Om tryggandet av repressivt rättsskydd vid automatiserat beslutsfattande och automatisering vid myndighetsverksamhet i ljuset av finsk rätt och EU-rätt
Kåhre, Olivia (2024)
Kåhre, Olivia
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329641
Tiivistelmä
I Finland avgörs årligen miljontals ärenden om personers förmåner, rättigheter och skyldigheter på automatiserad väg inom den offentliga förvaltningen. Trots att automatiserat beslutsfattande redan länge använts av myndigheter, har det först från och med 1.5.2023 funnits nationell lagstiftning om tillämpandet av automatiserat beslutsfattande inom förvaltningen. De som sköter sina ärenden hos en myndighet bör ha vissa preventiva och repressiva rättsskyddsmedel tryggade i förhållande till förvaltningsförfarandet och -beslutet. Följaktligen bör vissa procedurer och principer vara tryggade före och under ärendets behandling, så att ärendet avgörs på ett lagligt och korrekt sätt. I tillägg bör det finnas möjligheter att i efterhand söka ändring eller bestrida förvaltningsbeslut. 21 § i grundlagen utgör denna grundläggande rättighet för var och ens rättsskydd, vilket preciserar vidare i övrig lagstiftning. Trots etablerade regler i både allmän och speciallagstiftning gällande olika rättsskyddsåtgärder som bör säkerställas för enskilda i förhållande till offentlig förvaltningsverksamhet, har dessa i traditionell bemärkelse berört beslut som handlagts helt eller delvis av fysiska tjänsteinnehavare. I denna avhandling behandlas automatiserat beslutsfattande och automatisering inom förvaltningsverksamheten i synnerhet i förhållande till det repressiva rättsskyddet, utan att utesluta analys av även de preventiva rättsskyddsaspekterna. I avhandlingen analyseras hur rättsskyddet tryggas vid automatiserad myndighetsverksamhet och ifall förutsättningarna för repressivt rättsskydd i automatiserad myndighetsverksamhet skiljer sig jämfört med traditionellt beslutsfattande. Dessutom diskuteras det preventiva rättsskyddets betydelse för det repressiva i fråga om automatisering. Dessa frågeställningar besvaras och analyseras främst utifrån gällande rätt, både från Finland och EU, samt lagberedningsmaterial. Även relevant doktrin används för att diskutera problematiken djupare. Resultaten tyder på att de repressiva rättsskyddsmöjligheterna vid automatisering jämfört med traditionellt beslutsfattande skiljer sig emellertid inte i teorin. Därmed tryggas det repressiva rättsskyddet även vid automatiserat beslutsfattande genom de etablerade bestämmelserna om bland annat ändringssökande både hos myndigheten och i domstol. Även förbjudandet av maskininlärningsbaserade system inom förvaltningen tryggar dessa rättigheter. Då endast regelbaserade system tillåts inom förvaltningen riskeras inte på samma sätt bland annat rätten till effektiva rättsmedel och proceduren för ändringssökande. Dessutom kan tillräckliga preventiva åtgärder minska på behovet av repressiva åtgärder. Beaktandet och genomförandet av de preventiva aspekterna förenklar både domstolens roll som rättskipningsaktör och enskildas möjligheter att kunna effektivt bestrida och överklaga automatiserade beslut.
Kokoelmat
- 513 Oikeustiede [129]