Rättvis utdelning av stipendier : Stipendiekultur i finländsk grundläggande utbildning åk 1–6
Finneman, Emelie (2023)
Finneman, Emelie
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739252
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739252
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att analysera de förändrade stipendieutdelningsgrunderna för stipendiefonderna som finns tillgängliga för elever vid Vasa Övningsskola årskurs 1–6 för att se om utdelningsgrunderna stämmer överens med bestämmelser om en jämlik och rättvis skola som beskrivs i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Vidare undersöks lärarnas synpunkter på om de förändrade stipendieutdelningsgrunderna stämmer överens om en jämlik och rättvis skola.
De två första forskningsfrågorna har utformats i syfte för att fungera som bakgrundsteori inför forskningsfråga tre. Avhandlingens fokus ligger vid forskningsfråga tre. För forskningsfrågorna fungerar stipendiekriterierna vid Vasa Övningsskola som bakgrundsvariabler samt intervjuer med lärare från Vasa Övningsskola.
1. På vilket sätt stipendieutdelningen har förändrats under våren 2022?
2. På vilket sätt överensstämmer de nya stipendieutdelningsgrunderna med läroplanens mål om en jämlik och rättvis skola?
3. Hur tycker lärarna att de nya stipendieutdelningsgrunderna fungerar i praktiken i jämförelse med en jämlik och rättvis skola som beskrivs i läroplanen?
Undersökningens datainsamling baserades på kvalitativa dokument och semistrukturerade intervjuer med lärare vid Vasa Övningsskola. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ innehållsanalys som analysmetod.
Vasa Övningsskola har gjort en förändring gällande stipendieutdelningsgrunderna. Stipendiernas syfte är att sporra skolarbetet, stöda elevernas välmående och uppmuntra till engagemang. Även om förändringen gjorts gällande stipendieutdelningen för att de inte ska ge upphov till ojämlikhet och orättvisa så ger inte stipendierna ändå möjlighet till uppmuntran för alla elever eftersom den exkluderar elever i övriga årskurser på grund av ålder. I resultatdelen presenteras lärarnas synpunkter på hur stipendieutdelningen ser ut i praktiken. Resultatet visar att stipendiernas syfte i
teorin inte stämmer överens med stipendiernas syfte i praktiken och att stipendierna borde kallas för något annat när skolan väljer att dela ut dem till alla. Vidare visar resultatet på att lärarna anser att stipendier är något som borde ges till elever när de har gjort en prestation som gjort dem förtjänta av ett stipendium och att rättvisa inte betyder att alla ska få stipendier utan att det istället kan leda till orättvisa.
De två första forskningsfrågorna har utformats i syfte för att fungera som bakgrundsteori inför forskningsfråga tre. Avhandlingens fokus ligger vid forskningsfråga tre. För forskningsfrågorna fungerar stipendiekriterierna vid Vasa Övningsskola som bakgrundsvariabler samt intervjuer med lärare från Vasa Övningsskola.
1. På vilket sätt stipendieutdelningen har förändrats under våren 2022?
2. På vilket sätt överensstämmer de nya stipendieutdelningsgrunderna med läroplanens mål om en jämlik och rättvis skola?
3. Hur tycker lärarna att de nya stipendieutdelningsgrunderna fungerar i praktiken i jämförelse med en jämlik och rättvis skola som beskrivs i läroplanen?
Undersökningens datainsamling baserades på kvalitativa dokument och semistrukturerade intervjuer med lärare vid Vasa Övningsskola. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ innehållsanalys som analysmetod.
Vasa Övningsskola har gjort en förändring gällande stipendieutdelningsgrunderna. Stipendiernas syfte är att sporra skolarbetet, stöda elevernas välmående och uppmuntra till engagemang. Även om förändringen gjorts gällande stipendieutdelningen för att de inte ska ge upphov till ojämlikhet och orättvisa så ger inte stipendierna ändå möjlighet till uppmuntran för alla elever eftersom den exkluderar elever i övriga årskurser på grund av ålder. I resultatdelen presenteras lärarnas synpunkter på hur stipendieutdelningen ser ut i praktiken. Resultatet visar att stipendiernas syfte i
teorin inte stämmer överens med stipendiernas syfte i praktiken och att stipendierna borde kallas för något annat när skolan väljer att dela ut dem till alla. Vidare visar resultatet på att lärarna anser att stipendier är något som borde ges till elever när de har gjort en prestation som gjort dem förtjänta av ett stipendium och att rättvisa inte betyder att alla ska få stipendier utan att det istället kan leda till orättvisa.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [504]