfrånvaro. Regnbågsallians vill öka kunskap om regnbågspersoner och jämlikhet. Iheart har fokus på elevernas välbefinnande. Utevardagsrum i Överesse lyfter fram ett utevardagsrum som ska skapa aktivitet och gemenskap. Imago vill locka unga till socialt umgänge genom fysiska och digitala nätverk. Kom In-vän vill utveckla en vänverksamhet vid ett aktivitetscenter.
1. Vad kännetecknar befintliga och SFV Start!:s strategier för att minska ofrivillig ensamhet inom ett klassrum?
2. Vad kännetecknar befintliga och SFV Start!:s strategier för att minska ofrivillig ensamhet inom skolmiljön?
För att svara på forskningsfrågorna används en triangulerande metod för att öka trovärdigheten i ett sådant mångfasetterat och komplext fenomen som ensamhet.
Studien visar att de strategier som skolan behöver implementera för att effektivt motverka ensamhet är att fokusera på olika åtgärder inom skolmiljön och individuella egenskaper (Jefferson et al., 2023). Verktyg som fokuserar på elevernas individuella egenskaper och som är implementerbart inom ett klassrum är följande; träna dynamiskt tankesätt, träna socioemotionella färdigheter och inkludera anknytning i undervisning. Strategier som har fokus på skolmiljön handlar om att; skapa positivt klassrumsklimat, skapa trygga och inkluderande utrymmen, skapa ett kompis-system, ge eleverna möjlighet att komma med idéer, uppmärksamma försämrad social kognition, öka möjlighet till social interaktion och
socialt stöd.
SFV Start!:s bidragen som inkluderades i denna avhandling är konkreta verktyg som är implementerbara inom skolväsendet. Förslagen från SFV Start! är evidensbaserade och anknyter sig till befintliga studier. KASAM:s innovation handlar om att träna socioemotionella färdigheter hos elever. Tävlingsbidraget Tillsammans lyfter fram på hur lek kan sammanföra eleverna. Back2School har fokus på skolfrånvaro. Regnbågsallians vill öka kunskap om regnbågspersoner och jämlikhet. Iheart har fokus på elevernas välbefinnande. Utevardagsrum i Överesse lyfter fram ett utevardagsrum som ska skapa aktivitet och gemenskap. Imago vill locka unga till socialt umgänge genom fysiska och digitala nätverk. Kom In-vän vill utveckla en vänverksamhet vid ett aktivitetscenter.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]