”Att sjunga bra och ha roligt” : En intuitiv studie av ledarskapsuppgifter
Nykvist, Alexander (2023)
Nykvist, Alexander
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020325691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020325691
Tiivistelmä
Så som ordspråket säger, "Körsång förlänger livet", musik och ledarskap inom denna kontext kan vara ett unikt och underforskat område, särskilt när det gäller mindre ensembler som kvartetter. Denna studie har satt som mål att belysa och utforska hur medlemmar i en kvartett tar på sig olika aspekter av ledarskapet, inklusive initiativtagande, fördelning av ansvar och ledaruppgifter, och hur de tillsammans skapar en kollektiv ledarstruktur.
För att nå detta mål har jag valt att använda två kompletterande forskningsmetoder. Dels genom att observera en kvartett under en av deras övningar och dels genom att genomföra enskilda, semi-strukturerade intervjuer med varje medlem i kvartetten. Kombinationen av dessa två forskningsmetoder gör det möjligt att erhålla ett djupare perspektiv på hur ledarskap manifesterar sig inom en kvartett och hur de praktiskt hanterar de olika aspekterna av detta.
Denna studie är inramad av två huvudsakliga teoretiska begrepp: kollektivt ledarskap och praktikteori. Genom att använda dessa begrepp kan jag utforska hur kvartettens medlemmar beskriver och praktiserar ledarskapets praktiska aspekter under övningar och uppträdanden. Genom att observera kvartettens arbete under en specifik övning kan jag komplettera deras egna beskrivningar med mina egna iakttagelser och analyser.
Studien inte bara fyller ett gap i ledarskapsforskningen inom musik, utan ger även nya insikter om kollektivt ledarskap i en mer allmän kontext. Denna forskning identifierar centrala teman inom kollektivt ledarskap i kvartetten, inklusive kommunikation, arbetsfördelning och målsättning. Vidare utforskar jag ledarskapspraktiker inom tre huvudteman: praktiker (personer), praktiker (aktiviteter) och praxis.
Denna avhandling, utöver dess akademiska värde, kan också ses som en användbar guide för blivande musiker och ensembler som funderar på att bilda en kvartett. Den ger insikter i de kritiska faktorer som behöver beaktas och de centrala komponenter som bör inkluderas för att skapa en framgångsrik musikalisk grupp. Genom att fördjupa vår förståelse för ledarskap inom en kvartett och de praktiska aspekter som omger detta, erbjuder studien en användbar vägledning för dem som vill ta sina första steg inom musikens värld eller förbättra sin nuvarande ensemble. Den avslöjar komplexiteten i det samarbete som krävs i en kvartett, hur ledarskapet delas och utövas och vilka faktorer som bidrar till framgång i en musikalisk kontext.
För att nå detta mål har jag valt att använda två kompletterande forskningsmetoder. Dels genom att observera en kvartett under en av deras övningar och dels genom att genomföra enskilda, semi-strukturerade intervjuer med varje medlem i kvartetten. Kombinationen av dessa två forskningsmetoder gör det möjligt att erhålla ett djupare perspektiv på hur ledarskap manifesterar sig inom en kvartett och hur de praktiskt hanterar de olika aspekterna av detta.
Denna studie är inramad av två huvudsakliga teoretiska begrepp: kollektivt ledarskap och praktikteori. Genom att använda dessa begrepp kan jag utforska hur kvartettens medlemmar beskriver och praktiserar ledarskapets praktiska aspekter under övningar och uppträdanden. Genom att observera kvartettens arbete under en specifik övning kan jag komplettera deras egna beskrivningar med mina egna iakttagelser och analyser.
Studien inte bara fyller ett gap i ledarskapsforskningen inom musik, utan ger även nya insikter om kollektivt ledarskap i en mer allmän kontext. Denna forskning identifierar centrala teman inom kollektivt ledarskap i kvartetten, inklusive kommunikation, arbetsfördelning och målsättning. Vidare utforskar jag ledarskapspraktiker inom tre huvudteman: praktiker (personer), praktiker (aktiviteter) och praxis.
Denna avhandling, utöver dess akademiska värde, kan också ses som en användbar guide för blivande musiker och ensembler som funderar på att bilda en kvartett. Den ger insikter i de kritiska faktorer som behöver beaktas och de centrala komponenter som bör inkluderas för att skapa en framgångsrik musikalisk grupp. Genom att fördjupa vår förståelse för ledarskap inom en kvartett och de praktiska aspekter som omger detta, erbjuder studien en användbar vägledning för dem som vill ta sina första steg inom musikens värld eller förbättra sin nuvarande ensemble. Den avslöjar komplexiteten i det samarbete som krävs i en kvartett, hur ledarskapet delas och utövas och vilka faktorer som bidrar till framgång i en musikalisk kontext.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [416]