Sensuella slavinnor på sammetssoffor : Uttryck för den manliga blicken i nakenavbildningen av kvinnor i fransk orientalistisk konst under 1800-talet.
Lundsten, Fanny (2023)
Lundsten, Fanny
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050641590
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050641590
Tiivistelmä
Inom konst och kultur kan orientalismen definieras som en strömning som betonar karaktärsdrag och estetik som är typiska för de koloniserade områdena i Mellanöstern, Nordafrika och delar av Asien. Genom att använda estetiken från Orienten som en lins kunde europeiska konstnärer projicera sina egna fantasier gentemot den koloniserade kulturen. Därmed kunde de använda orientaliska motiv som en täckmantel för att avbilda teman som i hemlandet var moraliskt tabu. Ett av dessa teman var nakenhet, som inte kunde avbildas utan mytologiska, historiska eller kolonialistiska ursäkter. De franska orientalistiska konstnärerna kom att avbilda människorna i kolonierna, särskilt kvinnorna, ur ett kolonialistiskt perspektiv och genom det sprida Frankrikes koloniala agenda.
Avhandlingens syfte är att tolka uttryck för den manliga blicken i nakenavbildningar av kvinnor i franskt orientalistiskt måleri från 1800-talet utgående från det visuella språket i bilden. Hur uttrycks den manliga blicken i nakenavbildningar av kvinnor i fransk orientalistisk konst? Vilka aspekter i nakenavbildningarna kan kopplas till den manliga blicken? Förmedlades ett kolonialistiskt budskap genom nakenavbildningarna? Kan nakenhetens symbolik i primärmaterialet kopplas till andra nakenavbildningars symbolik? Genom att göra en visuell analys av målningarna granskas uttrycken för den manliga blicken ur ett feministiskt perspektiv. Kontexten utgörs av den franska kolonialismen under 1800-talet.
Primärmaterialet består av franska orientalistiska målningar från 1800-talet där motivet är nakenavbildningar av kvinnor. Målningar av Eugène Delacroix, Jean-Auguste-Dominique Ingres, Fernand Cormon, Jean-Léon Gérôme, Édouard Debat-Ponsan och Lecomte du Nüoy analyseras. Verken är målade under hela 1800-talet och är representativa för den orientalistiska konsten. Målningarna är avgränsade till de franska kolonierna och andra maktområden i Nordafrika. Catherine McCormacks Women in the Picture: Women, Art and the Power of Looking (2021) bidrar med ett feministiskt perspektiv på olika sorters avbildningar av kvinnor genom konsthistorien. Yvonne Erikssons och Anette Göthlunds Möten med bilder (2004) bidrar med underlag för den visuella analysen genom att presentera bildanalytiska verktyg med exempel från konsthistorien.
Den visuella analysens resultat är att den manliga blicken kan tolkas ur primärmaterialet. Den manliga blicken uttrycks genom kvinnornas kroppsspråk, blickar och miljön runt dem. Genom avbildningarna förmedlade de orientalistiska konstnärerna en bild av att det koloniserade samhället var sexuellt promiskuöst och primitivt. Konstnärerna använde sig av stereotypiskt orientala miljöer och symboler för att kommunicera denna bild till åskådarna. Nakenhetens symbolik i de orientalistiska målningarna kan även kopplas till liknande symbolik hos tidigare nakenavbildningar, exempelvis till avbildningar av den mytologiska gudinnan Venus.
Avhandlingens syfte är att tolka uttryck för den manliga blicken i nakenavbildningar av kvinnor i franskt orientalistiskt måleri från 1800-talet utgående från det visuella språket i bilden. Hur uttrycks den manliga blicken i nakenavbildningar av kvinnor i fransk orientalistisk konst? Vilka aspekter i nakenavbildningarna kan kopplas till den manliga blicken? Förmedlades ett kolonialistiskt budskap genom nakenavbildningarna? Kan nakenhetens symbolik i primärmaterialet kopplas till andra nakenavbildningars symbolik? Genom att göra en visuell analys av målningarna granskas uttrycken för den manliga blicken ur ett feministiskt perspektiv. Kontexten utgörs av den franska kolonialismen under 1800-talet.
Primärmaterialet består av franska orientalistiska målningar från 1800-talet där motivet är nakenavbildningar av kvinnor. Målningar av Eugène Delacroix, Jean-Auguste-Dominique Ingres, Fernand Cormon, Jean-Léon Gérôme, Édouard Debat-Ponsan och Lecomte du Nüoy analyseras. Verken är målade under hela 1800-talet och är representativa för den orientalistiska konsten. Målningarna är avgränsade till de franska kolonierna och andra maktområden i Nordafrika. Catherine McCormacks Women in the Picture: Women, Art and the Power of Looking (2021) bidrar med ett feministiskt perspektiv på olika sorters avbildningar av kvinnor genom konsthistorien. Yvonne Erikssons och Anette Göthlunds Möten med bilder (2004) bidrar med underlag för den visuella analysen genom att presentera bildanalytiska verktyg med exempel från konsthistorien.
Den visuella analysens resultat är att den manliga blicken kan tolkas ur primärmaterialet. Den manliga blicken uttrycks genom kvinnornas kroppsspråk, blickar och miljön runt dem. Genom avbildningarna förmedlade de orientalistiska konstnärerna en bild av att det koloniserade samhället var sexuellt promiskuöst och primitivt. Konstnärerna använde sig av stereotypiskt orientala miljöer och symboler för att kommunicera denna bild till åskådarna. Nakenhetens symbolik i de orientalistiska målningarna kan även kopplas till liknande symbolik hos tidigare nakenavbildningar, exempelvis till avbildningar av den mytologiska gudinnan Venus.