”Den enes skräp - den andres skatt” : Materialanskaffning inom slöjden
Holmström, Alina (2023)
Holmström, Alina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252411
Tiivistelmä
Materialanskaffning inom slöjden är något som varje slöjdlärare skall göra, men som nybliven slöjdlärare kan det vara svårt att veta hur man skall göra. Detta gör att det är bra att kunna se hur andra mera erfarna slöjdlärare gör med materialanskaffningen.
Syftet med studien är att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring och gör materialanskaffning för slöjdundervisningen.
Forskningsfrågor:
1. Hur resonerar slöjdlärare kring materialanskaffning inom slöjd?
2. Hur gör slöjdlärare i praktiken för att skaffa material?
Forskningsfrågorna besvarades genom att jag slumpmässigt kontaktade 17 slöjdlärare i Svenskfinland. För att ha slöjdlärare som ställde upp på en semistrukturerad intervju. Jag fick sju informanter från olika delar av Svenskfinland som deltog i intervjuer. Fyra av informanterna är textilslöjdslärare och tre lärare i teknisk slöjd.
I resultatet framkommer det att det finns en stor varation över vilka leverantörer som används, ekonomistorleken och hur mycket material som anskaffas samtidigt. Dessutom kom det fram att alla informanter på något sätt tar upp om hållbar utveckling i sin undervisning, men att användningen av återanvändbara material är varierande. Det framkommer även att informanterna anser att Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen hos vissa inte alls har betydelse vid materialanskaffningen, medan hos andra syns den. Detsamma gäller de lokala läroplanerna i de olika kommuner eller städer där informanterna jobbar.
Syftet med studien är att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring och gör materialanskaffning för slöjdundervisningen.
Forskningsfrågor:
1. Hur resonerar slöjdlärare kring materialanskaffning inom slöjd?
2. Hur gör slöjdlärare i praktiken för att skaffa material?
Forskningsfrågorna besvarades genom att jag slumpmässigt kontaktade 17 slöjdlärare i Svenskfinland. För att ha slöjdlärare som ställde upp på en semistrukturerad intervju. Jag fick sju informanter från olika delar av Svenskfinland som deltog i intervjuer. Fyra av informanterna är textilslöjdslärare och tre lärare i teknisk slöjd.
I resultatet framkommer det att det finns en stor varation över vilka leverantörer som används, ekonomistorleken och hur mycket material som anskaffas samtidigt. Dessutom kom det fram att alla informanter på något sätt tar upp om hållbar utveckling i sin undervisning, men att användningen av återanvändbara material är varierande. Det framkommer även att informanterna anser att Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen hos vissa inte alls har betydelse vid materialanskaffningen, medan hos andra syns den. Detsamma gäller de lokala läroplanerna i de olika kommuner eller städer där informanterna jobbar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]