Kollaborativt lärande i distansstudier : Yrkeshögskolestuderandes upplevelser av utmaningar
Fröjdö, Wilma (2023)
Fröjdö, Wilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143567
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143567
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att utforska utmaningar med kollaborativt lärande i en distansstudiekontext ur ett högskolestuderandeperspektiv. Genom undersökningen vill jag svara på följande forskningsfråga:
1. Hurudana utmaningar med kollaborativt lärande identifierar studerande i en distansstudiekontext?
Avhandlingens undersökning görs genom en kvalitativ forskningsmetod. Som datamaterial används fem transkriberade intervjuer och avhandlingens analysmodell har inspirerats av den fenomenografiska sjustegsmodellen. Intervjuerna har gjorts med masterstuderande som går en högre yrkeshögskoleutbildning på distans i Finland.
Undersökningens resultat visar att alla informanter upplever utmaningar med samarbete i distansstudier. Informanterna upplever olika typer av utmaningar och olika många utmaningar. Utmaningarna har delats in i tolv stycken kategorier och kategoriseras enligt Dillenbourgs (1999) fyra dimensioner av samarbete.
Resultaten av undersökningen i denna avhandling har ökat förståelsen för fenomenet kollaborativt lärande och för hurudana utmaningar studerande upplever med samarbete i distansstudier. Resultaten av denna undersökning kan vara till nytta för utbildningsplanerare, lärare och rekryterare inom utbildningsinstitutioner.
1. Hurudana utmaningar med kollaborativt lärande identifierar studerande i en distansstudiekontext?
Avhandlingens undersökning görs genom en kvalitativ forskningsmetod. Som datamaterial används fem transkriberade intervjuer och avhandlingens analysmodell har inspirerats av den fenomenografiska sjustegsmodellen. Intervjuerna har gjorts med masterstuderande som går en högre yrkeshögskoleutbildning på distans i Finland.
Undersökningens resultat visar att alla informanter upplever utmaningar med samarbete i distansstudier. Informanterna upplever olika typer av utmaningar och olika många utmaningar. Utmaningarna har delats in i tolv stycken kategorier och kategoriseras enligt Dillenbourgs (1999) fyra dimensioner av samarbete.
Resultaten av undersökningen i denna avhandling har ökat förståelsen för fenomenet kollaborativt lärande och för hurudana utmaningar studerande upplever med samarbete i distansstudier. Resultaten av denna undersökning kan vara till nytta för utbildningsplanerare, lärare och rekryterare inom utbildningsinstitutioner.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]