Rikssvenska apologetiska organisationers undervisning under Alltid redo konferenserna i Vasa 2015-2022
Illman, Thomas Henrik (2024)
Illman, Thomas Henrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401223702
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401223702
Tiivistelmä
Avhandlingen undersöker vilken typ av apologetiska resonemang som använts av företrädare för apologetiska organisationer ss. Apologia eller dess förstadier samt Claphaminstitutet i Sverige under det första decenniet (2012-2022) av Alltid redo-apologetikkonferenserna på Evangeliska folkhögskolan i Vasa. De studerade undervisningspassen genomfördes under perioden 2015-2022. Objekten som undersökts är ljud- eller videofiler (omkring 1h), 24 av totalt 83 har utvalts. Då kyrkohistorisk forskning om apologetisk verksamhet i Sverige och Finland ännu är s.g.s. okänd ges som bakgrund en översikt av sådan under de senaste decennierna inklusive de av Folkmissionen anordnade motsvarande finskspråkiga apologetikkonfenserna och annan jämförbar verksamhet.
Apologetik kan definieras generellt som ett försvar av kritiserade synsätt och mer specifikt som ett försvar av klassisk kristen teologi och etik. Tre dimensioner av apologetiska resonemang har använts: apologetikens kunskapsgrund, inriktning och målgrupp. Kunskapsgrunden beskrivs på ett spektrum från en fideism där kristna trossatser och bibeltexternas tillförlitlighet utgör utgångspunkt till en evidentialism där kunskapskällor tillgängliga oberoende av detta används. Inriktningen kan vara intellektuell där kristendomens sanningshalt försvaras eller moralisk vilket innebär att kristendomens positiva inflytande betonas. Målgruppen beskrivs på en skala från inre apologetik riktad till troende, yttre apologetik inom vilken man för en dialog med icke troende och vidare till forensisk apologetik som innebär ett försvar av rätten för kristna att framföra sina ståndpunkter utan att hindras av rättsliga åtgärder eller myndighetsbeslut.
Apologetik har utövats under hela kyrkohistorien men fått en ökad betydelse genom sekulariseringen i modern tid. Många kyrkohistoriska fenomen från kristendomen överhuvudtaget under medeltiden till reformationen och senare flere frikkyrkorörelser har till stor del spridits till Finland från Sverige. Då såväl sekulariseringen som uppkomsten av organiserad apologetisk verksamhet uppkommit tidigare i Sverige än i vårt land är det av kyrkohistoriskt intresse att studera verksamhetens inverkan på detta sätt.
En slutsats av studien är att de undersökta objekten till övervägande del betonar en evidentialistisk kunskapsgrund som dock får fideistiska inslag särskilt inom temat sexualitet. Vidare slutsatser är att både intellektuell och moralisk inriktning är väl företrädda genomgående bland de undersökta objekten liksom inre, yttre och forensisk karaktär i fråga om målgrupp - dock med en tilltagande förekomst av forensisk apologetik. Som en biprodukt noteras en skillnad i könsfördelningen bland talarna på Alltid redo konferenserna (uteslutande manliga) jämfört med Apologiaforum-konferenserna (majoriteten manlig men även ett flertal kvinnliga).
Apologetik kan definieras generellt som ett försvar av kritiserade synsätt och mer specifikt som ett försvar av klassisk kristen teologi och etik. Tre dimensioner av apologetiska resonemang har använts: apologetikens kunskapsgrund, inriktning och målgrupp. Kunskapsgrunden beskrivs på ett spektrum från en fideism där kristna trossatser och bibeltexternas tillförlitlighet utgör utgångspunkt till en evidentialism där kunskapskällor tillgängliga oberoende av detta används. Inriktningen kan vara intellektuell där kristendomens sanningshalt försvaras eller moralisk vilket innebär att kristendomens positiva inflytande betonas. Målgruppen beskrivs på en skala från inre apologetik riktad till troende, yttre apologetik inom vilken man för en dialog med icke troende och vidare till forensisk apologetik som innebär ett försvar av rätten för kristna att framföra sina ståndpunkter utan att hindras av rättsliga åtgärder eller myndighetsbeslut.
Apologetik har utövats under hela kyrkohistorien men fått en ökad betydelse genom sekulariseringen i modern tid. Många kyrkohistoriska fenomen från kristendomen överhuvudtaget under medeltiden till reformationen och senare flere frikkyrkorörelser har till stor del spridits till Finland från Sverige. Då såväl sekulariseringen som uppkomsten av organiserad apologetisk verksamhet uppkommit tidigare i Sverige än i vårt land är det av kyrkohistoriskt intresse att studera verksamhetens inverkan på detta sätt.
En slutsats av studien är att de undersökta objekten till övervägande del betonar en evidentialistisk kunskapsgrund som dock får fideistiska inslag särskilt inom temat sexualitet. Vidare slutsatser är att både intellektuell och moralisk inriktning är väl företrädda genomgående bland de undersökta objekten liksom inre, yttre och forensisk karaktär i fråga om målgrupp - dock med en tilltagande förekomst av forensisk apologetik. Som en biprodukt noteras en skillnad i könsfördelningen bland talarna på Alltid redo konferenserna (uteslutande manliga) jämfört med Apologiaforum-konferenserna (majoriteten manlig men även ett flertal kvinnliga).
Kokoelmat
- 614 Teologia [63]