Bildanalys av finlandssvenska läroböcker i matematik för årskurs 4
Flemming, Jonathan (2023)
Flemming, Jonathan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051143631
Tiivistelmä
Magisteravhandlingen består av en analys av bildmaterialet i tre läroboksserier som använts i årskurs 4 i finlandssvenska skolor mellan 1994 och 2023. Syftet är att undersöka förhållandet mellan bild och text i dessa böcker genom att dela in bilderna i tre olika kategorier enligt funktion och hur de behöver tolkas av eleverna. Dekorativa bilder är sådana bilder som främst anses ha en estetisk funktion och inte behöver tolkas av eleverna. Stödande bilder är sådana bilder som hjälper eleverna, men som inte behöver tolkas för att en uppgift ska gå att lösa eller en text ska gå att förstå. Nödvändiga bilder är sådana bilder som behövs för att en uppgift ska gå att lösa eller en text att förstå och dessa bilder måste tolkas av eleverna. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor:
- Vilka funktioner har bilderna i de undersökta matematikböckerna?
- Hur mycket bildtolkning kräver matematikböckerna av eleverna?
- Hur skiljer sig de undersökta böckerna/serierna i ovanstående avseenden?
Resultatet av indelningen analyseras med både kvantitativa och samt kvalitativa metoder. Den kvalitativa analysen sker med en hermeneutisk ansats. Tolkningen har gjorts mot bakgrund av tidigare forskning och relevanta läroplaner och tyder på att det totala antalet bilder i böckerna ökat stegvis så att de nyare serierna har fler bilder än de äldre. Ökningen har varit relativt lika i alla serier så att andelen av de olika bildtyperna hållits förhållandevis konstant. I analysen konstateras att det ökande antalet bilder som måste tolkas i de nyare böckerna potentiellt kan göra materialet mera krävande för eleverna, medan det ökade antalet dekorativa bilder potentiellt kan ha en distraherande effekt. Det är inte nödvändigtvis negativt att någondera av bildtyperna ökat, men det innebär att de nyare böckerna ställer andra krav på eleverna än de äldre, vilket både lärare och de som designar läromedel kan ha nytta av att känna till.
- Vilka funktioner har bilderna i de undersökta matematikböckerna?
- Hur mycket bildtolkning kräver matematikböckerna av eleverna?
- Hur skiljer sig de undersökta böckerna/serierna i ovanstående avseenden?
Resultatet av indelningen analyseras med både kvantitativa och samt kvalitativa metoder. Den kvalitativa analysen sker med en hermeneutisk ansats. Tolkningen har gjorts mot bakgrund av tidigare forskning och relevanta läroplaner och tyder på att det totala antalet bilder i böckerna ökat stegvis så att de nyare serierna har fler bilder än de äldre. Ökningen har varit relativt lika i alla serier så att andelen av de olika bildtyperna hållits förhållandevis konstant. I analysen konstateras att det ökande antalet bilder som måste tolkas i de nyare böckerna potentiellt kan göra materialet mera krävande för eleverna, medan det ökade antalet dekorativa bilder potentiellt kan ha en distraherande effekt. Det är inte nödvändigtvis negativt att någondera av bildtyperna ökat, men det innebär att de nyare böckerna ställer andra krav på eleverna än de äldre, vilket både lärare och de som designar läromedel kan ha nytta av att känna till.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]