Samarbete och kontinuitet : En studie om stadieövergångar för barn i behov av stöd inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
Martin, Fanny; Nylind, Fanny (2024)
Martin, Fanny
Nylind, Fanny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041819367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041819367
Tiivistelmä
En stadieövergång är en känslig händelse i ett barns liv och extra känsliga är barn i behov av stöd. För barn i behov av stöd är det viktigt att stödet finns tillgängligt under hela processen, att det finns trygga vuxna och att det finns ett gott samarbete mellan barnet, vårdnadshavarna och personalen för att stadieövergången ska löpa smidigt trots alla stora förändringar.
Syftet med studien är att undersöka hur personalen upplever att samarbete förverkligas och kontinuitet säkras vid stadieövergången mellan småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen för barn i behov av stöd till följd av den nya lagen om småbarnspedagogik och tillämpningen av trestegsstödet inom småbarnspedagogiken. Ett utav målen med den nya lagen är att skapa kontinuitet i barnets lärstig och för att detta ska kunna uppnås är goda stadieövergångar och ett gott samarbete mellan de personer som deltar i barnets stadieövergång nödvändigt.
Forskningsfrågorna har formulerats på följande vis:
1. Hur förverkligas samarbetet kring stadieövergången för barn i behov av stöd?
a. Hurudana metoder och arbetssätt används vid samarbetet?
b. När under stadieövergången sker samarbetet?
c. Vem deltar i samarbetet?
2. Vilka metoder och arbetssätt anser personalen säkrar respektive äventyrar
kontinuitet vid stadieövergången för barn i behov av stöd?
Denna studie är en del av en större studie som undersöker stadieövergångar och kontinuitet. Som datainsamlingsmetod användes en webbaserad enkät som gjordes i samarbete med forskarna inom projektet. Enkäten innehöll både öppna och slutna frågor, vilket betyder att vi samlat in både kvalitativa och kvantitativa data. Kvantitativa data har bearbetats och analyserats med hjälp av en deskriptiv statistisk analys och kvalitativa data har bearbetats och analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet visar att de metoder och arbetssätt som används mest frekvent i förberedande syfte för barnet är att barnet får bekanta sig med den fysiska miljön och följas åt med vänner till följande stadium. Välkomstbrev, öppet hus och diskussioner och samtal med mottagande lärare är även vanliga arbetssätt som används vid samarbete. Det förberedande samarbetet står för den största delen av samarbetet och samarbetet sker främst med barnet självt, dess vårdnadshavare och mottagande lärare.
Vidare visar resultatet att kontinuitet inom de olika stadierna är av stor vikt, men det finns utmaningar, särskilt kring samarbete och kommunikation mellan de olika stadierna. Respondenterna betonar behovet av att ta hänsyn till det enskilda barnets behov samt förbättra dokumentationen och utvärderingen för att säkra kontinuiteten. Tids- och resursbrist upplevs som en utmaning för goda stadieövergångar.
Syftet med studien är att undersöka hur personalen upplever att samarbete förverkligas och kontinuitet säkras vid stadieövergången mellan småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen för barn i behov av stöd till följd av den nya lagen om småbarnspedagogik och tillämpningen av trestegsstödet inom småbarnspedagogiken. Ett utav målen med den nya lagen är att skapa kontinuitet i barnets lärstig och för att detta ska kunna uppnås är goda stadieövergångar och ett gott samarbete mellan de personer som deltar i barnets stadieövergång nödvändigt.
Forskningsfrågorna har formulerats på följande vis:
1. Hur förverkligas samarbetet kring stadieövergången för barn i behov av stöd?
a. Hurudana metoder och arbetssätt används vid samarbetet?
b. När under stadieövergången sker samarbetet?
c. Vem deltar i samarbetet?
2. Vilka metoder och arbetssätt anser personalen säkrar respektive äventyrar
kontinuitet vid stadieövergången för barn i behov av stöd?
Denna studie är en del av en större studie som undersöker stadieövergångar och kontinuitet. Som datainsamlingsmetod användes en webbaserad enkät som gjordes i samarbete med forskarna inom projektet. Enkäten innehöll både öppna och slutna frågor, vilket betyder att vi samlat in både kvalitativa och kvantitativa data. Kvantitativa data har bearbetats och analyserats med hjälp av en deskriptiv statistisk analys och kvalitativa data har bearbetats och analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet visar att de metoder och arbetssätt som används mest frekvent i förberedande syfte för barnet är att barnet får bekanta sig med den fysiska miljön och följas åt med vänner till följande stadium. Välkomstbrev, öppet hus och diskussioner och samtal med mottagande lärare är även vanliga arbetssätt som används vid samarbete. Det förberedande samarbetet står för den största delen av samarbetet och samarbetet sker främst med barnet självt, dess vårdnadshavare och mottagande lärare.
Vidare visar resultatet att kontinuitet inom de olika stadierna är av stor vikt, men det finns utmaningar, särskilt kring samarbete och kommunikation mellan de olika stadierna. Respondenterna betonar behovet av att ta hänsyn till det enskilda barnets behov samt förbättra dokumentationen och utvärderingen för att säkra kontinuiteten. Tids- och resursbrist upplevs som en utmaning för goda stadieövergångar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]