Valtatie 3 Parkanon kohdan kehittämisselvitys
Tuominen, Mika; Heininen, Antti; Pajarre, Markus; Lindroos, Nina; Lehto, Kari (2023-12)
Tuominen, Mika
Heininen, Antti
Pajarre, Markus
Lindroos, Nina
Lehto, Kari
Pirkanmaan ELY-keskus
12 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-221-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-221-5
Tiivistelmä
Kehittämisselvityksessä on tarkasteltu valtatien 3 kehittämistä Parkanossa, valtatien 23 eteläisen eritasoliittymän ja Etelä-Pohjanmaan maakuntarajan välillä. Valtatie 3 on suunnittelualueella pääväyläasetuksen mukainen tason I pääväylä ja osa Euroopan laajuista TEN-T kattavaa verkkoa. Valtatiellä 3 on merkittävä rooli muun muassa elinkeinoelämän kuljetuksilla ja raskaan liikenteen määrä suunnittelualueella on paikoin melkein 20 prosenttia. Kehittämisselvityksen lähtökohtana toimii aiemmin määritellyt tavoitteet valtatien 3 kehittämiselle Tampereen ja Vaasan välillä.
Selvityksen aikana tutkittiin useita erilaisia vaihtoehtokokonaisuuksia suunnittelualueella. Toimenpiteiden vaikutusta tutkittiin erityisesti liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden sekä ympäristöarvojen kannalta. Suunnittelualueen haasteeksi on tunnistettu erityisesti tien kapea poikkileikkaus sekä paikoitellen haastava geometria. Väyläviraston nykyisten ohjeistuksien mukaan nykyiset nopeusrajoitukset suunnittelualueella eivät täytä suurelta osin vaadittuja ohjearvoja esimerkiksi tien poikkileikkaukseen tai geometriaan verratessa.
Kehittämisselvityksessä suunnittelualue jaettiin kolmeen eri yhteysväliin, joille määritettiin oma tavoitetila tien profiiliin ja käyttäjäryhmiin perustuen. Tavoitetilojen periaatteelliset ratkaisut ja ehdotetut toimenpiteet huomioivat erityisesti valtatien standardin parantamisen, liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden, kestävän liikkumisen sekä ympäristöarvot. Eri yhteysvälien tavoitetilat vaiheistettiin kahteen eri vaiheeseen, joista ensimmäinen vaihe keskittyy erityisesti kustannustehokkaisiin toimenpiteisiin ja toinen vaihe valtatien laajempaan standardin parantamiseen.
Selvityksen aikana tutkittiin useita erilaisia vaihtoehtokokonaisuuksia suunnittelualueella. Toimenpiteiden vaikutusta tutkittiin erityisesti liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden sekä ympäristöarvojen kannalta. Suunnittelualueen haasteeksi on tunnistettu erityisesti tien kapea poikkileikkaus sekä paikoitellen haastava geometria. Väyläviraston nykyisten ohjeistuksien mukaan nykyiset nopeusrajoitukset suunnittelualueella eivät täytä suurelta osin vaadittuja ohjearvoja esimerkiksi tien poikkileikkaukseen tai geometriaan verratessa.
Kehittämisselvityksessä suunnittelualue jaettiin kolmeen eri yhteysväliin, joille määritettiin oma tavoitetila tien profiiliin ja käyttäjäryhmiin perustuen. Tavoitetilojen periaatteelliset ratkaisut ja ehdotetut toimenpiteet huomioivat erityisesti valtatien standardin parantamisen, liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden, kestävän liikkumisen sekä ympäristöarvot. Eri yhteysvälien tavoitetilat vaiheistettiin kahteen eri vaiheeseen, joista ensimmäinen vaihe keskittyy erityisesti kustannustehokkaisiin toimenpiteisiin ja toinen vaihe valtatien laajempaan standardin parantamiseen.
Kokoelmat
- Raportteja [1096]