Kanta-Hämeen logistiikkaselvitys
Rantala, Jarkko; Peltoniemi, Juho; Mäkinen, Sami; Kantala, Tommi (2024-02-29)
Rantala, Jarkko
Peltoniemi, Juho
Mäkinen, Sami
Kantala, Tommi
Uudenmaan ELY-keskus
29.02.2024
Tiivistelmä
Kanta-Hämeen keskeinen logistinen sijainti eteläisessä Suomessa tekee siitä liikenteellisesti välittäjämaakunnan. Useat päätiet, kuten valtatiet 2, 3, 10 ja 12, sekä päärata kulkevat alueen läpi ja niiden risteämiset muodostavat logistisia solmupisteitä, joissa toimii sekä monipuolista elinkeinotoimintaa että logistiikka-alueita. Jokaiseen maakunnan seutukuntaan, Forssa, Hämeenlinna ja Riihimäki, liittyy ympäristökuntineen logistiikkaan liittyviä kehitysmahdollisuuksia ja siten roolin vahvistamiseen Suomen logistiikkajärjestelmässä, kukin seutukunta oman profiilinsa mukaisesti. Keskeinen logistinen sijainti ja hyvä saavutettavuus vaikuttavat myös tarpeeseen raskaan liikenteen taukopaikkojen kehitykseen sekä vihreän siirtymän myötä eri käyttövoimien jakelu- ja latausinfrastruktuurin kehittämis- ja sijoittumistarpeisiin Kanta-Hämeen logistisiin solmupisteisiin.
Maakunnan keskeisen sijainnin takia liikennejärjestelmän kehityksessä on tärkeää ottaa huomioon kytkeytyvyys naapurimaakuntiin. Tämä korostuu erityisesti Riihimäen seudun alueella, jossa Hyvinkään ja Nurmijärven alueen logistiikkarakenteiden kehitys vaikuttaa myös Kanta-Hämeen puolelle sekä liikenteellisesti että elinkeinotoiminnan sijoittumisen näkökulmista. Samoin Tampereen, Turun ja Lahden seudun vetovoimatekijät heijastuvat myös Kanta-Hämeen alueelle sekä toisaalta muodostavat tärkeitä kuljetuskäytäviä eri seutukuntien välille. Saavutettavuuden näkökulmasta Kanta-Hämeen seutukunnat sijaitsevat myös noin kahden tunnin kuljetusetäisyydellä kaikista Etelä- ja Länsi-Suomen merkittävistä viennin ja tuonnin satamista Helsingin Vuosaaresta Poriin. Lisäksi Suomen suurin yleissatama HaminaKotka on myös Kanta-Hämeestä hyvin saavutettavissa sekä tie- että rautatiekuljetuksin.
Kanta-Hämeen logistiikkaselvitys tuottaa ajantasaisen kokonaiskuvan Kanta-Hämeen alueen logistiikan nykytilanteesta ja kehitysnäkymistä sekä peilaa logistiikan trendien vaikutuksia tulevaan kehitykseen. Lisäksi tunnistetaan elinkeinoelämän toiminnalle ja toimintaedellytysten kehittämiselle tärkeät liikenneverkon osat. Siten palvellaan alueen liikennejärjestelmän kehitystä ja tuotetaan tietoa käytettäväksi maakuntakaavoituksen edistämisessä.
Maakunnan keskeisen sijainnin takia liikennejärjestelmän kehityksessä on tärkeää ottaa huomioon kytkeytyvyys naapurimaakuntiin. Tämä korostuu erityisesti Riihimäen seudun alueella, jossa Hyvinkään ja Nurmijärven alueen logistiikkarakenteiden kehitys vaikuttaa myös Kanta-Hämeen puolelle sekä liikenteellisesti että elinkeinotoiminnan sijoittumisen näkökulmista. Samoin Tampereen, Turun ja Lahden seudun vetovoimatekijät heijastuvat myös Kanta-Hämeen alueelle sekä toisaalta muodostavat tärkeitä kuljetuskäytäviä eri seutukuntien välille. Saavutettavuuden näkökulmasta Kanta-Hämeen seutukunnat sijaitsevat myös noin kahden tunnin kuljetusetäisyydellä kaikista Etelä- ja Länsi-Suomen merkittävistä viennin ja tuonnin satamista Helsingin Vuosaaresta Poriin. Lisäksi Suomen suurin yleissatama HaminaKotka on myös Kanta-Hämeestä hyvin saavutettavissa sekä tie- että rautatiekuljetuksin.
Kanta-Hämeen logistiikkaselvitys tuottaa ajantasaisen kokonaiskuvan Kanta-Hämeen alueen logistiikan nykytilanteesta ja kehitysnäkymistä sekä peilaa logistiikan trendien vaikutuksia tulevaan kehitykseen. Lisäksi tunnistetaan elinkeinoelämän toiminnalle ja toimintaedellytysten kehittämiselle tärkeät liikenneverkon osat. Siten palvellaan alueen liikennejärjestelmän kehitystä ja tuotetaan tietoa käytettäväksi maakuntakaavoituksen edistämisessä.
Kokoelmat
- Raportteja [1099]