Rektorers professionella lärande under distansledarskap : En kvalitativ studie om grundskolerektorers lärande under covid-19-pandemin
Savioja, Emmy (2023)
Savioja, Emmy
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252424
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur rektorer gestaltar sitt professionella lärande under distansledarskap orsakat av covid-19-pandemin och tolka lärandet med hjälp av teorin om transformativt lärande.
Avhandlingens forskningsfrågor är:
1. Hur beskriver rektorerna sitt professionella lärande under distansledarskap?
2. Har ett transformativt lärande skett hos rektorerna under distansledarskap?
Den här avhandlingen bygger på en hermeneutisk ansats med tematisk analys som analysmetod.
För att få svar på avhandlingens forskningsfrågor har sex rektorer från grundskolor i Österbotten intervjuats. Som datainsamlingsmetod har halvstrukturerade intervjuer använts och tematisk analys för att analysera det insamlade data. Den teoretiska referensramen är teorin om transformativt lärande.
I resultatredovisningen delas rektorernas beskrivningar om sitt professionella lärande under distansledarskap i fyra teman: kommunikation, lära sig det digitala, kollegialt stöd och organisera verksamheten. Resultatet för forskningsfråga två fokuserar på rektorernas reflektion och transformerade referensramar. Resultaten delas upp i reflektion, frånvaro av reflektion, förändrade förhållnings-och tillvägagångssätt och förändring i användningen av kommunikationskanaler och plattformar.
Rektorerna har varit tvungna att lära sig nya handlings-och tillvägagångssätt för att leda på distans under covid-19-pandemin. Reflektion har inte varit i fokus hos rektorerna men det kan ändå tolkas att transformativt lärande har skett i någon utsträckning. Rektorerna har tagit an nya förhållnings och tillvägagångssätt i sitt ledarskap och arbete i och med distansledarskapet.
Avhandlingens forskningsfrågor är:
1. Hur beskriver rektorerna sitt professionella lärande under distansledarskap?
2. Har ett transformativt lärande skett hos rektorerna under distansledarskap?
Den här avhandlingen bygger på en hermeneutisk ansats med tematisk analys som analysmetod.
För att få svar på avhandlingens forskningsfrågor har sex rektorer från grundskolor i Österbotten intervjuats. Som datainsamlingsmetod har halvstrukturerade intervjuer använts och tematisk analys för att analysera det insamlade data. Den teoretiska referensramen är teorin om transformativt lärande.
I resultatredovisningen delas rektorernas beskrivningar om sitt professionella lärande under distansledarskap i fyra teman: kommunikation, lära sig det digitala, kollegialt stöd och organisera verksamheten. Resultatet för forskningsfråga två fokuserar på rektorernas reflektion och transformerade referensramar. Resultaten delas upp i reflektion, frånvaro av reflektion, förändrade förhållnings-och tillvägagångssätt och förändring i användningen av kommunikationskanaler och plattformar.
Rektorerna har varit tvungna att lära sig nya handlings-och tillvägagångssätt för att leda på distans under covid-19-pandemin. Reflektion har inte varit i fokus hos rektorerna men det kan ändå tolkas att transformativt lärande har skett i någon utsträckning. Rektorerna har tagit an nya förhållnings och tillvägagångssätt i sitt ledarskap och arbete i och med distansledarskapet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]