Yrkesutbildningens arbetsplatshandledare : Handledning, bedömning och introduktion
Östergårds, Ayla (2023)
Östergårds, Ayla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143602
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143602
Tiivistelmä
De arbetsplatshandledare som handleder yrkesstuderande i Finland har fått ett utökat pedagogiskt uppdrag. De som handleder och bedömer yrkesstuderandes lärande på arbetsplatsen skall introduceras i handledning, bedömning av yrkesprov samt studerandes personliga utvecklingsplan för kunnande (PUK) av en representant från yrkesläroanstalten och uppmanas delta i en frivillig arbetsplatshandledarutbildning. Arbetsplatshandledarna skall enligt förordning förutom lämpliga kunskaper inom ämnet även besitta tillräckliga kunskaper om handledning och bedömning. Syftet med avhandlingen är att undersöka arbetsplatshandledarnas uppfattning om handlednings- och bedömningskompetens samt upplevelserna av introduktionen i uppdraget. Forskningsfrågorna är:
1. Vilka uppfattningar har arbetsplatshandledare om vad uppgiften som handledare och bedömare innebär?
2. Vilka upplevelser har arbetsplatshandledare av introduktionen i uppdraget?
Studien är kvalitativ med lågt standardiserade, medelhögt strukturerade intervjuer av 6 respondenter. Handlednings- och bedömningsteorier utgör den teoretiska grunden och en fenomenografisk ansats har använts för att hitta variationen i uppfattningar för den första forskningsfrågan, och tematisk analys har använt för den andra forskningsfrågan. Data redovisas som beskrivningskategorier/teman efter att ha analyserats kvalitativt. Resultaten visar att arbetsplatshandledarnas uppfattningar angående handlednings- och bedömningskompetens finns inom tre överlappande teman handledning, handledarskap och bedömning. I dessa finns beskrivningskategorierna interaktion med studerande, professionellt perspektiv på handledning, syn på yrkesutbildning, handledningsuppdraget, professionellt perspektiv på bedömning och bedömning enligt styrdokument. Funna teman för den andra forskningsfrågan är introduktion som innehåller beskrivningskategorierna skolan som samarbetspartner och utveckling.
Sammanfattningsvis varierar upplevelser om introduktionens kvalitet och effekt bland arbetsplatshandledare, liksom uppfattningar om innebörden av handlednings- och bedömningskompetens. Olika förväntningar och krav från skolan och arbetslivet påverkade arbetsplatshandledares uppfattningar och upplevelser av uppdraget, där deras egna erfarenheter och professionella bakgrund också spelade en roll.
1. Vilka uppfattningar har arbetsplatshandledare om vad uppgiften som handledare och bedömare innebär?
2. Vilka upplevelser har arbetsplatshandledare av introduktionen i uppdraget?
Studien är kvalitativ med lågt standardiserade, medelhögt strukturerade intervjuer av 6 respondenter. Handlednings- och bedömningsteorier utgör den teoretiska grunden och en fenomenografisk ansats har använts för att hitta variationen i uppfattningar för den första forskningsfrågan, och tematisk analys har använt för den andra forskningsfrågan. Data redovisas som beskrivningskategorier/teman efter att ha analyserats kvalitativt. Resultaten visar att arbetsplatshandledarnas uppfattningar angående handlednings- och bedömningskompetens finns inom tre överlappande teman handledning, handledarskap och bedömning. I dessa finns beskrivningskategorierna interaktion med studerande, professionellt perspektiv på handledning, syn på yrkesutbildning, handledningsuppdraget, professionellt perspektiv på bedömning och bedömning enligt styrdokument. Funna teman för den andra forskningsfrågan är introduktion som innehåller beskrivningskategorierna skolan som samarbetspartner och utveckling.
Sammanfattningsvis varierar upplevelser om introduktionens kvalitet och effekt bland arbetsplatshandledare, liksom uppfattningar om innebörden av handlednings- och bedömningskompetens. Olika förväntningar och krav från skolan och arbetslivet påverkade arbetsplatshandledares uppfattningar och upplevelser av uppdraget, där deras egna erfarenheter och professionella bakgrund också spelade en roll.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]