Företagsansvar och resultatmanipulering inom finländska företag : En undersökning av sambandet mellan hållbarhetsarbete och förekomsten av resultatmanipulering på den finska marknaden
Andersson, Mathias (2023)
Andersson, Mathias
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231106143388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231106143388
Tiivistelmä
I dag står samhället inför ett flertal ekologiska och sociala utmaningar som har lett till en markant ökning av intresset för hållbarhet och efterfrågan på hållbarhetsrapportering under de senaste åren. Denna ökade uppmärksamhet i företagets samhällsansvar har också resulte rat i en betoning av begreppet Corporate Social Responsibility (CSR). CSR innebär att före tag hålls ansvariga utifrån tre dimensioner: ekologiska, sociala och ekonomiska. Det är vik tigt att notera att CSR även har kopplingar till finansiell rapportering eftersom det förväntas att företag tar hänsyn till intressenternas rätt till transparent finansiell redovisning. Med detta i åtanke strävar CSR ofta efter att förbättra transparensen, medan resultatmanipulering van ligen ses som något som försämrar den. Trots detta har tidigare företagsskandaler ifrågasatt om företag som engagerar sig i hållbarhetsaktiviteter verkligen gör det av etiska skäl eller om det ligger opportunistiska motiv bakom. Baserat på tidigare forskning är syftet med denna avhandling att undersöka hur hållbara företag agerar när det kommer till finansiell redovisning, oavsett om de agerar på ett etiskt eller opportunistiskt sätt. Syftet uppnås genom att utföra regressioner som inkluderar absoluta, positiva och negativa godtyckliga periodiseringar som beroende variabler. Studien omfattar 320 observationer och sträcker sig över tidsperioden 2018–2021. Som mått på hållbarhetsprestation användes om företaget var inkluderat i hållbarhetsindexet OMXH SUSTAINABILITY FINLAND_PI, och tre olika variabler användes som mått på hållbarhetsrapportering, i enlighet med tidigare studier. Resultaten från studien visar inga signifikanta samband vare sig med hållbarhetsprestation eller hållbarhetsrapportering och resultatmanipulering i regressionerna. Dock visar Mann-Whitney U-testet att hållbara företag har färre absoluta godtyckliga periodiseringar och att denna skillnad är signifikant. På detta sätt ger resultatet ett svagt stöd för den etiska hypotesen