Riksväg 3 på avsnittet Helsingby–Laihela, MKP-komplettering (Korsholm, Laihela) : Miljökonsekvensbedomning – komplettering av tidigare bedömning som blev färdig 28.2.2020
Avaa tiedosto
Lataukset:
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
04 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-055-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-055-6
Tiivistelmä
Ansvarsområdet Trafik och infrastruktur vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten har lämnat in en komplettering av konsekvensbeskrivningen för riksväg 3 Helsingby – Laihela i enlighet med lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarandet) till
ansvarsområdet Miljö och naturresurser vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten. Kompletteringen utgör en miljökonsekvensbedömning av alternativen 3a och 3b, som framkom efter att den egentliga konsekvensbeskrivningen blev klar 28.2.2020, och en jämförelse av alla alternativ som ingick i MKB-förfarandet, alltså alternativ 1a, 1b, 2a, 2b, 2c och de nya alternativen 3a och 3b samt jämförelsealternativet 0.
Riksväg 3 är riksvägen från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Förbindelsen är en av Finlands viktigaste och livligast trafikerade huvudvägsavsnitt samt en del av ett internationellt nät som omfattar hela Europa. Vägavsnittet som ska förbättras ligger mellan Helsingby i Korsholm och Laihela centrum och är cirka 14 kilometer långt. Planeringsområdet börjar i Vikby i Korsholm från den planskilda anslutningen vid riksväg 8 och sträcker sig till den planskilda anslutningen i Maunula i Laihela. I projektet bedömdes sträckningsalternativen (riksvägen behåller sin nuvarande form på den nuvarande platsen).
Miljökonsekvensbedömningen var särskilt koncentrerad på de centrala konsekvenser som kontaktmyndigheten lyfte fram och bedömningen gjordes med motsvarande metoder som den ursprungliga bedömningen. De som bor i området samt andra intressentgrupper hade möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen. Åsikter om projektet och dess alternativ samlades in under hela planeringstiden. Information om projektet till invånarna och andra intressentgrupper gavs via meddelanden, en postningslista samt internet. I början av den kompletterande bedömningen ordnades informationsmöten för allmänheten i Laihela och Korsholm.
ansvarsområdet Miljö och naturresurser vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten. Kompletteringen utgör en miljökonsekvensbedömning av alternativen 3a och 3b, som framkom efter att den egentliga konsekvensbeskrivningen blev klar 28.2.2020, och en jämförelse av alla alternativ som ingick i MKB-förfarandet, alltså alternativ 1a, 1b, 2a, 2b, 2c och de nya alternativen 3a och 3b samt jämförelsealternativet 0.
Riksväg 3 är riksvägen från Helsingfors via Tammerfors till Vasa. Förbindelsen är en av Finlands viktigaste och livligast trafikerade huvudvägsavsnitt samt en del av ett internationellt nät som omfattar hela Europa. Vägavsnittet som ska förbättras ligger mellan Helsingby i Korsholm och Laihela centrum och är cirka 14 kilometer långt. Planeringsområdet börjar i Vikby i Korsholm från den planskilda anslutningen vid riksväg 8 och sträcker sig till den planskilda anslutningen i Maunula i Laihela. I projektet bedömdes sträckningsalternativen (riksvägen behåller sin nuvarande form på den nuvarande platsen).
Miljökonsekvensbedömningen var särskilt koncentrerad på de centrala konsekvenser som kontaktmyndigheten lyfte fram och bedömningen gjordes med motsvarande metoder som den ursprungliga bedömningen. De som bor i området samt andra intressentgrupper hade möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen. Åsikter om projektet och dess alternativ samlades in under hela planeringstiden. Information om projektet till invånarna och andra intressentgrupper gavs via meddelanden, en postningslista samt internet. I början av den kompletterande bedömningen ordnades informationsmöten för allmänheten i Laihela och Korsholm.
Kokoelmat
- Raportteja [1101]