Klasslärarstuderandes tankar och förhållningssätt till simundervisning
Andersson, Ida (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051744823
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051744823
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att kartlägga klasslärarstuderandes förhållningssätt och tankar kring simundervisning i årskurserna 3–6. Syftet är ytterligare att ta reda på vilka erfarenheter och verktyg klasslärarstuderande önskar för att utveckla för att känna sig trygga i att undervisa simning. För att uppnå detta syfte ställdes följande forskningsfrågor upp:
1. Vilka utmaningar ser klasslärarstuderande med simundervisning i årskurserna 3–6?
2. Vilka verktyg upplever klasslärarstuderande att de behöver för att undervisa simning?
För att samla in data till undersökningen användes en kvantitativ forskningsansats, där en enkät skickades ut till klasslärarstuderande vid Åbo Akademi i Vasa och fick sammanlagt 40 svar. Resultaten visade att respondenterna önskade att simundervisningen skulle få mer utrymme i lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga att undervisa simning. Verktyg som simlärarfortbildning, lärarhandledningar med tips och lektionsplaner var önskvärda för att stödja klasslärarstuderandes lärande.
1. Vilka utmaningar ser klasslärarstuderande med simundervisning i årskurserna 3–6?
2. Vilka verktyg upplever klasslärarstuderande att de behöver för att undervisa simning?
För att samla in data till undersökningen användes en kvantitativ forskningsansats, där en enkät skickades ut till klasslärarstuderande vid Åbo Akademi i Vasa och fick sammanlagt 40 svar. Resultaten visade att respondenterna önskade att simundervisningen skulle få mer utrymme i lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga att undervisa simning. Verktyg som simlärarfortbildning, lärarhandledningar med tips och lektionsplaner var önskvärda för att stödja klasslärarstuderandes lärande.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]