Group-Based Intervention for Elementary School Children with Attention and Executive Function Difficulties : A Single-Case Pilot Study
Pöntinen, Sara (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230919133291
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230919133291
Tiivistelmä
The prevalence of attention and executive function difficulties extends well beyond children formally diagnosed with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). These difficulties often manifest in a classroom setting, negatively impacting academic achievement and classroom behavior. The present pilot study employed a single-case design to investigate the effects of the Fokus+ intervention on elementary school students with attention and executive function difficulties. Nine children participated in the study, of which five participants were included in the final analyses. As a primary outcome measure, the children’s classroom behavior was observed using the Direct Behavior Rating-Single Item Scales (DBR-SIS) to assess intervention effects in three domains: academic engagement, respectful behavior, and disruptive behavior. Additionally, teachers completed the Attention and Executive Function Rating Inventory (ATTEX) as a secondary measure. The results from the visual and statistical analyses revealed mixed effects on academic engagement and respectful behavior. However, notable improvements were found in disruptive behavior, with four out of five participants demonstrating a statistically significant positive response. Analysis of the secondary measure showed a reduction in attention and executive function difficulties in all participants, with three demonstrating a significant improvement. The final study design limited inferences of a strong causal relationship between the intervention and behavioral change. Nevertheless, this study provides insight into the intervention’s effectiveness while emphasizing the need for continued development and further investigation in subsequent studies. Implications include contributions to Finnish school-based intervention research and the introduction of DBR-SIS as a progress monitoring tool in a school setting. Consistent with prior research, variability in effects highlights the individualized nature of response to behavioral interventions. Förekomsten av svårigheter med uppmärksamhet och exekutiva funktioner sträcker sig långt bortom barn som uppfyller de formella diagnostiska kriterierna för aktivitets- och uppmärksamhetsstörning (adhd). Dessa svårigheterna tar sig ofta uttryck i en klassrumsmiljö och har en negativ inverkan på skolframgång och klassrumsbeteende. I denna pilotstudie användes en single-case design för att undersöka effekterna av Fokus+ -interventionen på lågstadieelever med svårigheter med uppmärksamhet och exekutiva funktioner. Nio barn deltog i studien, varav fem deltagare inkluderades i de slutgiltiga analyserna. Som ett primärt utfallsmått observerades barnens klassrumsbeteende med hjälp av Direct Behavior Rating-Single Item Scales (DBR-SIS) för att bedöma interventionseffekterna inom tre domäner: akademiskt engagemang, respektfullt beteende och störande beteende. Utöver detta fyllde klasslärarna i Keskittymiskysely som ett sekundärmått. Resultaten från de visuella och statistiska analyserna visade blandade effekter på akademiskt engagemang och respektfullt beteende. Anmärkningsvärda förbättringar observerades i störande beteende, med fyra av fem deltagare som visade en statistiskt signifikant effekt. Analysen av sekundärmåttet visade en minskning av svårigheter med uppmärksamhet och exekutiva funktioner hos alla deltagare, därav tre visade en signifikant förändring. Det slutgiltiva upplägget begränsade etableringen av ett starkt orsakssamband mellan interventionen och beteendeförändring. Studien ger insikt i effekterna av interventionen och betonar samtidigt behovet av fortsatt utveckling och ytterligare utredning i efterföljande studier. Studien bidrar till finsk skolbaserad interventionsforskning och inför DBR-SIS som ett potentiellt mätverktyg för att följa upp elevernas respons på stöd. Variationen i effekterna understryker den individualiserade karaktären i respons på beteendeinterventioner, vilket överensstämmer med tidigare forskning.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [263]